Zwolle – De SP wil dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar het project WorkFast van de gemeente. WorkFast moet mensen aan regulier werk helpen, maar bij de SP zijn ernstige klachten binnengekomen over mensen die onder psychiatrische behandeling zijn gesteld vanwege WorkFast, over medische verklaringen van huisartsen die in de wind worden geslagen en over intimidatie, dwang en dreigende opmerkingen door ambtenaren van de sociale dienst. De partij wil dat er snel een onafhankelijk onderzoek komt naar al deze klachten.
WorkFast is een project dat werklozen aan regulier werk moet helpen. Bij WorkFast moeten werkzoekenden 25 keer per week solliciteren en ze kunnen meerdere malen per dag worden opgeroepen door de sociale dienst. Sommigen moeten tot wel 32 uur werken zonder loon bij de sociale werkplaats.
SP-lijsttrekker Tjitske Siderius: ‘Door de intimiderende behandeling van de ambtenaren van WorkFast zijn mensen door hun huisarts doorverwezen voor professionele psychische hulp. Anderen wordenbehandeld met medicijnen. De SP heeft een verklaring van een huisarts in haar bezit dat deelname aan WorkFast de klachten van patiënt verergerde. Daar had de betreffende ambtenaar geen boodschap aan. Als mensen een minuut te laat komen of de 25 sollicitaties niet halen staat de gemeente klaar met een ‘strafkorting’ op de uitkering. Een man met jarenlange werkervaring moest verplicht werken bij de sociale werkplaats zonder loon om ‘arbeidsritme’ op te doen. Met een onafhankelijk onderzoek kunnen al deze klachten gericht worden onderzocht.’
De SP wil stoppen met deze nutteloze treitertrajecten en verspilling. Siderius: ‘We moeten gaan voor échte hulp aan mensen die werk zoeken. Siderius. Er moet een groot werkgelegenheidsprogramma komen met bindende afspraken met werkgevers voor banen met fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en minimaal het wettelijk minimumloon. De gemeente moet stoppen met werkgevers goedkope arbeidskrachten toe te bedelen.’
Bij de SP zijn rond de 25 klachten binnengekomen, waarvan 12 concreet via het meldpunt. Klachten kunnen nog steeds gemeld worden bij onze hulpdienst: hulpdienstzwolle@sp.nl. Alle klachten worden vertrouwelijk behandeld.
Goed voorstel.
Intimidatie van gemeente-ambtenaren moet per direct worden gestopt.
Fatsoenlijk handelen is de norm, elke intimiderende afwijking van de norm valt hierbuiten en dient verder te worden onderzocht!
Voor sommigen moet je hard zijn anders gaan ze niet werken.
@sando, normen en waarden blijven in iedere situatie van toepassing.
“intimidatie, dwang en dreigende opmerkingen door ambtenaren van de sociale dienst”
sociaal? dienst? Voor niets werken in de sociale werkplaats?
Hebben we dat niet al eens eerder meegemaakt?
STOPPEN hiermee.
Dit maakt meer kapot dan dat het de mensen en de maatschappij duurzaam helpt.
Maar de goeden moeten onder de slechten leiden,weet er alles van,was overspannen,en ben nog meer overspannen van dat gedoe!!!
Het lijkt mij een goed idee dat op de eerstvolgende raadsvergadering het besluit tot onderzoek wordt genomen.
Intimidatie van burgers door ambtenaren moet worden uitgebannen,
omgekeerd gaan wij daar als samenleving ook niet mee accoord.
Het is voor de nieuwe raad en het nieuwe college van B&W belangrijk dat op dit punt er volledige openheid is over de gebeurtenissen die zich hebben voorgedaan, immers aanpassing van beleid kan niet zonder kennis van de gevolgen van het bestaande beleid.
Aanpassing van Work Fast vereist daarna controle op de uitvoering
van werkzaamheden door ambtenaren, de gebeurtenissen geven
daar alle aanleiding toe.
Bij WorkFast werken géén ambtenaren. Dat zou de SP toch moeten weten. Het is een reïntegratiebedrijf dat door diverse gemeenten wordt ingehuurd om bijstandsgerechtigden aan een betaalde baan te helpen. Het bedrijf claimt een succespercentage (uitstroming uit de bijstand) van 80%, maar uit wat zoekwerk op internet blijkt dat nogal per gemeente te verschillen.
Volgens de Gelderlander is de gemeente Wychen gestopt met Workfast vanwege het aantal klachten en doet de gemeente Rheden momenteel onderzoek naar de methode en klachten. Die gemeente had zelf geen klachten ontvangen. Dat onderzoek zou eind januari, begin februari gereed moeten zijn. Een dezer dagen dus.
Lijkt me wel belangrijk dat mensen hier die ontevreden zijn een klacht bij de gemeente Zwolle indienen. Die is immers de opdrachtgever van Workfast.
Wat lees ik noudan:
“Bij WorkFast moeten werkzoekenden 25 keer per week solliciteren”
“en ze kunnen meerdere malen per dag worden opgeroepen door de sociale dienst”
@Mul, klopt dat?
Nu snap ik waarom werkgevers de ontvangen sollicitatiebrieven niet serieus nemen!
Als iedere bijstandsgerechtigde 25x per week moet solliciteren worden werkgevers dood gegooid met sollicitaties…
Dat uitkeringsgerechtigden voor nuttig werk kunnen worden ingezet vindt ik prima maar dan wel de uren eerlijk verdelen.
Kan mij voorstellen dat er niet voor iedereen 32 uur werk per week is.
Als we het resultaat van het inzetten van werkelozen (en vrijwilligers) goed bekijken resulteert dat in weer nieuwe werkelozen…
Dit nog los van alle nadelen van de open grenzen en (nu nog) goedkope arbeidsmigranten.
Voor zeer veel Workfast klanten is de term doodsangst op zijn plaats.
Kun je niet voldoen aan de 25 sollicitaties per week en daarnaast te pas en te onpas moeten verschijnen op Werkplein de Lure dan wordt je uitkering gekort en in het ergste geval gestopt.
Daarnaast worden uitzendbureaus in Zwolle echt radeloos van de werkwijze van Workfast. Ik ben medewerker van zo een uitzendbureau en kan u zeggen, het is bij onze lokatie niet leuk.
Zeer schrijnende gevallen aan de balie, wij kunnen ze niet inschrijven, dan hebben we cliënten huilend bij de balie omdat ze verplicht zijn zich bij alle uitzendbureaus in te schrijven. Hebben ze geen bewijs dan gevolg korting op hun uitkering, je zal maar op alle fronten afhankelijk zijn van dat restje uitkering.
In een maatschappij waar minimaal 750.000 werkeloze zijn zitten werkgevers en ook uitzendbureaus niet te wachten op deze werkwijze.
Het frustreert niet alleen de client maar ook de werkgevers om met vervuilde bestanden te werken omdat iedereen geacht wordt zich bij zeer vele uitzendbureaus en werkgevers in te schrijven.
Dreigementen zijn echt verschrikkelijk als ik zeg het lijkt dat de periode dwangarbeid weer volop bij Workfast gehanteerd wordt zeg ik het echt netjes.
Daarnaast komt het echt niet op zoveel ingevulde arbeidsplaatsen als Zwolle beweert. Laat de gemeente Zwolle nu maar eens eerlijk zijn en echte cijfers tonen.
Ervaring leert dat Workfast cliënten na een tijdelijke baan gewoon weer bij af zijn. Weet de gemeente Zwolle hoeveel extra gezinnen door Workfast nog verder in de problemen zijn gekomen?
