Sinds de start van dit schooljaar kampen studenten aan de MBO opleidingen van Landstede en Deltion in Zwolle met overvolle bussen.
Verschillende buslijnen zitten in de ochtendspits zo vol dat studenten niet eens meer mee kunnen met de bus en dus te laat op school aankomen. Gisteren heeft Landstede hierover overleg gevoerd met busmaatschappij Connexxion.
Bron: RTV Oost.nl
Volgens mij gaat het eerder om streekbussen dan stadsbussen.
Ik neem aan dat dit ook de stadsbussen zijn, de lijn 2 richting zwolle zuid die langs Windesheim komt zit ook altijd overvol. Ook de lijn 2 richting holtenbroek zie ik vaak dat deze tjokvol weg rijdt als ik op de bus wacht.
Dit gaat wel degelijk om de stadsbussen. Ik moet zelf elke ochtend naar het station, en het ziet er dan ook zwart van de studenten.
De meeste lessen beginnen vaak ook om half negen, dus is de drukte niet zo gek. Vaak moeten studenten twee a drie keer wachten voor ze in de bus kunnen.
Je moet natuurlijk niet vergeten dat er mensen uit allerlei kleine omliggende plaatsen komen en soms nog verder weg. Dus dan is het niet zo gek als de bussen vol zitten.
Van Windesheim weet ik dat er speciale campus bussen reiden, maar dit is nog niet zo voor Deltion en Landstede.
Voor deltion ging altijd lijn 9 speciaal
De streekbussen zitten van 7.00 – 8.45 ongeveer bomvol, daarna zijn ze vrijwel leeg. Misschien moeten sommige spitsdiensten met geleden bussen gereden worden…
Er wordt met voldoende materieel gereden. Er zijn gewoon niet meer bussen in Overijssel. Koop je meer bussen, dan staan deze overdag buiten de spits gewoon stil. Een bus is kostbaar en dat scenario is ongewenst.
Wat ook van toepassing is: het is September. Een maand waarop het busgebruik onder jongeren het hoogst is. Na 1 a 2 maanden maken ze zelf een onderscheid naar welke lessen ze gaan en worden roosters ook veelal aangepast.
Indien dit een structureel probleem is dient een oplossing echt gezocht te worden in het later beginnen van de lessen / colleges / werk. Waarom moet iedereen nu om 8.30/8.45 school zijn? Als een deel na 9.00/9.30 begint en thuis of in de bus alvast wat voorwerk doet in de trent van email, presentatie maken, lezen (de mogelijkheden zijn er anno 2007), is het probleem grotendeels opgelost.
Ook de vervoerder hoeft zo minder dure bussen in te zetten of in te huren van tourincarbedrijven. De provincie hoeft dan minder aan het vervoer bij te betalen. De (comfortabele) bereikbaarheid van bepaalde gebieden gaat omhoog.
Dat is niet idealistisch maar simpelweg haalbaar. Provincie, Connexxion en Deltion/Landstede/Cibap; vereenigt u.