Zwolle – Woensdag 20 november is op Onderwijscentrum de Twijn in samenwerking met uitgeverij Stipp, de uitgave gelanceerd van leskaarten voor leerlingen met een beperking of een chronische ziekte: een onderwijsaanbod van Bewegen Samen Regelen i.s.m. Onderwijscentrum de Twijn voor het bewegingsonderwijs op scholen. Met deze M(otoriek)-kaarten kunnen leerlingen met een lichamelijke beperking of een chronische ziekte op hun eigen niveau aan de reguliere gymles deelnemen.
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Passend onderwijs beoogt dat zo veel mogelijk leerlingen regulier onderwijs kunnen volgen. Met de invoering van de wet passend onderwijs, die op 1 augustus 2014 ingaat, krijgen scholen een zorgplicht. De scholen van de Stichting Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio, het bestuur waartoe ook Onderwijscentrum de Twijn behoort, bereiden zich goed voor en doen dat onder andere door het opstarten van samenwerkingsprojecten. De samenwerking tussen Bewegen Samen Regelen en Onderwijscentrum de Twijn, met als resultaat de M-kaarten is daar een mooi voorbeeld van.
De invoering van de wet passend onderwijs betekent dat scholen ervoor verantwoordelijk zijn elk kind een goede onderwijsplek te bieden. Het Bewegingsonderwijs mag hierbij niet vergeten worden! Daarom biedt Bewegen Samen Regelen voor kinderen met een lichamelijke beperking of een chronische ziekte een oplossing. In samenwerking met Onderwijscentrum de Twijn zijn bestaande leskaarten aangevuld met aandachtspunten en alternatieven voor deze doelgroep. Deze activiteiten maken het mogelijk dat ook de kinderen met een lichamelijke beperking of een chronische ziekte op hun eigen niveau aan de reguliere gymles kunnen deelnemen.
De lancering vond plaats op Onderwijscentrum De Twijn, Dr Hengeveldweg 2 in Zwolle en werd bijgewoond door combinatiefunctionarissen, vakleerkrachten bewegingsonderwijs, groepsleerkrachten met een gymbevoegdheid, intern begeleiders en ambulant begeleiders. Meer informatie: www.bewegensamenregelen.nl.