Politiek stel een daad en stop met Workfast
Werken is een plicht mag je opleggen, daar hoort u mij niet over, ik werk ook voor mijn inkomsten en onderhoud ook mijn gezin. Uitkering is een nood daar hoort u mij ook niet over, daar mag wat tegenover staan. Dwangarbeid is volgens mij niet waar wij in Nederland naar terug willen.
Hanshanzeland, geen idee of dat klopt. Van horen zeggen wel, maar het weerwoord ken ik niet. Als ik de reactie van Graaf lees, schrik ik daar wel van. Zo ga je niet met mensen om.
Juiste opmerking over het-niet-ambtenaar-zijn van WorkFastmedewerkers van Dame (welkom terug).
Nuance uit de praktijk van Graaf spreekt me aan. Gemeente heeft problemen verlegd naar marktpartij, die -natuurlijk- verplichting (ook) niet kan nakomen en voor de b?hne opereert, met als resultaat frustratie en alleen verliezers.
Luisteren deden ze inderdaad niet, gevolg, iemand (vriend)kreeg een hartaanval (door stress dankzij hun) en een heftige operatie was het gevolg. (Misschien was diegene ooit geopereerd door een slechter werkend hart misschien, maar dit heeft alles wel enorm versneld.)
Zijn dus geen slimme mensen die werken voor dat bedrijf.
Ik noem maar geen namen oid maar ooit had men een naam voor dat soort mensen.
Een man met jarenlange werkervaring moest verplicht werken bij de sociale werkplaats zonder loon om ??arbeidsritme?? op te doen.
Triest!
Deze man wordt ondergewaardeerd, moet werken bij een sociale werkplaats zonder loon. Terwijl de gemeente zich beroepen op regel- en wetgeving en vertellen dat een werk-plek voor mensen op de SW wachtlijst niet realistisch is. Wat onrechtvaardig.
P.perspectief en dame dat van die ambtenaar zou ik maar eens onderzoeken.
@Suze
Heb jij andere informatie?
P.perspectief. Zijn in de dienst van de gemeente!
@Suze
Mogelijk is het beide. Het Workfasttraject kan zowel door gedetacheerde medewerkers van Workfast BV als door de gemeenteambtenaren worden uitgevoerd.
Gelukkig zijn ambtenaren hun ‘beschermde status’ aan het verliezen. Een paar van die ettertjes zijn blijkbaar vergeten dat ze in dienst zijn van de burger… en niet andersom.
Mocht het zo zijn dat er een verband is tussen het hartfalen
van een cliënt en de werkwijze van een workfast medewerker namens
de gemeente Zwolle dan zou per direct de workfast methodiek
moeten worden stopgezet.
De analyse van het gevolgde traject in dit geval en de eventuele
aansprakelijkheidstellingen na afloop rechtvaardigen een dergelijke
maatregel.
Ik ben beleidsmedewerker bij een gemeente en ik kan workfast als volgt omschrijven:
Het bedrijf Workfast heeft maar een doel:
De uitkeringsgerechtigde een formulier laten tekenen waarop staat dat hij/zij afstand doet van de bijstand. Of dat met of zonder werk is maakt ze feitelijk niet uit. Om dat te bereiken is bijna alles geoorloofd:
Ze maken daarbij misbruik van het hongerloontje waar de bijstandsgerechtigde totaal van afhankelijk is. Men “geeft” de bijstandsgerechtigde feitelijk een week of 5 de tijd om werk te vinden via hun drang en dwang methode. Lukt dat niet, dan treiteren ze hem of haar gewoon de bijstand uit door onmogelijke eisen op te leggen,
Workfast strijkt flinke provisies op van de gemeenten die hen inhuren. Medewerkers van Workfast (meestal gewezen uitzendconsulentes) worden door de company beloond met bonussen en lease-auto’s als ze hun targets halen.
Als iemand kan werken moet deze werken, maar dit hoort niet thuis in een beschaafd land als Nederland.
Schokkend relaas van een deskundige 😮 Gemeente Zwolle doe er wat aan!!
Ik heb er net wat meer over opgezocht, maar jee wat een verhalen. De ideeen van de directeur daar zijn ook werkelijk gespeend van elke vorm van realiteitszin. Redelijkheid en billijkheid lijken in de werkwijzen dan ook ver te zoeken. ‘Ga je maar met de trein’ tegen iemand met een bijstandsuitkering….. Je zou zo’n consulent toch een schop onder zijn hol verkopen zeg….
@Peterpaul
Begrijp het niet goed. Wat gebeurt er dan als je de bijstand uit bent, dan heb je toch een baan?
@ P.Pectief
Zoals ik in mijn post aangaf:
Workfast kan bij het niet vinden van werk gewoon onmogelijke eisen gaan stellen waardoor bijstandsgerechtigden overspannen raken en het niet meer aankunnen, Daarop worden ze eerst gekort op hun uitkering en vervolgens komt workfast doodleuk aan de voordeur om te kijken of bijstandsgerechtigde thuis is. Dat mogen ze doen omdat bijstandsgerechtigde daar (verplicht) voor moet tekenen. Ook in andere vormen van terreur heeft Workfast volledig de vrije hand: zo kan men mensen bijvoorbeeld 5 keer per week laten verschijnen. De enige manier om van ze af te komen is het tekenen van een formulier waarop je aangeeft af te zien van bijstand. Met of zonder werk.
Peterpul, Maar dat is juridisch gezien toch zo lek als een mandje? Ik kan geloven dat Workfast dit pretendeert, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat juridisch houdbaar is.
Workfast heeft ook nog andere opties hoor om je uit de bijstand te werken. Gedwongen studiefinanciering aanvragen dan zijn ze ook van je af. Tot 27 jaar verplichten ze je ook om ook deze actie te doen. Ook bij ons uitzendbureau vragen cliënten wat ze mogen doen om te weigeren verplicht schulden te maken met studiefinanciering.
Cliënten die zich bij Workfast moeten melden kan ik een advies geven. Sluit met spoed een rechtsbijstand verzekering af, juridische bijstand kan je anders niet betalen als je uit de uitkering gezet wordt.
Voor hooguit ?? 22 per maand heb je deze verzekering, beter deze kosten dan helemaal geen uitkering meer.
Peterpaul, bedoel ik…. Typfout, niet flauw bedoeld.
Je ziek melden vanwege overspannen. Bellen met de huisarts mogen ze niet.
@Mul,
Het kan juridisch dus wel. Workfast maakt handig gebruik van de strenge wetgeving die ooit is bedacht om gemeentes in te dekken tegen uiterste gevallen van misbruik van de WWB. Voorbeeld:
Als men in staat is om te werken heeft men wettelijk gezien een inspanningsplicht om werk te zoeken. Wat op zich logisch is. Hoe die inspanningsplicht eruit ziet staat niet in de wet beschreven. Wel is een uitkeringsgerechtigde verplicht om deel te nemen aan re-integratie en werktrajecten die door gemeentes worden aangeboden. En daar komt workfast om de hoek kijken met hun terreur-methodes. Aan de deur komen mag wettelijk gezien ook bij een vermoeden van uitkeringsfraude. Workfast kan heel simpel roepen dat iemand niet komt opdagen en er dus wel sprake zal zijn van uitkeringsfraude.
Workfast is bedacht door een ambtenaar van de sociale dienst die het systeem van binnen en buiten heel goed kent en daar nu handig gebruik van maakt.
