Vragen over exploitatie zwembad De Vrolijkheid

Zwolle – Swollwacht fractievoorzitter Freddy Eikelboom heeft kennis genomen van een onlangs verschenen brief met daarin een hulproep van een aantal verontruste personeelsleden van zwemad De Vrolijkheid aan het Rechterland.

 

 zwemdisco-1.jpg

 

Eikelboom: "In deze brief wordt omschreven, hoe exploitant en werkgever Optisport omgaat met de gemaakte afspraken naar aanleiding van de aanbesteding in 2012. Volgens deze personeelsleden staat de exploitatie enorm onder druk en dreigt er een behoorlijke exploitatieverlies te ontstaan. Door dit verlies worden er volgens zeggen thans maatregelen genomen, welke in strijdt zijn met de vooraf gestelde voorwaarden en afspraken volgens de aanbestedingsprocedure. Deze maatregelen hebben volgens deze personeelsleden een negatief effect op de openstelling van het recreatie bad, het banenzwemmen, kwaliteit, toezicht, veiligheid, hygiëne en zijn de arbeidsomstandigheden op dit moment niet best te noemen". Ook wordt volgens Eikelboom in deze brief gesproken over manipulatie met temperaturen van het zwemwater, om de afspraken met de gemeente Zwolle over energiekosten te kunnen beïnvloeden. De aantijgingen in de brief zijn volgens de fractivoorzitter van Swollwacht ronduit schokkend te noemen en een reden bezorgdheid hierover bij het college neer te leggen, aangezien de Gemeente Zwolle een behoorlijk investering heeft gedaan in een nieuwe en zeker mooie Zwolse zwemvoorziening.

 

Swollwacht heeft dan ook de volgende mondelinge vragen.

 

– Bent u ook op de hoogte gesteld door  de personeelsleden van het rechterlandbad?

– Kunt u ons aangeven in hoeverre exploitant Optisport de gemaakte afspraken met de Gemeente Zwolle niet of wel nakomt?

– Heeft Optisport wellicht met de gemeente Zwolle nieuwe afspraken gemaakt, welke afwijken van de vooraf gestelde voorwaarden door de gemeenteraad? Zo ja, welke nieuwe afspraken zijn hier gemaakt? In hoeverre komen de nieuwe afspraken overeen met de genoemde verminderde kwalitatieve omstandigheden?

– Is er controle op de uitvoering van de gemaakte afspraken en hoe vindt deze controle plaats?

– Hoe verloopt het met de vaststelling van het jaarlijkse subsidiebedrag en in hoeverre kunt u bevestigen of ontkrachten, dat er sprake is met manipulatie van energiekosten?

– Welke invloed kunt u uitoefenen op het verbeteren van de werkomstandigheden van de personeelsleden?

 

Freddy Eikelboom, fractievoorzitter

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

33 gedachten over “Vragen over exploitatie zwembad De Vrolijkheid”

  1. Er waren hier op Weblog Zwolle vanaf de start van dit nieuwe zwembad klachten over het personeel, de toezicht en de accommodatie. Nu komt het dus uit!

  2. Waardeloos zwembad, moet tegenwoordig met tegenzin naar deventer om naar een leuk zwembad te gaan, echt een gemiste kans van de gemeente

  3. Vind dat er vaak erg negatief gedaan wordt over de Vrolijkheid. We gaan niet vaak zwemmen, maar als we gaan, is het prima vertoeven in de Vrolijkheid. Zowel voor de kids (2 – 9 jaar) als voor ons…

  4. Waardeloos zwembad. Personeel doet hun best maar heeft nu eenmaal te maken met slecht beleid daar. Naar koekdorp ga ik niet maar Kids vermaken zich prima in wezep of anders naar sporthuiscentrum.
    Hoop dat er wat gaat veranderen bij de vrolijkheid!

  5. Ben 1 keer in de vrolijkheid geweest.
    Saai klein recreatiebad.
    Dat water was zo koud in vergelijking met wat we gewend waren in zwembaden, dat we het steeds koud hadden.

    Nu gaan we naar kampen.
    Die hebben ook zo’n warm bubbelbad en de kruidenbaden die zwolle eerst in het centrum had. En in de zomer is het ook erg mooi. Dan gaat dat dak eraf en is het open lucht. Dan zit je in een openluchtbubbelbad 😀
    Echt een aanrader en niet ver weg.

  6. Het personeel is toch gewoon over gegaan van het oude naar het nieuwe zwembad! In het Hanzebad en het Abad ging het toch goed. Waarom is het personeel dan nu slecht in het nieuwe bad?

  7. De reactie van de leiding op het artikel in de stentor is al net zo slecht als het beleid van de leiding. De zaak moet onderzocht worden door de gemeente, om klaarheid in de zaak te brengen.

  8. Het probleem is dat het personeel altijd gewend was te werken voor de gemeente waar niks te gek was, want de gemeente betaalde toch wel.
    Over hygiene gesproken; ik heb taferelen in het Hanzebad meegemaakt die het daglicht niet konden verdragen, maar niemand deed daar wat aan.
    Ook was er altijd haat en nijd met personeel van het Aa-bad.
    Nu diezelfde medewerkers ineens moeten samenwerken en ze echt moeten werken voor de kost, zoals bij ieder ander normaal bedrijf, beginnen ze te morren en heeft de exploitant het gedaan. Zo lust ik er nog wel een paar.

