Lotta Blokker – The Hour of the Wolf

Zwolle – “Wat gebeurt er ’s nachts? Als de lichten doven en de telefoon niet meer gaat? Als er geen afspraken zijn en de grote stilte begint?” De Nederlandse beeldhouwer Lotta Blokker (Amsterdam 1980) vroeg het zichzelf vaak af. Als kind al, als ze wakker lag en dacht dat iedereen sliep, behalve zij. Met deze herinnering als uitgangspunt maakte zij de serie ‘The Hour of the Wolf’: negen levensgrote, bronzen sculpturen die de gevoelens van de slapelozen verbeelden.

 

29-08-2014_tentoonstelling_lotta_blokker-fundatie_02.jpg 

 

Museum de Fundatie toont dit intieme project, waarin Blokker uitdrukking geeft aan haar verlangen dichtbij iemand anders te kunnen komen, van 30 augustus 2014 t/m 4 januari 2015. Naast dit werk exposeert zij verschillende andere figuratieve beelden waarin zij de ziel van de geportretteerde wist te vangen. Blokkers sculpturen hebben een enorme zeggingskracht. In tegenstelling tot haar jonge en frêle verschijning is haar hand die van de ervaren, gevestigde kunstenaar. Gelijk de Franse beeldhouwer Auguste Rodin creëert Blokker expressieve sculpturen, die in kwetsbaarheid het oeuvre van de Duitse kunstenares Käthe Kollwitz nabij komen. Het maakt haar werk krachtig en imposant, maar ook heel menselijk en herkenbaar.

 

29-08-2014_tentoonstelling_lotta_blokker-fundatie_01.jpg

 

29-08-2014_tentoonstelling_lotta_blokker-fundatie_05.jpg 

 

29-08-2014_tentoonstelling_lotta_blokker-fundatie_04.jpg 

Beeldhouwen met het gemoed

In 1999 vertrekt  Blokker naar Italië om aan de Florence Academy of Art beeldhouwen te studeren. Haar talent valt op en nog voor het einde van haar studie geeft ze zelf les. De figuratieve sculpturen die dan ontstaan, zijn duidelijk geïnspireerd door de klassieke beeldhouwkunst van de Renaissance. Maar Blokker maakt ze menselijker: ze geeft ze emotie. Bij terugkeer  in Amsterdam in 2005 focust ze zich meer op haar creativiteit dan op haar techniek. Waar ze eerst groots en meeslepend werkt, richt ze zich dan juist op het kleine gebaar. Blokker maakt altijd gebruik van modellen, die ze haar “muzes” noemt. Ze wordt geraakt door hun imperfecties en getriggerd door hun kwetsbaarheid. “Als ik beeldhouw, ben ik echt iemand aan het maken. Dat is een heel magisch proces: ik leg verschillende gemoedstoestanden van mijn model vast in een beeld, maar tegelijk komt in dat beeld ook een deel van mijzelf terecht.” Blokkers ingetogen expressieve mensfiguren hebben een enorme zeggingskracht. Zij laat haar sculpturen van binnenuit spreken en brengt zo over waar zij zelf door wordt geroerd. 

 

29-08-2014_tentoonstelling_lotta_blokker-fundatie_07.jpg 

 

The Hour of the Wolf

De beelden uit de serie ‘The Hour of the Wolf’ – waar Blokker vijf jaar aan heeft gewerkt en die in Museum de Fundatie voor de eerste maal tentoongesteld worden –, nemen de bezoeker mee op een nachtelijke reis langs verschillende emoties. Er is een ontmoeting met een oude, dementerende dame die even helemaal niet weet waar ze is, met een starend jongetje dat zijn hand tegen het raam drukt, met een jonge vrouw die naakt en getergd op de grond ligt. “Terwijl je je eenzaam voelt tijdens de slapeloze uren, besef je niet dat je die slapeloosheid deelt met vele anderen. Ook zij liggen ’s nachts wakker, angstig of verdrietig over wat er is gebeurd, of juist opgewonden en hoopvol over wat komen gaat”, meent Blokker. “Waar de dag afleiding geeft, biedt de nacht – gewenst of niet – de mogelijkheid om tot jezelf te komen. Je fantasie neemt de vrije loop, ideeën borrelen op, oplossingen dienen zich aan.” ‘s Nachts is er geen afleiding meer en kunnen gevoelens niet meer worden onderdrukt. Blokker beschrijft haar project als een nachtelijke, intieme confrontatie met onszelf. “Wat ik zo mooi vind in mensen is hun oprechte gevoel. Dat zie je vooral ’s nachts, wanneer mensen op zichzelf zijn aangewezen.” Haar bronzen zijn meer dan beelden van mensen van vlees en bloed. Het zijn symbolische portretten die ons een spiegel voorhouden zodat we onszelf herkennen.

 

29-08-2014_tentoonstelling_lotta_blokker-fundatie_03.jpg 

 

Bij de tentoonstelling Lotta Blokker – The Hour of the Wolf verschijnt een publicatie (Waanders Uitgevers) en een documentaire (Het Wolfsuur. Regie: Frans Weisz. Producent: Ton Okkerse EMS Films).

 

Museum de Fundatie beheert een omvangrijke collectie beeldende kunst, die zijn oorsprong vindt in de verzameling van de oud-directeur van Museum Boymans te Rotterdam, Dirk Hannema, en die later belang-rijke aanvullingen kende met ondermeer de kunstcollectie van de Provincie Overijssel. Museum de Fundatie heeft twee schitterende locaties: Kasteel het Nijenhuis bij Heino en het in 2013 spectaculair uitgebreide Paleis a/d Blijmarkt in Zwolle.

Museum de Fundatie wordt ondersteund door de Provincie Overijssel, Gemeente Zwolle en de BankGiro Lote-rij. Founders: Bouwfonds Cultuurfonds, Deltion College, DSM Resins B.V., Èpos Press B.V., Hemmink B.V., Novon Schoonmaak, Nysingh advocaten-notarissen, Rabobank IJsseldelta, Unica Installatie-techniek, Waanders, Wavin B.V., Wijzonol Bouwverven, Windesheim, Zehnder Group Nederland/J.E. Stork Air, O. de Leeuw B.V.

 

Tentoonstelling: ‘Lotta Blokker – The Hour of the Wolf’

Periode: 30 augustus 2014 t/m 4 januari 2015

Locatie: Paleis a/d Blijmarkt, Zwolle

Openingstijden: dinsdag t/m zondag, 11.00-17.00

Informatie: www.museumdefundatie.nl of 0572-388188


Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)