@Peterpaul
Suze maakte terecht een opmerking dat het (in Zwolle) niet (alleen) om Workfastmedewerkers gaat, maar om gemeenteambtenaren. Jij spreekt stelselmatig over Workfast. Workfast is zowel een bedrijf (BV) als een methodiek. Hoe is dat in jouw gemeente georganiseerd?
@Suze Als ik het goed begrijp gebruikt de gemeente de Workfast-methodiek en zijn de consulenten opgeleid door het bedrijf WorkFast. Dan heb je gelijk wat ambtenaar-zijn betreft.
@Mul en Peterpaul Deze rechterlijke uitspraak geeft inzicht in de rechtmatigheid van de aanpak, maar – wat mij betreft – ook het verhaal van deze klager.
uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOVE:2013:2692
P.Pectief
Workfast is in eerste instantie inderdaad een methodiek. Voor zover werkpleinen dit zelf al uitvoeren, wordt workfast eerst geïmplementeerd en op de rails gezet door het bedrijf workfast. En ook daar lopen dan weer de nodige medewerkers van het bedrijf workfast rond.
Link werkt niet. Hoop ditmaal wel.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOVE:2013:2692
@ Dame
Het laat heel mooi het kader zien waarin Workfast opereert. Ik vergelijk het wel is met anti-terrorisme-wetgeving:
Stel dat de wijkagent jou morgen als een soort rambo komt benaderen omdat het wettelijk gezag ook met tanks en mitrailleurs mag optreden tegen mensen die van plan zijn om een aanslag te plegen.
Waar is John van Boven nu?
In het kader van de vraag welke partijen betrokken zijn (gemeente/ Workfast BV) is de uitspraak van de rechtbank Overijssel (zie link van Dame) ook niet echt verhelderend.
De verweerder is weliswaar gemeente Kampen, maar in de uitspraak wordt het volgende gesteld:
.
Ik voel me aangesproken door Suze.
Echter:
– ik zit niet in de raad en ken de dossiers niet en wil dus niet oordelen
– SP kan een punt hebben, maar licht doorgaans en ook hier de negatieve aspecten er uit en zet ze niet af tegen de resultaten die ook gescoord worden.
Nog voordat onderzoek is gedaan krijgen de trajecten al het etiket treitertrajecten. Dat is niet mijn stijl.
Ik zelf zou, op basis van de hier gemaakte opmerkingen, gerichte vragen stellen aan het college om op basis van de antwoorden al dan niet actie te nemen.
Maar ja, ik zit niet in de raad.
Dame, door de link.
Peterpaul, duidelijk. Al moet ik nog eens in mijn ogen wrijven, maar het lijkt er inderdaad op.
Zeer teleurstellende gang van zake. Wanneer de rechtsgang aan redelijkheid en billijkheid voorbijgaat, dan kun je erop wachten dat iemand zo’n workfastconsulent op een andere manier te grazen neemt.
John dat is dan jammer dat je niet meer in de raad zit, maar je weet best van wanten. Want wat bedoel je met de goede resultaten? En dan bedoel ik de echte cijfers. Hoeveel mensen hebben er echt een baan aan overgehouden en zijn de bijstand uit etc.
Suze, uit de krant begrijp ik dat er ook resultaten te melden zijn. Daar doel ik op.
Ik houd niet van een totaaloordeel op basis van selectieve negatieve resultaten.
Om het goed af te wegen zijn gerichte vragen nodig. De antwoorden kunnen eventueel aanleiding zijn voor een onderzoek of iets dergelijks.
Iets voor de rekenkamer wellicht.
Dag John,
er staan alleen 270mensen kregen een baan en 230 zijn uit de uitkering gestroomd. Dat zegt me niets.
Bredere getallen graag. Wat voor baan kregen die mensen en voor hoelang etc? En die uitgestroomden zitten die nu weer bij pa en ma aan tafel. Snap je wat ik bedoel met onduidelijkheid?
Suze,
Dat lijken me de goeie vragen voor het college. Maar dan niet vanuit een negatieve houding, jaar vanuit verantwoordelijkheidsgevoel voor effectieve besteding van gemeenschapsgeld.
Hoewel elke klacht er 1 te veel is, moet je de 12 klachten wel afzetten tegen het totale aantal.
Er wordt gemonitord, dus antwoorden op o.a. jouw vragen moeten gemakkelijk gegeven kunnen worden.
Maar alvorens vragen te stellen, eerst zelf op onderzoek uit.
Dus volgende week woensdag een afspraak staan voor gesprek en ervaring opdoen met Workfast.
En vervolgens in gesprek proberen te komen met mensen die methode WorkFast hebben meegemaakt. In dat laatste geval: wie mij zelf (niet anoniem via een weblog of email) iets kan meegeven over zijn eigen ervaringen met Workfast. Neem aub contact op, dan maken we een afspraak.
Emailadres: martijnvdveen@cdazwolle.nl
Niets ten nadele van het goede werk wat een SP doet, maar uit eerste hand werkt voor mij beter.
Het is ?berhaupt goed om voor het geval je iets wil bereiken in de raad, de raad breder te informeren dan slechts een enkele partij. Maak het een raadsbreed issue. Opdat het niet politiek geclaimd kan worden door een partij.
Met vriendelijke groet,
Martijn van der Veen
Mooie aansluiting en verdere informatie, Martijn. Hulde!
Hallo allemaal,
Een aantal dingen die hierboven worden genoemd kan ik zeker bevestigen!
5 sollicitaties per dag en 36 uur beschikbaar zijn voor het traject workfast klopt allemaal.
Dat een aantal werknemers van workfast intimiderend kunnen overkomen klopt ook. Ik neem nu altijd iemand mee omdat ik er gewoon weg niet meer alleen heen wil. Ik werk, maar helaas nog niet genoeg uren om hier maandelijks van rond te kunnen komen. Het komt regelmatig voor dat ik mij 3/4 per week moet melden. En ik begrijp heel goed dat het geld niet zomaar op alle rekeningen kan worden gestort en dat je daar ook zeker wel wat voor moet doen, maar dit gaat wel heel erg ver. Mij is ook het voorstel gedaan om afstand te doen van mijn WWB uitkering, hier heb ik toen NIET voor getekend. Ook spreken de coaches elkaar continu tegen de 1 zegt links en de ander rechts. Heel erg jammer dat het er zo aan toe gaat. Ik snap dat er mensen overspannen van worden.
Martijn, wil jij het meldpunt overdoen?
Hopelijk krijgt Martijn reacties en zal hij ook hier zijn conclusies met ons delen. Interessant!!
Prima procedure, Martijn.
Vooral info van alle kanten, de minder goede en de goede ervaringen.
Wat ik alleen niet begrijp, ik lees dat wijsgeren om te tekenen voor het afstand doen van de bijstand blijkbaar geen gevolgen heeft. Wat maakt dan dat men dit ?berhaupt doet?
Wijsgeren is weigeren….rot iPad….;)
@Johnvanboven, ‘de minder goede en de goede ervaringen’??
Het gaat hier toch om ernstige klachten die zeer serieus genomen dienen te worden en niet door zo’n zinnetje gebagatelliseerd moeten worden naar mijn mening.
@MUL
Ik denk dat mensen die niet stevig in de schoenen staan of al tegen overspanning aanzitten ervoor kiezen om dan afstand te doen van de uitkering zodat ze overal vanaf zijn.
Ik heb normaal gesproken niet snel een blad voor de mond en ben recht door zee, maar ja en amen knikken is daar meer de bedoeling anders word er gedreigd met een maatregel.
