Zwolle – Hoe versterk je een aantrekkelijk stadcentrum met een mooi aanbod van winkels in tijden van economische krimp en bloeiende webshops? Met dit vraagstuk worstelen gemeenten en winkeliers dagelijks. Deze maand hebben veertig hbo-studenten van Windesheim in Zwolle zich ook over deze vraag gebogen. Tijdens drie ‘magic friday jam-sessies’ werd naar een idee van Google gewerkt en met verrassende resultaten.
Want wat gebeurt er als je de stad ziet als een ‘real life game’? Dinsdagavond 1 april presenteren 10 teams hun creatieve ideeën om een bezoek aan de Zwolse binnenstad tot ‘een beleving’ te maken. Belangstellenden zijn welkom vanaf 18.30 uur in gebouw X, ruimte X1.77 op de Campus van Windesheim. Een stille binnenstad met leegstaande winkels is de schrik van gemeenten, winkeliers en inwoners van een stad. Windesheim is in verschillende steden in de regio bezig om met studentenprojecten lokale overheid en retailers te ondersteunen bij het levendig houden van de binnenstad en het vinden van oplossingen voor ‘echte’ winkeliers en leegstaande winkelpanden. Zo ook door middel van de ‘magic friday jam-sessies’.
Gemengde teams met studenten van technische en economische opleidingen hebben zich drie vrijdagen op rij in maart vrij gemaakt om the ‘jammen’: samen brainstormen en nieuwe dingen bedenken, vanuit verschillende hoeken, zonder spelregels, met alle ruimte voor spontaniteit en persoonlijke energie. De vorm wordt al jaren door Google gebruikt: elke medewerker krijgt een dag per week de tijd om innovatieve dingen te doen naar eigen inzicht en met collega’s naar eigen keuze. Bij Windesheim vonden docenten en studenten van de multidisciplinaire minoren serious gaming, online communicatie en media design elkaar in de ‘jam’. De verrassende ideeën gaan van geluid, muziek en lichteffecten, tot 3 dimensionale schilderingen, winkeloverstijgende spaarsystemen, games voor shoppers en ideeën voor leegstaande panden.
Op 1 april pitchen de studententeams hun ideeën voor een jury die een winnaar uitroept op basis van creativiteit, interactiviteit, inspiratie, realiseerbaarheid en reuring. De jury bestaat uit ondernemers en vertegenwoordigers van de Gemeente Zwolle en Windesheim. De prijs bestaat uit lof en roem: de studenten strijden om de eer.
Voor Windesheim is de ‘jam’ een geslaagde projectvorm, die veel enthousiasme en energie bij de betrokken docenten en studenten heeft opgeleverd en herhaald gaat worden. Het is nu aan gemeente en winkeliers om de beste ideeën verder uit te werken, te combineren en te benutten voor een levendige Zwolse binnenstad.
Uh, 1 april?