Zwolle – Isala heeft vrijdag bijna driehonderd extra parkeerplaatsen op P1 voor patiënten en bezoekers in gebruik genomen. De openstelling stond voor eind oktober gepland, maar BAM Wegen rondde de werkzaamheden nog voor de bouwvakantie af. Nu deze fase van P1 klaar is, opent Isala de tot op heden gesloten hoofdingang ook aan de achterzijde.
Patiënten en bezoekers kunnen hierdoor dichterbij het hoofdgebouw (V) parkeren. De pendeldienst blijft voorlopig nog beschikbaar. Meer informatie over parkeren bij het hoofdgebouw: www.isala.nl/parkeren. Door te parkeren op de nieuwe plaatsen op P1 kunnen patiënten dichtbij de nieuwe hoofdingang parkeren. Van de nu beschikbare 443 parkeerplaatsen zijn er 53 gereserveerd voor mindervaliden. Patiënten die gebracht of gehaald worden, kunnen aan beide zijden van de hoofdingang worden afgezet of opgehaald. Om te wennen aan de nieuwe situatie blijft er tijdelijk één pendelbus (met rolstoelvoorziening) rijden tussen de parkeergarage P3 en de voorzijde van het hoofdgebouw (V) aan de Dr. van Heesweg.
Om de parkeersituatie in goede banen te leiden, heeft BAM Wegen tijdelijke bebording neergezet. Deze blijft staan totdat de definitieve bewegwijzering wordt geplaatst. Ter ondersteuning van de nieuwe situatie zet Isala verkeersregelaars in. In de buurt van de hoofdingang bij P1 is een rookzone met rookpaddenstoelen voor patiënten en bezoekers gemaakt. Aan de voorzijde is de bestaande rookzone gehandhaafd. Voor het einde van het jaar worden de resterende 300 parkeerplaatsen opgeleverd. P1 telt dan in totaal 715 parkeerplaatsen. Ook is dan de definitieve bewegwijzering gereed en het parkeerterrein voorzien van beplanting. De fietsenstalling voor patiënten en bezoekers is ongewijzigd gebleven en ligt aan de voorzijde van de hoofdingang. Daar is ook de overdekte stalling voor scooters en bromfietsen. Motoren kunnen worden geparkeerd in een parkeervak op P1, P2 of P3. Met de brandweer worden momenteel de mogelijkheden besproken voor uitbreiding van de fietsenstalling voor patiënten en bezoekers, ook in verband met de opening van het Behandelcentrum eind oktober.
En het fietsenprobleem is daarmee ook opgelost?
Ze hadden gewoon een praktisch gebouw neer moeten zetten, desnoods 15 verdiepingen hoog dan was er genoeg geld over geweest voor een grote parkeergarage eronder.
Isala had nu de kans om aan de achterzijde goede fietsvoorzieningen te maken. Maar nee, dit mooie ziekenhuis heeft geen oog voor fietsers.
Blauwvinger ik ben het volkomen met jou eens het is geen practisch gebouw geworden maar een architectonisch spelletje zoals de buitengevel er uitziet.Inpandig kom je nogal eens pilaren tegen die aardig in de weg staan met het passeren.Ook vele grote ruimten binnen die beter benut hadden kunnen worden.Als je in Groningen het academisch ziekenhuis komt zet je de auto onderin en met de lift kom je in de hal uit veel simpeler als in Zwolle