Janna, klachten moet je serieus nemen. Elke klacht is er 1 teveel, schreef ik hierboven al.
Een oordeel over het functioneren van een dienst doe je op basis van alle ervaringen; de goede en de slechte.
Goed om te zien dat ook een cda afgevaardigde meekijkt!
D1987, dus wanneer men daar geen afstand van doet, kan er wel een maatregel volgen. Begrijp ik dat goed?
Reken maar dat de hele raad hier meekijkt hoor 😉 Dat heb ik wel eens gehoord. Incl. de burgemeester.
vdberg, de NSA ook…..waakzame rakkers:P
25 afwijzingen per week is voor de meeste mensen behoorlijk confronterend en deprimerend. De methode doet me denken aan de beelden van de vooroorlogse crisisjaren toen je mensen wanhopig fabrieken zag aflopen voor een baan. Treurigstemmend.
Daar staat tegenover dat ik me ook kan voorstellen dat mensen in de bijstand langzamerhand steeds minder actief worden en in een ander ritme gaan leven. Om weer actief te worden is er een mentale omschakeling nodig. Of dat met 25 sollicitatie-activiteiten in een week moet weet ik niet, maar dat meer druk kan helpen lijkt me wel.
Ik mis nog veel relevante informatie. Zijn het nu gemeenteambtenaren die volgens die methodiek werken of gedetacheerden van het bedrijf Workfast? In het eerste geval kunnen mensen die zich geïntimideerd voelen ook een klacht over een ambtenaar indienen bij de gemeente. Die is verplicht dit in behandeling te nemen. En in elk gevalligt het gesigaleerde probleem op de tafel waar het dan hoort.
Hoelang duurt een Wokfasttraject? Ergens begreep ik dat het om een periode van enkele weken gaat, maar vind geen bevestiging. Als het om een overzienbare periode gaat, vind ik het minder een probleem dat mensen zich suf moeten solliciteren dan wanneer het om een onbeperkte tijdspanne gaat.
En welke mensen kunnen zich permitteren af te zien van een bijstandsuitkering? Die krijg je toch alleen maar wanneer er geen andere inkomsten (bv verdienende partner) zijn? Waar leven die mensen dan van als ze afstand doen van de bijstand?
Veelzeggend dat in dit blog over dit onderwerp geen bericht is geplaatst door een pvda-kopstuk uit de gemeente Zwolle.
Een tip! ga anoniem in de wachtruimte zitten, dat heb ik ook gedaan, omdat ik het eerst echt niet wilde geloven. Nu inmiddels ruim 1 jaar verder weet ik helaas beter. Sinds 8 weken kom ik niet meer op het Werkplein om met cliënten mee te gaan en deze ervaringen te delen.
CDA, helaas kennen ze jou daar, stuur een vreemde die waar kan nemen.
Ga op verschillende momenten mee luisteren op afstand, dan weet je hoe er bij Workfast gesproken wordt.
Ga daarna mee met een client op gesprek en zeg dat je een familielid bent.
Ga daarna nog een keer mee en zeg dat je hulpverlener bent.
Wel graag de energie steken in verschillende doelgroepen, blank, zwart, geel of groen, jong tot oud, vrouw of man, hoog of laag opgeleid, enz….
Ben ik nou de enige die het normaal vind dat je alles in het werk stelt om geen gebruik van de bijstand te hoeven maken ? Ik vind 36 uur beschikbaar zijn en 25 sollicitaties in een week helemaal niet veel gevraagd!
Zo…wat een wantoestanden, schandalig gewoon. Ik ben wel blij om in de reacties te lezen dat er mensen zijn die dit probleem erkennen en hier iets meedoen. Ik ben in iedergeval goed geschrokken van deze praktijken. Ik wens jullie heel veel succes en hoop dat de politiek dit écht kan/gaat veranderen.
Het is inderdaad een goed idee om iemand mee te nemen naar zulke gesprekken, ik heb dat ook meermaals gedaan bij een bezoek aan de Gem. Sociale Dienst, en wel onaangekondigd. De intimiderende gesprekken zijn mij niet vreemd bij de Sociale Dienst in Zwolle.
Wat natuurlijk wel het probleem is van het meelopen door fractieleden, is dat Workfastmedewerkers zich ten tijde van het bezoek een stuk sociaal wenselijker op kunnen stellen dan anders. Je weet dus na zo’n bezoek eigenlijk helemaal niets van de dagelijkse praktijk daar.
Het heimelijk opnemen van gesprekken met een telefoon of geluidsrecorder lijkt mij veel effectiever.
tav Martijn van der Veen, op 3 februari 2014 16:28
Als u uit eerste hand wilt weten hoe Workfast werkt, dan kunt u zich wellicht eens op de lijst laten zetten voor een afspraak? Dat kan zeer verhelderend zijn.
Stap twee zou zijn dat u iets doet met die kennis en die kans is gering. Niettemin dank voor uw al dan niet geveinsde interesse.
Mijn broertje is afgelopen maandag door zo’n medewerker bedreigd.
Hij is van de ene elllende in de andere ellende terecht gekomen en zit inmiddels aan de lat. Hij is toen naar kampen verhuist zodat zijn familie hem ook wat kan helpen. Hij kwam toen in een workfast traject terecht. Dat ging wat moeizaam omdat hij onder bewindvoering staat en alle zaken met betrekking tot financiën ook met de bewindvoerder besproken moeten worden. 6 Maanden later na veel problemen en al een aantal keer zonder geld voor eten gezeten te hebben (kon gelukkig bij de familie eten) zit hij weer in dat traject. Hij heeft allerlei stressklachten en loopt nu ook bij maatschappelijk werk.
Kwam hij daar afgelopen maandag en gaf hij aan dat hij allerlei klachten heeft. Reageert de beste vrouw direct: “Neem je me nu in de maling?”.
Waarop hij antwoordde dat hij een nieuwe afspraak wilde omdat hij zo niet vond dat hij serieus behandeld werd. Waarop de vrouw hem bedreigde. “Als je nu weg loopt ga je dat voelen in je zak en dat zal je bewindvoerder niet leuk vinden”. Waarop hij aangaf dat hij zich niet laat bedreigen.
Dat is toch een bedreiging of niet? Wat kan hij hier tegen doen? Aangifte van bedreiging? Maar een rechter stappen of in het vervolg gewoon het gesprek opnemen?
Blij dat ik voldoende werk heb maar als mij dit zou overkomen dan denk ik dat zo’n vrouw wel een dreigement terug had kunnen verwachten.
O ja open sollicitaties zijn geen sollicitaties gelden ook niet bij workfast.
Ik ben een belastingbetaler en ik betaal graag belasting om mensen te helpen indien ze tijdelijk geen werk hebben door bv ontslag.
Maar wAt is er mis met het doen van 5 sollicitaties per dag als je je kans vergroot op een baan? En daar ook nog in gecoacht te worden. Zo veel werk is dat niet. Het zegt mij al genoeg over de houding van mensen om zelfs die inspanning te veel te vinden en dan al snel in de weerstand te schieten. Of om hun neus op te halen voor werk al gaat het maar om een paar uur om gewoon werkervaring op te doen of om de werkgever wat te laten zien dat je er mag zijn en een goede werknemer bent.
Kortom bijstand moet blijven en mensen moeten inzien dat ze zelf hun best moeten blijven doen om werk te vinden. Ook al is het soms lastig dat begrijp ik best.