  9. Hoi Jacob ik denk dat je niet goed op de hoogte bent, al vanaf 1995 waren de zwembaden geen gemeente baden meer, dus het personeel ook geen ambtenaar, en moest er ook gewoon gewerkt worden, ik zwom regelmatig in beide baden maar over haat en nijd heb ik niets gemerkt, natuurlijk werk je met de één wat beter dan met de ander, maar volgens mij is dat in de meeste bedrijven het geval, ook staat er niet in het stukje dat het personeel onderling wat hebben, maar dat het personeel het niet kan vinden met de directie en de exploitant

  10. In de voorjaarsvakantie stond ik in een rij voor de kassa tot aan buiten. Gaat die kassiere de telefoon opnemen. En pas na vijf minuten haalt ze iemand anders erbij om te helpen. Pfff; dan snap je echt niet waar de prioriteiten liggen.

  11. Wat mij altijd is opgevallen is het schoonmaken. Ik kom regering is zwembaden om recreatief te zwemmen. We gingen meestal naar Wezep en kampen omdat in Zwolle de voorzieningen ver onder de maat waren. In deze baden is het badpersoneel altijd bezig met schoonmaken, rond het bad, de kleedkamers etc. Worden er voor de kinderen leuke extra dingen gedaan, vooral kampen en is me altijd aanwezig rond de baden.
    Is Zwolle komt het personeel nauwelijks bij het water, heb ze nog nooit schoon zien maken en wordt er helemaal niet klantvriendelijk omgegaan met de bezoekers.
    Waar is het badpersoneel ?
    Als ze gaan klagen over de hygiene, misschien moet er dan eens schoongemaakt gaan worden. Handen uit de mouwen zou ik zeggen, ipv klagen.

  12. De gemeente Zwolle had bij Sportiom en Den Bosch moeten gaan kijken voordat ze de Vrolijkheid bouwde.
    Heel leuk bad, multifunctioneel sportcentrum (ijsbaan!).
    Over het toezicht bij de Vrolijkheid heb ik niet te klagen. Vindt ze echt wel oplettend en vriendelijk.
    Wel over de zwemlessen……. Sommige zijn daar niet zo vriendelijk en laten kinderen heel lang (onterecht bleek na overstappen van meerdere kinderen in mijn kring) in een badje hangen.

    Het is vaak zo dat de directie, werkgever de sfeer bepaald.
    Dus als die niet zo best is heb ik weinig vertrouwen in de werkgever…

  13. Het personeel moet gewoon gaan werken ,de sfeer is ver te zoeken,dat was al in de andere baden en is nu nog steeds zo,ik kom er niet meer.

  14. Is wel heel simpel om te zeggen dat het personeel moet werken. Ze hebben wat over zich heen gehad daar, terwijl je daar geen invloed op hebt. Vanaf bovenaf is geen goede zorg of contact met de werkvloer.

  15. De aantijgingen zijn ‘ronduit schokkend’, zei Swollwacht-fractievoorzitter Freddy Eikelboom in de gemeenteraad. Hij vroeg wethouder Piek om opheldering, maar kreeg die nauwelijks. Hij had de brief niet ontvangen, zei Piek, en heeft sowieso ‘niet de indruk dat afspraken niet worden nagekomen’. Hij gaf wel toe dat er onvrede bestond bij verenigingen die van het zwembad gebruik maken: “Volgens de verenigingen liep niet alles goed, maar door het nieuwe management is er wel verbetering opgetreden.” De geruchten over manipulatie met de watertemperatuur, waardoor afspraken over energiekosten beïnvloed zouden worden, waren ook Piek ter ore gekomen. “Maar de signalen zijn niet zodanig dat we denken dat die signalen kloppen.” Over het tekort van twee ton deed de wethouder luchtig. “Optisport zal dat als exploitant moeten dragen. Dat is hun probleem, niet het onze.” VVD en D66 wierpen tegen dat de continuïteit van het zwembad toch ook een belang van de gemeente is. Als het onverhoopt op slot gaat zit de stad immers met de brokken. Zo’n vaart zal het niet lopen, suste Piek. “Bij de aanbesteding hebben we bekeken of de exploitant een eventueel verlies kon dragen. Dat bleek het geval.”

  16. Ook ik heb te kampen met het slechte personeel. Niet alleen de receptionistes die chaggie zijn en weinig klantvriendelijk, maar ook de zwemleraren.

    Hoor ik van een moeder dat haar kind tegelijk móest doorstromen naar een volgende bandje omdat alle kindjes uit haar groep doorgingen,
    Moet míjn dochter wél in haar groep blijven, terwijl ze al belachelijk lang in dezelfde groep zit.
    En andere kindjes wel doormochten.
    Ik ga hier zeker nog een klacht voor indienen

    Ik heb geen goed woord over voor de zwembaden in zwolle. Vooral de vrolijkheid

  17. Ik lees dit vandaag terug.
    Er is veel positief veranderd in De vrolijkheid.
    Als je nu binnen loopt heb je echt een welkomst gevoel.
    Het wordt ook steeds gezelliger door onder meer de seizoen verziering.

Reacties zijn gesloten.