Zwolle – Vrijdagmorgen is het startschot gegeven voor de campagne ‘In Zwolle is Altijd Plaats!’. Dit werd gedaan door wethouder René de Heer (verkeer), Peter Pels (voorzitter Citycentrum) en Theo Runhaar (voorzitter Koninklijke Horeca Nederland). Samen onthulden zij één van de spandoeken die bezoekers moeten wijzen op de extraatjes die zij krijgen, wanneer zij gebruik maken van de parkeeraccommodaties in en rondom het centrum. Vorig jaar vond een vergelijkbare bezoekersactie plaats.
De campagne ‘In Zwolle is Altijd Plaats’ vindt plaats in periode rond de feestdagen (van zaterdag 16 november t/m zaterdag 28 december). Wethouder René de Heer: ‘Tijdens de campagne kunnen bezoekers profiteren van allerlei leuke acties. Daarmee willen we bezoekers, juist in deze drukke periode, een gastvrij welkom geven in onze binnenstad.’ Tijdens de campagne wordt de goede bereikbaarheid van het centrum benadrukt en het ruime aanbod aan parkeervoorzieningen onder de aandacht gebracht. De Heer: ‘In Zwolle kunnen mensen altijd een plekje vinden om te parkeren of hun fiets te stallen. Er zijn vier bewaakte fietsenstallingen en ook autoparkeerplaatsen zijn er ruim voldoende. Deze voorzieningen liggen ook allemaal in of rondom het centrum. Je bent dus zo bij de winkels en horecavoorzieningen.’
Bezoekers kunnen ook zelf bepalen hoeveel ze betalen. Zwolle kent namelijk drie tarieven voor parkeren. Afhankelijk van waar mensen parkeren, betalen ze € 0,80, € 1,60 of € 2,60. De bewaakte fietsenstallingen zijn zelfs helemaal gratis.
Vroege Vogelactie voor automobilisten
Tijdens de campagne is er een Vroege Vogelactie voor de gebruikers van de parkeergarages en -terreinen. Wethouder de Heer: ‘Veel bezoekers van de binnenstad komen nu nog in de middag. Om hen te stimuleren in de ochtend al te komen, hebben we de suggestie uit de gemeenteraad voor een Vroege Vogelactie uitgewerkt. Hiermee willen we bezoekers laten ervaren dat het in de ochtend lekker rustig parkeren en winkelen is’.
Met de Vroege Vogelactie betalen automobilisten op zaterdag vóór 11.00 uur geen parkeerkosten. Na 11.00 uur geldt het normale tarief. Daarnaast ontvangen ze een boekje met aanbiedingen in de binnenstad. Meer dan twintig ondernemers in de binnenstad hebben een korting voor dit boekje ingediend. Peter Pels (Citycentrum): ‘In het midden van het boekje zit ook een kaartje. Met dit kaartje willen we bezoekers laten zien dat de binnenstad van Zwolle meer is dan alleen de Diezerstraat en de Melkmarkt en dat er op veel meer plekken leuke dingen te zien en te doen zijn.’
De Vroege Vogelactie geldt voor specifieke parkeerlocaties, die te vinden zijn op www.zwolle.nl/altijdplaats.
Actie bij bewaakte stallingen
Ook voor fietsers is er een actie in het leven geroepen. Als zij op zaterdag hun fiets in één van de vier bewaakte stallingen zetten, krijgen ze een voucher voor een gratis fietsveiligheidscontrole van fietswerkplaats De Tandem. De Tandem is een project voor arbeid en dagbesteding, waarin deelnemers werkervaring opdoen door zelfstandig een complete fietswerkplaats te runnen. De gebruikers van de fietsenstallingen ontvangen naast de fietscontrole ook het boekje met aanbiedingen in de binnenstad.
Rene de Heer: ‘Steeds meer mensen weten de weg naar de bewaakte fietsenstallingen te vinden. Je stalt er gratis en hoeft er niet bang te zijn dat je fiets beschadigd raakt. Om nog meer mensen het gemak van de stallingen te laten ervaren, hebben we samen met fietswerkplaats De Tandem en de ondernemers in de binnenstad deze actie bedacht.’
Bereikbaarheid van de binnenstad
De gemeente Zwolle zet verschillende middelen in om bezoekers gastvrij te ontvangen. René de Heer: ‘Niet alleen tijdens de campagne, maar het hele jaar door werken we aan het verbeteren van de doorstroming en de bereikbaarheid van de binnenstad. Daarmee willen we bezoekers al vanaf de A28 een welkom gevoel geven.’ De gemeente gebruikt daarvoor onder andere de volgende middelen:
- Het verkeerverwijssysteem: dynamische verkeersborden die op basis van de actuele verkeersinformatie informatie geven over de routes en parkeerlocaties die bezoekers het beste kunnen kiezen.
- Een pool van gastvrije verkeersregelaars. Zij ontvangen bezoekers op gastvrije wijze en regelen het verkeer op drukke momenten en locaties.
- De Minder Hinder Widget, die laat zien waar het druk is, waar werkzaamheden zijn en hoeveel plek er is in de parkeeraccommodaties. www.zwolleuitdespits.nl
Partners
De gemeente voert de campagne ‘In Zwolle is Altijd Plaats’ uit samen met Citycentrum,
Horeca Nederland afdeling Zwolle en de ondernemers in de binnenstad. De campagne is mede gefinancierd vanuit het Bereikbaarheidsfonds Beter Benutten Zwolle Kampen Netwerkstad omdat het hier gaat om een bereikbaarheidsarrangement dat aansluit bij de doelen van Beter Benutten: de initiatiefnemers koppelen mobiliteitsdiensten en
-producten aan het bezoeken van de binnenstad. Met als doel bezoekers meer te spreiden over de dag en over de parkeerlocaties.
Meer informatie
Meer informatie over de campagne vindt u op zwolle.nl/altijdplaats.
“Het belang van bereikbaarheid per auto en (gratis) parkeren wordt enorm overschat als het gaat om factoren die van invloed zijn op het bezoek aan winkels en de winkelomzet. Het omzetverlies in de detailhandel heeft dan ook niets te maken met het parkeerbeleid van gemeenten, zegt Hans Voerknecht van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV).” Dat is interessant, misschien moeten gemeente en ondernemers hierover nog eens nadenken. Lees verder: http://www.binnenlandsbestuur.nl/financien/nieuws/omzetverlies-winkels-niets-te-maken-met-parkeren.4681650.lynkx
Interessante informatie die de eenzijdige nadruk in onze gemeente op bereikbaarheid compleet weerlegt. En onze gemeente gaat intussen maar door met het investeren in onrendabele parkeergarages, wetende dat professionele partijen (zoals Q-Park NV)verliezen leiden.