Zwolle – Met de Spiderplug heeft Maan Group uit Raalte de eerste Cross-over Innovation Award gewonnen. De vakjury prijst vooral de bijzondere samenwerking tussen een tuindersbedrijf en de lijmspecialist Maan Group bij de totstandkoming van het innovatieve product. De prijs werd uitgereikt tijdens de X-over (spreek uit Cross-over) Innovation Challenge: het innovatie congres van Kennispoort Regio Zwolle.
Voor een publiek van meer dan 300 ondernemers kreeg eigenaar André Jansen van Maan Group de X-over Innovation Award uit handen van Theo Rietkerk, gedeputeerde economie van de provincie Overijssel. De vakjury daagde de toehoorders uit volgend jaar ook mee te doen aan de Challenge. Gedeputeerde Rietkerk onderstreepte het belang van X-over innovatie die kan leiden tot samenwerkingsverbanden die veel werkgelegenheid opleveren voor de regio Zwolle. Tijdens het congres werden de ondernemers aangemoedigd over hun branche-grenzen heen te kijken. De winnende innovatie is een web-achtig flexibel en afbreekbaar bloempotje. Tuinders kunnen door deze afbreekbaar en flexibele web-achtige bloempot onder andere een betere groei van hun planten bereiken en daardoor een hogere opbrengst. Andere genomineerden waren Masterwaal uit Lemelerveld met een slimme muur en Medical2Market uit Zwolle met de Ventilung: een chirurgisch hulpmiddel om longoperaties beter te laten verlopen.
Het was de eerste keer dat dit cross-over innovatiecongres werd gehouden. Organisator Kennispoort Regio Zwolle wil met het congres meer aandacht voor samenwerking tussen branchevreemde bedrijven. Directeur Marius Woldberg: “Kennispoort helpt innovaties realiseren en daarbij laten wij de ondernemer al vaak kijken naar andere branches. Daar zit vaak de oplossing om verder te komen met een innovatie”.
Ruim 300 ondernemers uit de Regio Zwolle kregen van spreker Andries van Daalen de toekomstvisie van Wehkamp.nl op retail te horen. Google Glass Explorer Remco Bron gaf een blik in de toekomst van technologische ontwikkelingen. Onder andere de 3D bril Oculus Rift werd gedemonstreerd. Ondernemers konden ook de Google Glass ervaren, de interactive bureaustoel van BMA proberen en kennismaken met verschillende andere innovaties. Uit zeventien workshops konden de deelnemers twee keuzes maken om ook zelf aan de slag te gaan met X-over innovatie.
Ik blijf het lezen als ‘icks-over’.;D