@Pee, bij: “Ik ben een belastingbetaler” haakte ik al af…
Tussenstand
Beste mensen,
We, Judith Compagner en ondergetekende, hebben enkele gesprekken bijgewoond op het werkplein. Ook gesproken met mensen die het traject lopen. Daarbij de nodige indrukken opgedaan. Maar met die indrukken zijn we er niet. We zullen op korte termijn nogmaals in gesprek gaan met de gemeente/Workfast over onze ervaringen. De oriëntatie krijgt dus nog een vervolg.
Groeten!
Beste martijn,
De afgelopen raadsperiode heeft het CDA, afdeling zwolle, zich nimmer bekommerd om zwollenaren die te maken kregen met de uitwassen van Work Fast.
Voor informatie hierover ben je afhankelijk van de SP, per saldo
ben je al te laat, immers de SP heeft, naar ik aanneem na gedegen onderzoek, verzocht om een raadsenenquête.
Ik denk overigens ook niet dat SP, op voorhand, deze informatie wil delen met het CDA.
Uiteraard kan het CDA bij stemming over de gewenste enquête
laten zien of het echt is betrokken bij dit onderwerp.
Misschien toch je energie, tot aan de raaadsverkiezingen, maar steken in een ander onderwerp.
Martijn denk je dat je echt gaat samenwerken met de SP
Ik hoop het van harte
Beste Karel 500,
Gegeven de inhoud van jouw reactie, heb ik het vermoeden dat je wel heel dicht bij de raadsfractie van de SP zit. Want ik rep nergens op weblog over het eventueel delen van informatie door de SP. Dat heb ik wel gedaan in een email aan Frank. In elk geval kan ik jouw overige bijdragen aan dit weblog ook beter inschatten.
Maar ik betreur het dan ten zeerste dat de SP kennelijk niet wil samenwerken om te komen tot een oplossing. En verder zeg ik daar maar niets over.
Over de raadsenquête gaan we het vanavond hebben in de raadzaal. Maar je bent al goed bezig met de framing.
Groeten,
Martijn van der Veen
het word gewoon tijd voor een eerlijk en sterk regiem hier!!!!https://www.youtube.com/watch?v=1tcV1MmQSVk
Ik denk dat men de naam van sociale dienst beter kan vervangen voor sicherheits dienst, gezien de praktijken die men daar uitvoert, mensen onder druk zetten, voor nop laten werken, totaal geen rekening houden met achtergrond en wat iemand al doet voor de maatschappij, dit wordt zo overboord gegooid, dit hebben we te danken aan onze PVDA vrienden, grotere verraders van het sociale systeem zijn er niet.
Ik denk dat je de naam Sociale dienst beter kunt vervangen voor Sicherheits Dienst, gezien de praktijken die men daar uitvoert.Het onder druk zetten van mensen, werken zonder ook maar een stuiver meer, geen rekening houden met achtergrond en wat iemand al doet voor de maatschappij.Dit wordt volledig aan de kant gegooid als zijnde niet belangrijk. Het is gewoon een vorm van treiteren, want laten we eerlijk zijn, wie de 50 gepasseerd is komt vandaag de dag niet meer aan de bak, een uitzondering daargelaten.Dit beleid hebben we mede te danken aan de PVDA, grotere verraders van de sociale zekerheid zijn er niet te bedenken, Drees en Den Uyl draaien zich om in hun graf.
wat is de uitslag van het onderzoek? of was het weer wat geroep van de SP zo voor de verkiezingen?
@rossi46 mee eens. Doe een hoofddoek op de volgende keer, spreek met een accent en dit geeft je vrijstelling van werk. Tip!
Work fast is een totaal doorgedraaide formule waar de menselijke maat totaal zoek is . Wat is dat toch dat mensen met een uitkering zich blijkbaar moeten verantwoorden . Het neo liberale klimaat in dit land is grenzeloos en diskwalificeerd mensen met een uitkering . Als je mensen aan het werk wilt hebben moet je ze wel een eerlijke kans geven . Dit is regelrechte dwangarbeid en schaamteloos !
Work fast! Ik ga er werk van maken, respectloze honden zijn het..!
Er wordt mij even verteld dat ik geen recht op een bijstand uitkering heb omdat ik hoger opgeleid ben en het uiterlijk mee heb! De opdrachten en de sollicitaties die ik moest doen heb ik netjes uitgevoerd en als bewijs heb ik hiervan een screenshot gemaakt. De sollicitatie brieven en mijn CV waren beide prima, men had geen op- of aanmerkingen..
Dit was ook het enigste positieve aan het gesprek! Eenmaal aangekomen op de afspraak kreeg ik het volgende te horen: ik deed niet mijn best en men noemde mij lui! Ik moest minimaal 6 sollicitaties per dag doen en me bij 15 uitzendbureau’s aanmelden. Deze sollicitaties mochten niet worden vermeld onder mijn taken. Dit was namelijk geen taak, maar valt onder een vanzelfsprekendheid.
Bijkomend kreeg ik tijdens het gesprek een cursus google. Een cursus google vraagt u zich af? Ja, ik zocht niet goed en deed niet mijn best! 8 jaar studerende geweest en nog weet ik nog niet hoe google in elkaar zit?!
Wat een afgang! Ik had alleen recht op een bijstandsuitkering als ik 4 kinderen heb en een overleden man!
Vervolgens wordt mij verteld dat ik lui ben en 6 uur per dag moet solliciteren en dat ik geen recht heb op een uitkering. Ondanks het feit dat ik een SOCIALE opleiding heb genoten werd mij even verteld dat ik geen flauw benul heb van het doel achter de bijstand! Ik moest me maar eens verdiepen in alle mensen die voor 1 euro op een dag moesten leven in andere landen en kreeg te horen dat ik een verwend nest ben!
Om mijn ego en alle overige vernederingen te besparen heb ik het gesprek afgekapt en nu zeg ik welkom tegen de aankomende schulden omdat ik mijn vaste lasten niet kan betalen!
Ik hoop dat Workfast niet aanwezig is bij de intake van de schuldhulpverlening!
Workfast, een commercieel bedrijf! Ze werken verdomme (sorry voor het taalgebruik) notabene met targets! Bespottelijk is het! Wanneer u directeur mr. Scholtens zijn uitgestreken hoofd ziet (waar de arrogantie overigens van af straalt), zie je met een beetje mensenkennis direct iemand die over de rug van zijn medemens die in nood zit zijn zakken vult en lekker met zijn vrouwtje een vakantie boekt naar de Malediven!
Lekker gemeentes voor de gek houden met het zogenaamd ‘empoweren’ van mensen! Nou, u kunt wel raden waar hij dit ‘empoweren’ van hem in mag steken. Het is gewoon mensen treiteren, dit net zolang tot dat ze afhaken en op basis daarvan niet in de bijstand belanden! Ja, zo kan ik ook goede resultaten bereiken!
Bij ‘empowerment’ wordt er gekeken naar wat je wél kan. Daarbij is niemand beter dan een ander. Want iedereen heeft ervaringen, wensen en talenten die benut worden!
Ja meneer Scholten! Dit betekent niet: mensen in het nauw drijven en ze bedreigen en vernederen!
Misschien een oplossing voor de gemeente: kijk eens hoeveel mensen zich melden bij de schuldhulpverlening die voorheen een aanvraag hebben gedaan voor een bijstandsuitkering. Trek daar vervolgens je conclusies uit!
Mr. Scholten het is spijtig voor u dat ik mensenkennis heb en ook nog eens hoogopgeleid ben. Voor mij bent u niks meer dan een commerciële narcist, die puur voor eigen gewin gaat en die profiteert van ons sociale zekerheidsstelsel.
