Zwolle – De (fiets)oversteekplaats in de Belvédèrelaan, bij het Twistvlietpad, wordt zo snel mogelijk verbeterd. Na eerdere maatregelen en continue evaluatie van de veiligheid op deze plek en in nauw overleg met gebruikers willen burgemeester en wethouders aanvullende ingrepen op en bij de oversteek in Stadshagen. Er komen steilere drempels voor gemotoriseerde verkeer, de attendering van de oversteek wordt vergroot en de route wordt aangepast.
De maatregelen, die ongeveer 50 duizend euro kosten, kunnen idealiter nog voor de winter gerealiseerd worden. Snelle aanpassing is nodig, vinden niet alleen het college maar ook de gebruikers en de gemeenteraad, omdat uit de evaluatie van de oversteek blijkt dat de veiligheid ter plekke nog niet optimaal is. Ondanks eerdere maatregelen blijven er zorgen over de veiligheid van de oversteek in de Belvédèrelaan. Een eerder ingesteld stopgebod wordt niet door alle automobilisten opgevolgd, overstekende fietsers worden soms te laat gezien, infrastructurele maatregelen – zoals een fietstunnel – op deze locatie zijn niet reëel. De maatregelen die nu genomen worden zijn voor een belangrijk deel gericht op de noodzaak dat alle gebruikers van de verkeersinfrastructuur zich hier veiliger gedragen.
Hopelijk gaan die drempels helpen! Ze hebben al veel geld uitgegeven aan dit punt!
De foto laat meteen het gevaar van deze oversteekplaats zien.
Het woord fiets in regel 1 van dit artikel hoort niet tussen haakjes.
Niemand op de foto heeft voorrang!
De route wordt aangepast, staat er. Ik zie alleen nog niet hoe dan?
Die drempels lijken me vrij logisch. Hadden ze natuurlijk makkelijk bij de vorige aanpassing al kunnen bedenken, maar goed…
Ik ben er bijna onderste boven gereden door een wous in een ligfiets.
Gevaarlijk punt daar.
drempel …. doe het dan ook gelijk goed
dezelfde als in de parkeergarage
en dan 2 met 2 meter er tussen
Hoge drempels haalt in ieder geval de vaart uit de snelle auto’s. Ik ben benieuwd of dit wat wordt!?
Zelfs met die drempels ligt het nog aan het gedrag van de verkeersdeelnemers of het punt er veiliger op wordt.
Gisteren weer eens een goed voorbeeld gezien.
Vrouw in een auto remt op het laatste moment voor een fietser en geeft daarna gas terwijl er nog een tweede fietser vanuit nota bene dezelfde richting aankomt. Die laatste weet door de handremmen kapot te knijpen nog net op tijd stil te staan. Automobiliste doorgereden, want ja, er was toch niets gebeurd…???
Ik zat laatst in de stadsbus en die chauffeur stopt er niet eens. Ik zei er wat van. Krijg je als antwoord, ik heb alles al overzien. Stop is stop zei ik. Maar ik mocht me er niet mee bemoeien. Door dit soort figuren wordt het wel een gevaarlijk kruispunt. Gewoon stoppen goed kijken, komt er niks aan dan kan je doorrijden. Zo moeilijk kan het toch niet wezen,
Route wordt aangepast aan het fietspad aan de linkerkant. Die buigt van de weg af.
Maar ook dit gaat hem niet worden. Hogere drempels gaan vast wel hun nut bewijzen maar met de steeds grotere auto’s met bijbehorende grotere wielen en vaak ook grotere veerweg zal het sommige automobilisten nog een biet wezen of die drempels er nou liggen of niet. Maar goed, als die drempels heftig genoeg zijn zal een flink aantal automobilisten toch wel moeten afremmen.
Als de bussen voldoende moeten afremmen (zodat de passagiers niet tegen het plafond gelanceerd worden), dan zal de drempel wel zo’n beetje goed genoeg zijn denk ik. Maar of het zover gaat komen? Ik zie in gedachten de busmaatschappij al klagen en de chauffeurs die de winkels in Stadshagen moeten bevoorraden. Maar goed, die kunnen ook via de andere kant rijden.
Hekken, Prikkeldraadrollen, pollers, Bussluizen. pleur alles er maar neer. Lelijker wordt het er toch niet op. Rare madurodamwegen.
Wat te denken wan die wielrenners en ligfietsen die maar denken dat ze de hele weg voor zich zelf hebben ,Dat volk spoort ook totaal niet.
kunnen ze die drempel van de Hermelenweg hier niet leggen ?;)
stoplichten plaatsen
Ik was even geneigd te zeggen dat ik die poller van viper best een aardige oplossing vind. Die gaat het doel wel halen maar ik ben bang dat die z’n doel voorbij streeft.
Persoonlijk blijf ik toch denken dat een rotonde OF de oversteek verder naar het noorden plaatsen (richting de parkeerplaats) waarbij fietsers alleen haaks op de rijbaan fietsen en niet meer langs de weg ter hoogte van de oversteek. Linksonder hebben ze het fietspad nu al af laten buigen van de rijbaan. Dat moeten ze eigenlijk op alle 4 de plekken doen.
Sorry, hoeft niet meer op 4 plekken sinds ze het fietspad linksboven verplaatst hebben naar rechtsboven. Maar rechtsboven en rechtsonder zouden ze toch nog verder van de rijbaan moeten leggen ter hoogte van de oversteek.
Vanavond wordt het plan in de gemeenteraad besproken, en volgt er een besluit:
Aantal incidenten sinds 1 juli 2013:
https://www.mijnbabs.nl/babsapi/publicdownload.aspx?site=zwolle&id=7815