Groenlinks: Eerst meer fietsenstallingen!

Zwolle – GroenLinks Zwolle werd afgelopen week onaangenaam verrast door de uitkomsten van het onderzoek van het Algemeen Dagblad waaruit blijkt dat Zwolle in de top-3 staat van gemeentes waar foutgestalde fietsen worden verwijderd. Het devies van GroenLinks is: Eerst meer fietsparkeerplekken, dan pas ingrijpen! Tot die tijd heeft het meer zin fietsers vriendelijk te wijzen op alternatieve parkeer­mogelijk­heden waar fietsen minder overlast veroorzaken. Voor hetzelfde geld heb je fietscoaches in plaats van wegslepers," aldus fractievoorzitter Patrick Rijke.

GroenLinks Zwolle stelt vragen aan het college van B&W naar aanleiding van de berichtgeving. "Zet je het aantal weggesleepte fietsen af tegen het aantal inwoners, dan wordt 1 op de 25 Zwollenaren geconfronteerd met wegslepen. Andere middelgrote steden doen het beter", aldus de Fietsersbond. En dat in het jaar dat Zwolle Fietsstad van het land is! Wij vinden dit een uitermate teleurstellende afsluiting van het fietsjaar. Bovendien is het in flagrante tegenspraak met de intentie om een gastvrije stad te zijn.

GroenLinks Zwolle pleit al heel lang voor de inzet van fietscoaches in plaats van het strenge wegsleepbeleid. Er is gewoon een flink tekort aan stallingsruimte bij het NS-station en in het hart van de binnenstad. Net als de Fietsersbond vinden we dat zolang er niet voldoende fietsenstallingen zijn, de gemeente alleen ‘weesfietsen’ en wrakken zou moeten weghalen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

19 gedachten over “Groenlinks: Eerst meer fietsenstallingen!”

  1. @zeker die is gesloten.

    GroenLinks kan er toch lekker zelf met hun leden gaan staan als ze meer fietschoaches willen. Of moet de burger van Zwolle voor de kosten opdraaien van mensen die gewoon te eigenwijs zijn om hun fiets normaal neer te zetten.

  2. @FCZZ
    Je opmerking snijdt geen hout. Als er te weinig stallingsmogelijkheden zijn, heeft dat niets met eigenwijs te maken. En kosten, daar geeft het stukje antwoord op, er worden nu ook kosten gemaakt.
    Dit is het moment voor actie, met de grote plannen voor de Melkmarkt in het verschiet.

  3. Ik persoonlijk vindt dat de gemeente nog harder op moet treden.
    De fietsen worden maar overal geparkeerd.
    Het liefst nog in de Diezerstraat voor de ingang van de winkel.
    En waar ik mij ook zo aan erger dat de mensen de fiets mee nemen naar de markt om boodschappen te doen en de doorgang blokkeren.
    Neem een voorbeeld aan Deventer daar wordt het wel goed aangepakt.

  4. @BJSWE
    Vind je dat er harder opgetreden moet worden of wil je gewoon dat de fietsoverlast minder wordt? Dat laatste is namelijk waar het hier over gaat en in het stukje geeft Groenlinks aan dat ze meedenkt aan een oplossing. Harder optreden is misschien een beetje te simpel.

  5. Een paar opmerkingen, naast wat ik op mijn site geschreven heb over Zwolle en de fietsen.
    Het is een fysiek én een gedragsprobleem.
    Het fysieke deel wordt gevormd door het onvoldoende aantal stallings mogelijkheden. Dat los je niet op met coaches, want waarheen moeten zij verwijzen, als er een tekort is?
    Toch kunnen ze nuttig zijn, omdat fietsers zo dicht mogelijk bij hun bestemming de fiets willen zetten. En dat is doorgaans een eind weg van de stalling.
    Maar ook geldt, zeker in de huidige situatie, dat wie niet luisteren wil moet maar voelen. Maar dan wel met verstand.
    Dat de Fietsersbond het losknippen en afvoeren afkeurt, begrijp ik niet zo goed. Ze staan tenslotte verkeerd.
    Het is wat mij betreft gelijk aan de wegsleepregeling voor auto’s. Denk ook aan de wielklem.
    Het gedrag moet anders. Dus denken vanuit de psychologie van de fietser.
    Op mijn blog pleit ik voor een brainstormclub (Hanzelab bijvoorbeeld), gevormd door gemeente, winkeliers, fietsersbond, die nadenken over de aanpak van het probleem.

  6. Dat gedragsprobleem is de vinger op de zere plek. Het feit dat fietsers niet op kenteken én (vaak) niet in speciale vakken parkeren maakt gedragsverandering misschien lastiger dan gedacht. Ik heb overigens zelf mijn hele leven nog nooit gebruik gemaakt van een speciale fietsenstalling in Zwolle??

  7. Als je bij a moet zijn in het centrum dan moet je een heel eind lopen om de fiets kwijt te kunnen dus koop je niet in de stad. De fiets aan de hand is voor veel mensen met name ouderen een soort van steun, ze kunnen nog fietsen en hebben dan de rollator niet nodig.

  8. John, nee, maar bij de thuiszorg weten ze vast meer ofwel aantallen.

    Ik ken wat mensen uit de omgeving die de fiets dicht bij zich willen houden.
    Dat zijn dus mensen die dicht bij de binnenstad wonen en niet gaan lopen omdat dat toch te ver is, voor de benen wel te verstaan.

  9. Het gaat mij er om dat als je nadenkt over oplossingen, waarmee je rekening moet houden.
    Maar hoe maak je uitzonderingen voor de oudere die voor zijn mobiliteit afhankelijk is van zijn/haar fiets? Om over na te denken.

  10. John, je ziet om kinderen niet over het hoofd te zien dat ze een oranje vlagje op de fiets hebben. Iets dergelijks voor mensen kan zijn een duidelijke gemeente sticker: blauwhandje of een blauw niet al te groot vlagje voor aan de fiets of zo. Om maar een begin te maken.

  11. Zorg eerst maar eens dat de WEZO medewerkers bij de stalling op het Rode torenplein een degelijk en warm onderkomen/keet krijgen in deze koude weken. Bij de beesten af is het.>:(

  12. Dat de Fietsersbond het losknippen en afvoeren afkeurt, begrijp ik niet zo goed. Ze staan tenslotte verkeerd.

    zegt John.

    Ik heb het even nagekeken wat er in het artikel op WeblogZwolle van 10 december staat. Dat is wel wat genuanceerder:

    De Fietsersbond adviseert gemeenten om alleen weesfietsen en wrakken weg te halen en fietsen die daadwerkelijk hinder en gevaar veroorzaken. Dat ruimt ook stevig op en daarmee creëer je ruimte voor fietsen die wél worden gebruikt

    Lijkt mij een heel redelijk standpunt.

  13. Twee citaten van de site van de Fietsersbond:
    “De Fietsersbond roept gemeenten op te stoppen met het wegknippen van goede fietsen, zolang er niet genoeg fietsparkeerplaatsen zijn.”
    En:
    “De Fietsersbond adviseert gemeenten om alleen weesfietsen en wrakken weg te halen en fietsen die daadwerkelijk hinder en gevaar veroorzaken.”

    Dat houdt dus in dat de bond vindt dat je niks moet doen aan verkeerd gestalde fietsen.
    Ik heb gesteld dat ze beter kunnen oproepen tot het goed stallen van fietsen. Dat is ook de achtergrond van mijn stukje op mijn weblog.

Reacties zijn gesloten.