Een bijstand aanvragen is voor vele mensen al een gigantische hoge drempel en behoort een vangnet in Nederland te zijn!
@workfast
Je kennismaking met workfast heeft blijkbaar een boel energie losgemaakt. Volgens mij kun je die energie beter stoppen in het zoeken van werk in plaats van klagen op internet. Als je ego niet tegen vernederingen kan, dan is dat ook een goed punt om aan te gaan werken.
Mooi geschreven Workfast…..jij komt er sowieso wel! ( en alsof je tegen vernederingen zou moeten kunnen…pff..wat een domme reactie)
Ap = Mr Scholten?
@Workfast
Misschien wil Ap wel met je ruilen?
Sterkte en succes!
Haha, workfast probeert op fora te infiltreren, door zich voor te doen als iemand die niet verder denkt dan zijn neus lang is en Ap heet.:D
goed genoeg om een uitkering te vangen
werken homaar!!!!
@goedgenoeg
En slecht genoeg om dergelijke holle retoriek te papegaaien.
Niemand kiest vrijwillig voor de bijstand. >:(
@annie
@mul
Blijkbaar past mijn mening niet in jullie geitenwollensokken gedachtengoed. Ik kan daar verder niet mee zitten.
@santos
Nee, er zijn echt veel meer mensen die er niet hetzelfde over denken dan pakweg de SP.
@elrey
Nee, ik heb hard moeten knokken voor mijn huidige baan. Ik denk dat het anderen zal helpen als ze dat ook doen.
En wanneer krijgen we de uitkomst te lezen van het SP-onderzoek en de ervaringen van de CDAers Martijn van der Veen en Judith Compagner? Daar ben ik wel benieuwd naar. Nog mooier zou het zijn wanneer de gemeente of de workfastclub van zich liet horen, maar die zijn natuurijk gebonden aan de privacyrichtlijnen.
De ervaring van ‘workfast’ hierboven kan ik niet helemaal plaatsen. Het is klinkklare onzin dat alleen weduwen met 4 kinderen of lelijke mensen met een slechte opleiding recht hebben op bijstand. Als dat daadwerkelijk letterlijk is gezegd, dan ligt een klacht bij de gemeente voor de hand. Of is het een interpretatie van de schrijver?
hahaha daar gaat Ap weer. ‘Geitenwollensok’ zegt hij, wat een vindingrijke term….;D
@Mul Persoonlijk hou ik ook niet zo van die term “geitewollensok”, hoewel ik me wel verwant weet met het vermeende gedachtengoed van een geitenwollensok. Niettemin vind ik jouw reactie op iemand als Ap ook nogal voorspelbaar. Iemand plempt hier een verhaal neer, waar geen enkele kritische vraag over wordt gesteld, en degene die zich daartegen uit, wordt meteen verweten een belanghebbende te zijn. Dat is niet direct een houding die uitnodigend is voor een open discussie.
Dame, dat mag voorspelbaar zijn, maar dat is zijn reactie net zo goed. Het is namelijk geen kritische reactie, maar vooringenomen gedoe. Daar mag ik graag de draak mee aansteken.
http://destentor.nl/regio/apeldoorn/de-stentor-begint-zwartboek-over-uwv-1.4331788
Laat de gevraagde raadsenquête over dit onderwerp zsm plaatsvinden.
Uitvoerende ambtenaren en beleidsmakers die aantoonbaar de fout in zijn gegaan disciplinair straffen. Dit kan ontslag zijn!
De ambtenarij is dienstbaar aan de burger, niet andersom!
Die raadsenquête komt er niet, karel500. Dat voorstel is in februari niet door de raad aangenomen. Waarom weet ik niet. Dan zou ik het audioverslag van de raad moeten gaan beluisteren. Het zou mooi zijn wanneer iemand die erbij is geweest, er verslag van zou doen. Ook zonder raadsenquête kan er echter wel meer informatie komen dan we hier nu lezen. Sowieso ben ik wel benieuwd naar de resultaten van Workfast: hoeveel mensen hebben er dankzij dat traject een baan en zijn niet meer afhankelijk van een uitkering. En wat is het weerwoord van de workfastmedewerkers op de aanklachten over ruwe bejegening?
Dame, die cijfers zijn wel bekend en die lijken in eerste instantie best goed. 80% stroomt geloof ik uit vanuit de bijstand. Er is echter niet bekend waarheen de persoon dan uitstroomt. Wat ik van mensen uit workfast lees en hoor (en daarmee niet zeker weet) is dat een maand uitzendwerk uitstroom betekent. Sowieso zijn cijfers natuurlijk maar een onderdeel van de wenselijkheid van een traject. Wanneer ook maar een tiende deel waar zou zijn van de verhalen over workfast, dan is dat wat mij betreft reden om workfast weg te bonjouren. Persoonlijk geloof ik veel verhalen per direct. Niet alleen omdat ik het van mensen persoonlijk hoor, maar ook omdat ik goed op de hoogte ben van de moraal die sommige commerciële re-integratie bedrijven en bestrijders van ziekteverzuim erop nahouden. Ik begrijp dat er een oorzaak aan ten grondslag ligt, maar dat rechtvaardigt niet dat bedrijven geld verdienen met het vernederen van grote deel goedwillende en zich inzettende werklozen.
@Mul Het lastige met een begrip als “vernederen” is dat het heel persoonlijk is. De een ervaart een vraag als vernederend en een ander niet. Mijn indruk uit het verhaal van workfast is dat het om een gevoelig persoon gaat, die het lastig vindt om geen waardering te krijgen voor de vruchteloze inspanningen die ze al gepleegd heeft, maar integendeel aansporingen om breder en meer te solliciteren. Let wel, dat is een indruk.
Het klopt natuurlijk wel dat de samenleving harder is geworden. Dat er minder geaccepteerd wordt dat mensen niet op alle beschikbare banen willen reflecteren omdat ze een functie willen die past bij hun opleidingsniveau. Dat werd tot voor kort vrij normaal gevonden. Nu begint er een sfeer te komen dat je alles moet accepteren wat je aankunt. Dat wringt.
Hier komen we niet verder dan of zondermeer te steunen of aan te vallen. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe de medeloggers denken over zo’n vraagstuk als wat ik net beschreef: moet je in de bijstand al het werk aangrijpen wat je kunt krijgen of reageer je alleen op jou passend werk? Ik zou zelf in die situatie voor het eerste gaan, omdat ik het liefst voor mezelf zorg en niet afhankelijk wil zijn, maar ook omdat ik erin geloof dat je vanuit een werksituatie makkelijker doorgroeit naar de functie die je graag hebt dan vanuit de bijstand. Wat vindt jij, Mul (en anderen)?
Even de belangrijkste vraag hier:
Wat verdiend zo’n Workfast nu met mensen terroriseren?
Ben zeer benieuwd nml. Daarnaast verdiend het UWV ook enorm aan mensen die een uitkering krijgen.
Door o.a. inzet bij cursussen (betaald door het rijk) waar men niets aan heeft bv, of banen waar men mag werken met subsidies van het rijk.
Laat men dit geld inzetten voor goede opleidingen zodat deze mensen gericht aan het werk kunnen.
De opmerking van Karel 500 is ook een goede:
”De ambtenarij is dienstbaar aan de burger, niet andersom!”
Daarnaast is de uitstroom niet zo geweldig bij workfast, als men zegt.
