Zwolle – De gemeente Zwolle werkt continu aan verbetering van haar dienstverlening. Daaronder valt ook eigentijdse, digitale service. Niet vreemd in een tijdperk waarin steeds meer zaken online beschikbaar zijn of geregeld kunnen worden. Een passende website is daarvoor een vereiste.
Sinds dinsdag 15 juli heeft Zwolle een nieuwe website, die de digitale dienstverlening optimaliseert. Direct vinden wat je zoekt, is het voornaamste vertrekpunt van het vernieuwde www.zwolle.nl. De nieuwe website kwam 2 weken later online dan de bedoeling was. Door een kundige analyse van Hans Van Eijsden via internetkrant Weblog Zwolle bleek dat de nieuwe site nogal wat bugs vertoonde. De webmaster van Weblog Zwolle verleende vervolgens zijn medewerking aan het tot stand brengen van een stabiele en veilige website voor de Gemeente Zwolle.
De digitale dienstverlening via de website van de gemeente Zwolle was toe aan een kwaliteitsverbetering. Sinds de lancering van de vorige website in 2010 is de digitale wereld zo snel veranderd. Onderzoek wees uit dat de website en het digitaal burgerloket niet meer voldeden aan de wensen van onze klant. De nieuwe site stelt de gebruiker en zijn informatiebehoefte centraal. Snel vinden wat je zoekt, is het uitgangspunt van het vernieuwde www.zwolle.nl.
De website werd op 1 juli gelanceerd, maar is kort daarna offline gehaald. Een flinke toeloop van nieuwsgierigen in combinatie met een fout in de serversoftware maakten de site onbereikbaar en instabiel. De afgelopen twee weken zijn zowel de site als de server uitvoerig getest en geoptimaliseerd. Dit heeft geleid tot positieve testresultaten op het gebied van bereikbaarheid en stabiliteit.
De nieuwe website is een zogenoemde toptakensite. De meest gezochte pagina’s en onderwerpen verschijnen automatisch bovenaan. Gemiddeld 80 tot 85% van alle vragen wordt daarmee direct al op de homepage beantwoord. Het digitale loket is geïntegreerd in de website. Zoeken wordt daarmee makkelijker en vraagt minder beheer. De site beschikt over een archieffunctie waarbij informatie van een eerdere datum altijd kan worden opgezocht. De nieuwe site legt de basis waarmee Zwolle kan voldoen aan de landelijke webrichtlijnen die per 1 januari 2015 van kracht worden. Daarmee is informatie op de website ook optimaal bereikbaar voor mensen met een (visuele) beperking. Of men nu met smartphone, tablet of pc gebruikt; het beeld past zich automatisch aan.
De nieuwe website is het resultaat van samenwerking in Dimpact-verband. Deze vereniging van meer dan dertig gemeenten heeft mede het doel om de digitale dienstverlening te optimaliseren en te standaardiseren. Gezamenlijk is een moedersjabloon ontwikkeld voor een standaard gemeentelijke website. Dit is gebouwd op het (gratis) open source platform Drupal. Bij de Zwolse invulling van de website is de stad op verschillende manieren betrokken. Zo hebben bewoners via diverse kanalen hun reacties kunnen geven, zijn de leden van het Zwolse Burgerpanel bevraagd en zijn er gesprekken gevoerd met visueel gehandicapten en deelnemers van de cursus Digisterker.
Zo zie je maar weer: Weblog Zwolle? Onmisbaar voor de stad! 😉
Groot compliment voor Hans van Eijsden en Weblog Zwolle!!
Mede namens mijn immer innovatieve en vooruitstrevende vrind H.J., mag ik een woord van dank jegens Hans van Eijsden uitspreken voor diens voortreffelijke medewerking om van de gemeentelijke website een succes te maken.
Website ziet er leuk en vooral overzichtelijker uit dan de vorige. Echter als ik met firebug de requests analyseer die voorbij komen, dan concludeer ik dat de website de referer (weblogzwolle.nl) in de cookies verwerkt. Dit is niet nodig voor de werking van de website van de gemeente en, omdat ik nergens toestemming heb gegeven cookies bij te houden, is dit illegaal. Ik neem aan dat de gemeente Zwolle niet boven de wet staat en dit gewoon gaat oplossen.
Voor regelgeving omtrent cookies verwijs ik naar de
telecommunicatiewet
Vreemd, de pagina kan niet worden weergegeven via de internetverbinding hier in mijn hotel. Maar Weblog Zwolle en de meeste andere sites doen het wel!
En als ik een internet test doe naar die pagina dan zegt hij dat de server niet bereikbaar is 😮
Dank voor jullie complimenten! Maar ik schaam me er wel voor, dat het nodig was. 🙁
@G.Geerink: ik heb even gekeken vanaf welk IP jij reageerde hier. Dat is een IPv6-adres, dus dat betekent dat je over een goede en moderne internetverbinding beschikt daar in het hotel.
De website zwolle.nl is echter maar beperkt toegankelijk: alleen voor mensen die naast IPv6 ook IPv4 hebben (het oude type “internet”) of die alleen IPv4 hebben. Bekijk ook dit artikel op Tweakers, uit 2011.
Nieuwe internetverbindingen die worden opgeleverd in continenten als Azië en Zuid-Amerika hebben de laatste 2 jaar vaak alleen nog IPv6, omdat de IPv4-adressen op zijn.
Jouw hotel lijkt zo’n verbinding te hebben, waardoor je sites die niet goed geconfigureerd zijn niet ermee kunt bezoeken.
Op http://ip6.nl/#!zwolle.nl kun je zien, dat de nieuwe website van de gemeente Zwolle 0 van de 5 sterren scoort op het gebied van moderne IPv6 connectiviteit.
Weblog Zwolle doet dit wel, sinds 5 augustus 2010: http://ip6.nl/#!weblogzwolle.nl.
Zie nieuwsartikel[/url] van ons.
Ik heb dit vorige week aangegeven tijdens het testen, maar dit is dus niet toegepast door degene die de DNS beheert, waardoor jij (en vele anderen in voornamelijk het buitenland met nieuwe verbindingen) de site niet kunnen bezoeken.
Bedankt voor je uitleg Hans.
Dus als ik het goed begrijp is de gemeente trots op een nieuwe site die ze met veel bombarie aankondigen als het nieuwe paradepaardje, terwijl het uiteindelijke resultaat van die site een schamele score van 0 van de 5 heeft? En die niet eens bereikbaar is op een moderne manier?
En dit is nu de nieuwe overheid? Van mijn gemeente? :'(
Het komt op me over als behoorlijk prutswerk!
Overigens zijn andere Gemeentes zoals Amsterdam en Rotterdam niet veel beter met hun gemeentelijke websites hoor. Die scoren tevens 0/5.
He, Hans van Eijsden,
laat je niet van de wijs
brengen. GOED GEDAAN!
’t was nodig, ff de kwaliteit
aan te tonen, de -non- kwaliteit.
Behoorlijk moeilijk voor Gemeentes,
zo te lezen, een website doen,
opdracht ervoor geven…
Nouja, als je een beetje op de hoogte
bent , de meeste IT projecten van
“Overheids-instanties”, zoals
pensioenfondsen ook, mislukken.
Reacties zijn gesloten.