Zwolle – De Zwolse horeca en de gemeente hebben hun goede samenwerking nu ook administratief effectief geregeld, via het Ondernemingsdossier. Burgemeester Henk Jan Meijer en regiovoorzitter van Koninklijke Horeca Nederland afdeling Zwolle Theo Runhaar hebben namens hun organisaties de samenwerkingsovereenkomst ondertekend.
Het Ondernemingsdossier maakt het delen van informatie tussen ondernemingen en overheden makkelijker en efficiënter. Daarmee besparen beide partijen tijd en onnodige administratieve rompslomp. Als een horecaondernemer een drank- en horecavergunning wil aanvragen, een wijziging van leidinggevende of lokaliteit moet doorgeven of een tapontheffing of een vergunning kansspelautomaten wil aanvragen, kan hij dit nu snel en digitaal doen vanuit zijn dossier.
Het Ondernemingsdossier is van de ondernemer. Hij vult eenmalig zijn bedrijfsgegevens in het online dossier in. Vervolgens kan de ondernemer digitaal vergunningen aanvragen en meldingen doen. Het Ondernemingsdossier helpt ondernemers om alle relevante gegevens direct aan te leveren. Bovendien kan de ondernemer gegevens die hij eenmaal heeft vastgelegd, hergebruiken voor volgende aanvragen. Daarnaast maakt het Ondernemingsdossier regels inzichtelijk door ‘regelhulpen’, die helder aangeven wat een ondernemer moet doen om de regels na te leven. Het is daarmee een nieuwe en vooral slimme manier van informatie uitwisselen tussen bedrijven en overheden.
Theo Runhaar van Koninklijke Horeca Nederland afdeling Zwolle is blij met het initiatief. “Als ondernemer wil je ondernemen, en niet teveel tijd kwijt zijn met randverschijnselen. Met de gemeente hebben we over het algemeen goede contacten, maar om aan alle wettelijke eisen en voorwaarden te doen ben je toch vaak veel energie kwijt. Aandacht die je niet kan besteden aan de klant. Ik verwacht dat we met de inzet van het Ondernemingsdossier nog meer werk kunnen maken van een gastvrije stad.”
Het Ondernemingsdossier geeft de Zwolse horecaexploitanten meer tijd om te ondernemen, biedt de gemeente mogelijkheden voor betere naleving van de regels en leidt tot betere dienstverlening en vereenvoudiging van het toezicht. Burgemeester Meijer: “Daarmee is het Ondernemingsdossier een uitstekende manier om samen verder te komen. Als overheid willen we zo goed mogelijk onze dienstverlening verzorgen. Dat betekent dat we burgers en ondernemers niet met onnodige regels op willen zadelen. Iedereen begrijpt dat we als gemeente verantwoordelijk zijn voor een aantal zaken rondom cafés en restaurants. Zowel wij als de ondernemers zelf hebben er niets aan als die samenwerking gefrustreerd wordt door overbodig gedoe. Op veel vlakken levert de gemeente al op gastvrije wijze maatwerk aan burgers en ondernemers. Voor onze horeca zetten we met het Ondernemingsdossier ook een belangrijke stap.
Het Ondernemingsdossier is een initiatief van de brancheorganisaties van de horeca (KHN), rubber- en kunststofindustrie (NRK) en de recreatiesector (RECRON). Het Ondernemingsdossier wordt inmiddels landelijk gebruikt door bijna 4.300 ondernemingen, 46 gemeenten, 3 provincies en 2 rijksinspecties. Op www.ondernemingsdossier.nl staat meer informatie over het initiatief. Op maandag 16 juni van 14.00-16.00 uur is er in de Agnietenberg (Haersterveerweg 23, Zwolle) een workshop over het Ondernemingsdossier voor horecaondernemers. Opgave daarvoor kan via zwolleregio@khn.nl.