Als men iemand met een subsidie in een traject stopt, is diegene zg niet langer werkeloos, deze persoon werkt dan vaak niet langer fulltime maar verdiend dan net de uitkering en meer niet, parttime job dus.
Wat al niet veel is natuurlijk.
De gemeente krijgt hier subsidies voor en het bedrijf dat deze persoon welwillig een baantje aanbood krijgt hiervoor ook subsidie.
Dus in feite kan men gratis iemand aanbieden voor een baan. Waarbij men bv alleen maar parttime mag werken.
Meer uren is dan niet rendabel immers.
Zo raken deze mensen na 1, 2 a 3 jaar alsnog die baan kwijt, en men zegt dan, ”gelukkig u heeft werkervaring opgedaan”.
Gevolg is dat deze mensen niets verder zijn gekomen in het leven en in feite misbruikt zijn, op gronde van het ontvangen van gelden door gemeente en bedrijven.
Dit lijkt me niet de bedoeling hier.
@Dame, u noemt iemand gevoelig omdat diegene vindt dat deze is vernederd?
Gelooft u mij maar dat u niet graag wilt meemaken wat deze mensen moesten meemaken dankzij workfast! Ken er enkele nml.
U wilt echt niet in hun schoenen staan.
Vernederingen zo laag, zoals men kent vanuit de oorlog, daar moet u aan denken.
Dus aub oordeel niet over een zg in uw ogen gevoelig persoon.
De mensen bij workfast gaan over lijken.
Hopelijk overkomt u dit niet. Aan de zijlijn oordelen is nogal gemakkelijk uiteraard.
U zegt dat, u vindt dat, en als u dit overkwam dan zou u, maar het overkomt u niet.
Ik zou bijna zeggen helaas @Dame, dan kunt u pas echt oordelen.
Dame, ik vind het een goed idee dat men pakt wat er te vinden is. Ik moet dan altijd denken aan Ghandi die de rotklusjes prijst. Een mooi streven en ook een aanrader. Kanttekening daarbij is wel dat cv opbouw tegenwoordig door werkgevers en recruiters tot in den treure geanalyseerd wordt, waardoor het aannemen van een bepaald soort functie je gewenste werk in de weg kan gaan staan. Voor mensen in de bijstand is dit vaak wel een gepasseerd station. Vooralsnog vind ik dat een voormalig manager best vuilnis op kan halen, wanneer dat een bijstand voorkomt. Zelf ben ik hoger geschoold en zeer actief op zoek naar werk, ook zzp constructies niet schuwend. Als ik ter overbrugging in een magazijn moet helpen, dan doe ik dat graag.
Toch merk ik hierin wel beren op de weg. Telefonisch verkoopwerk is er doorgaans veel, maar is voor veel mensen echt niet vol te houden. Ik heb dit werk ooit eens gedaan en ik bakte er geen bal van, ondanks dat mijn werkniveau dat destijds ruimschoots toeliet. Daarvan werd ikzelf, maar ook de werkgever niet gelukkig. Op dat soort functies solliciteer ik dan ook niet.
Mensen zijn dan ook simpelweg niet altijd langdurig geschikt voor een functie, ondanks opleidingsniveau. Ik vraag me af in hoeverre er daarmee rekening gehouden wordt, wanneer er 5 sollicitaties per dag uit moeten. Samengevat vind ik dat de basishouding van een werkzoekende er een moet zijn van willen aanpakken en datgene aanpakken wat er is en waartoe je in staat bent. Begrip voor luxepaarden die klagen omdat ze een kar moeten trekken, is er bij maar in zeer geringe mate.
Wat mij wel stoort in de benadering van bedrijven zoals workfast, is dat een mens een economische unit is die waarbij rendabiliteit de hoogste voorwaarde is. Vanuit dit streven, wordt iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen situatie geacht (een filosofie die maar zeer beperkt waar is, maar als hoogste waarheid wordt beschouwd). Een werkzoekende wordt gezien als schuldig. Verantwoordelijkheden binnen het gezin van werkzoekenden worden volledig genegeerd, om maar rendabel te moeten zijn. Intimidatie is in dat geval niet eens nodig om iemand te vernederen. Het ondergeschikt achten van iemands menselijke kant en gezinsleven aan hun financiële waarde in de economie. Een economie dat in crisis verkeert door toedoen van mensen die nog steeds bonussen verdienen. Dat is volgens mij de grootste vernedering denkbaar. De degradatie van mens tot product.
@Mul Eens dat niet iedereen voor alles wat er aan werk beschikbaar is, ook uiteindelijk daarvoor geschikt blijkt te zijn. Ook eens dat het zuur is wanneer je met een mooie opleiding ongeschoold werk moet doen. En ook weer eens dat ongeschoold werk op zo’n CV niet altijd gewaardeerd wordt. In ken zelf genoeg voorbeelden van mensen die om die reden niet eens werden uitegnodigd voor een gesprek.
Aan dat alles zit ook een andere kant. Afhankelijkheid van de bijstand “empowert” een mens nu ook niet direct. Je staat aan de zijlijn en hebt niet alleen weinig te besteden, maar ook de permanente angst dat er bezuinigd wordt op de uitkering op de toeslagen. Wanneer je werk hebt, hoe slechtbetaald ook, ben je vrij in je doen en laten en hoef je aan niemand (behalve je baas uiteraard:)) verantwoording af te leggen over je tijdsbesteding. Alleen dat zou voor mij al een belangrijke motivatie zijn. Langdurig werkloos zijn leidt ook tot grotere passiviteit. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat evenveel werkende mensen vrijwilligerswerk doen als werklozen.
Wat je bedoelt met rendabiliteit begrijp ik niet. Natuurlijk is een gemeente er veel aan gelegen om de kosten van de uitkeringen in de hand te houden, maar of dat hetzelfde is als een mens als economische unit te zien, weet ik niet. Wat mij betreft gaat het niet om “schuld aan werkloosheid” of niet. Je koopt niets voor analyses over “de schuld van het grootkapitaal” (hoe waar misschien ook) wanneer je thuis zit zonder werk. Dat helpt je niet uit je situatie. Ik begrijp ook niet wat je bedoelt met “verantwoordelijkheden binnen het gezin”. Uiteraard moeten mensen met jonge kinderen een oplossing zoeken voor de opvang van hun kinderen, maar helemaal onmogelijk is dat toch niet? Tot een kind 4 jaar is, is er trouwens geen sollicitatieplicht bij mijn weten.
@Santos Wat ik aangaf is dat je vernederd voelen subjectief is. Niet iedereen ervaart hetzelfde. De persoon die hier haar ervaringen deelde komt op mij inderdaad gevoelig over. Uit haar verhaal klinkt een zekere boosheid dat ze met haar opleiding niet op waarde wordt geschat. Dat is geen oordeel (en zeker geen veroordeling), maar een indruk waar ik tot op zekere hoogte ook nog begrip voor heb ook. Of het mij nooit overkomen is, weet jij niet @Santos of het mij in de toekomst niet overkomt, weten we geen van beiden. Ik hoop uiteraard van niet.
Ik heb toch maar even de raadsbehandeling op 17 februari van dit SP-voorstel beluisterd. Geen enkele fractie (ook de groep-Koster, afsplitsing van de SP), behalve de SP steunde dit voorstel. Redenen: er komt voor de zomer al een nota van het college hierover en het instrument ‘raadsenquête’ is het zwaarste instrument dat beschikbaar is en bovendien erg kostbaar. De SP werd wel gevraagd om de informatie te delen. Is dat gebeurd? Daarnaast werd gewezen op de mogelijkheid van het indienen van een klacht bij eerst de gemeente en daarna wellicht de Overijsselse Ombudsman. Zijn er klachten ingediend?
De wethouder (Van As) heeft toegezegd dat bij de al afgesproken evaluatie ook de ervaringen van cliënten worden meegenomen. Afhankelijk van de breedte van die evaluatie (alleen Workfast of breder naar functioneren Sociale Dienst) kunnen de resultaten eind april beschikbaar zijn.
Bij de evaluatie van de workfast methodiek dienen de ervaringen
van hen die er mee te maken hebben of hebben gehad voorop te staan.
Mocht hieruit blijken dat ingeschakelde work fast medewerkers aantoonbaar mensen hebben vernederd dan is maar één oplossing,
per direct ontslag voor betrokkene.
Het hoort niet te kunnen dat de visie van een goeroe wordt gevolgd
ten koste van het welzijn van mensen die zich bevinden in een situatie waar ze zelf ook niet om hebben gevraagd.
Wellicht dat de nieuwe gemeenteraad dit dossier zsm oppakt!
Onlangs een vandaag gezien over wf?
Dame,
Klopt als een bus. Al wordt vrijwilligerswerk ook vaak weer verboden, dan wel ontmoedigt in sommige uitkeringssituaties. Ik ben ook best voor empoweren. Korten op een laatste financieel vangnet als de bijstand, waarin je alle dubbeltjes drie keer moet omdraaien, als dwangmiddel, is wel een heel wrange manier van empoweren.
Helemaal mee eens. Juist daarom vind ik de manier waarvan workfast verweten wordt te werken ook misplaatst.
Ik snap dat je rendabiliteit niet begrijpt in deze context, was ik niet helemaal duidelijk over. Ik bedoel hier de algemene manier van denken waar we in terecht zijn gekomen. Onze economie is gebaseerd op groei en om dit vol te houden, zijn we druk bezig om mensen zo productief mogelijk te laten zijn en daarbij zoveel mogelijk te consumeren. Hierin staat de mens steeds meer in dienst van de economie in plaats van andersom. Dit is natuurlijk veel breder dan Workfast en gemeente Zwolle. Maar de wijze waarop workfast van mensen met mensen om lijkt te gaan, is een typische uitwas van deze denkrichting. De bijstandsgerechtigde moet de hoge slagingscijfers van Workfast behalen en als dat niet lukt, dan korten ze op een al zeer summier bestaansmiddel. De bijstandsgerechtigde staat hiermee in dienst van de mooie cijfers van workfast in plaats van andersom.
@Suze ja
De medewerkers van workfast hebben een zeer onprofessionele mentaliteit ze zijn zo neerbuigend tegen de mensen ook nu nog(29-4-2014) er werd mij door hun verteld dat ik maar geld moest lenen voor trein/buskaartjes om naar sollicitaties toe te gaan ze willen je dit gewoon in de schuld hebben!!!! maar ja niemand doet er wat aan net zoals de stijgende jeugdwerkloosheid laat de Roemenen en polen ons werk maar afpakken de euro zou ons welvaart brengen maar alleen de grote jongens hebben daar baat bij jan met de pet op kan het shaken die word financieel volledig uitgekleed totdat die diep in de schulden zit
Tjongejonge, het moet niet gekker worden, @anoniem.;)
Helaas heb ik zelf ondervonden hoe workfast werkt….heb 6 weken 5 keer per dag gesolliciteerd,moest mij inschrijven bij 25 uitzendbureaus,en het liefst 2 keer per week mijn hoofd daar laten zien! Na 6 weken kwamen ze erachter dat ik eerst mijn overwaarde van mijn koopwoning moest opmaken wat dus niet gaat omdat dat niet kan i.v.m terugbetaling omdat je geen inkomsten hebt! Nu dankzei mijn ouders tot november geld en dan weer terug naar workfast ….heb nu gelukkig ook invalwerk bij een schoonmaak bedrijf,de ene maand 46 uur en dan weer een maand maar 4 uur ….nu sinds vandaag 26 uur per maand vast en ook nog 16 uur per maand bij een tandarts en ik vind het heerlijk!!! Ik hoop dan ook dat workfast erkend dat ik dus gewoon werk en dit gaat aanvullen!! En voor alle mensen die nu denken : koopwoning? Ja ik betaal 150 euro per maand en daar kan je niet voor huren!!!
Ik kreeg een brief van Workfast Kampen en daar stond in:
Onderwerp:
2e uitnodiging afspraak traject Workfast
Geachte heer Schilder
U heeft zich onlangs gemeld bij de gemeente kampen voor een uitkering voor wet, werk en bijstand (WWB)
U bent door de gemeente Kampen aangemeld voor het traject Workfast. U ontving op woensdag 20 augustus een uitnodiging voor een vervolgafspraak bij workfast voor vrijdag 22 augustus 2014 om 11:30. U heeft voor deze afspraak getekend op uw afsprakenkaart.
Wij nodigen u nog eenmaal uit voor een gesprek met workfast op:
Datum: Dinsdag 25 augustus.
Tijdstip: 10:30
Locatie: Gemeentehuis te Kampen
Adres: Burgemeester Berghuisplein 1
Workfastspecialist: Z. Bosch
U kunt zich met deze brief melden bij de receptie van het gemeentehuis en vragen naar uw workfastspecialist.
Gevolgen niet komen.
Indien u zich meldt om een uitkering ingevolgde de Wet werk en bijstand (WWB) aan te vragen bent u vanaf het moment van de melding verplicht om van dit traject gebruik te maken(artikel 9 WWB)
U bent dus verplicht gehoor te geven aan deze oproep.
Geeft u wederom geen gehoor aan onze oproep dan kunnen wij de begeleiding naar betaald werk (het traject Workfast) niet voortzetten. Wanneer u niet op deze afspraak verschijnt gaan wij er van uit dat u geen bijstand wilt aanvragen. Voor een nieuwe aanvraag moet u zich dan melden bij het UWV Werkbedrijf.
Voor vragen over deze brief kunt u bellen met de Workfastspecialist op maandag tot en met vrijdag van 08:30 tot 16:30.
Met vriendelijke groet, Team Workfast.
Er staat in de brief geeft u wederom geen gehoor, maar ik heb wel gehoor gegeven want ik had mij ziek gemeld toen ik ziek was geworden. Ze verwachten dus gewoon dat ik kom ongeacht ik wel of niet ziek ben. Als ik ziek ben moet ik gewoon komen anders krijg ik geen uitkering.
Workfast doet in plaatst van stimuleren en helpen naar het zoeken. Naar een baan dreigen en intimideren met het stopzetten van de uitkering of inkorten noem maar op..
Tevens blijven ze doorgaan met treitertrajecten om de cliënten tot waanzin te drijven die slagings percentages op hun site kunnen gewoon niet kloppen misschien voor die paar die net die twee halve dagen werk kunnen vinden voor partime en alsnog aangevuld worden om hun minimale basis inkomen te behalen wat je gewoon nodig bent om de maand rond te komen!!
Tevens komen ze altijd met papieren aan waarin staat dat je zelf afstand doet van de wwb uitkering zodat hun buiten Schot blijven zelf de arbeidsconsulente van het uwv zelf doet daar aan mee ik heb het over jongeren plein de lure in Zwolle
Hopelijk worden er gauw maatregelen genomen want alsnog zitten ze er ookal heeft de gemeenteraad besloten ze eruit te zetten