ChristenUnie tevreden met 1000-jongerenplan

Zwolle – De ChristenUnie Overijssel is tevreden dat er in 2015 nog zo’n kleine 200 leerwerkplekken voor jongeren met een jeugdzorgachtergrond kunnen worden gerealiseerd. De fractievoorzitter van de ChristenUnie in Overijssel had daar in december in een motie op aangedrongen. Hij vindt het fantastisch dat de motie op deze manier uitwerkt. Het 1000-jongerenplan staat vandaag op de agenda in Provinciale Staten.

Fractievoorzitter Jan Westert diende in december een motie in om het jongerenplan met provinciaal geld in 2015 te laten doorlopen, zodat de overgang van de jeugdzorg naar de gemeenten ook in dit opzicht goed wordt overgedragen. Het 1000-jongerenplan is de afgelopen jaren uiterst succesvol geweest. Werkgevers in het MKB zijn tevreden omdat het plan direct jongeren en werkgevers bij elkaar brengt, er sprake is van een resultaatgerichte aanpak en begeleiding en het geen overvloed aan overleg en papier met zich meebrengt. De ChristenUnie wil dat deze aanpak voor jongeren niet stopt, maar door gemeenten wordt overgenomen. Om die reden kwam de ChristenUnie in de staten in december met een motie om 2015 tot een overgangsjaar te maken en te zorgen dat het jongerenplan goed wordt weggezet bij de transitie van de jeugdzorg.

Uit de brief van het College van Gedeputeerde Staten blijkt dat er in Overijssel nu nog een kleine 200 werkplekken extra kunnen worden gerealiseerd.  De regio’s Twente, Deventer en Zwolle zullen elk hun deel realiseren. Namens de ChristenUnie zegt fractievoorzitter Westert: “Dat is fantastisch! Het geld dat nog over was na de realisatie van het 1000-jongerenplan, wordt nu ingezet om nog een kleine 200 plekken extra te realiseren en de transitie naar de gemeenten goed af te ronden. Overijssel mag trots zijn op dit initiatief, waarbij een lastige doelgroep blijkbaar op een goede manier perspectief op een baan als vakman wordt geboden.” 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

20 gedachten over “ChristenUnie tevreden met 1000-jongerenplan”

  1. “De ChristenUnie wil dat deze aanpak voor jongeren niet stopt, maar door gemeenten wordt overgenomen.”

    Geen woorden, maar daden! College van Zwolle (met CU toch als grootste partij) heeft al sinds half november de opdracht van gemeenteraad (op initiatief van CDA) om te zorgen dat de aanpak wordt overgenomen.

    Resultaat tot op heden: nihil.

    Er zal wel een onderzoek gaande zijn… 😉

    Groeten,

    Martijn van der Veen

  2. Touché? Op mij omt het eerder als zuur over. De gemeenten staan voor een giga-opgave om een succes te maken van de decentralisaties in het sociale domein. Wie denkt dat de overgang van taken vanaf dag 1 goed loopt, is nogal naief. We mogen blij zijn wanneer er geen al te grote incidenten zullen zijn, maar kinderziektes in de uitvoering kun je natuurlijk wel verwachten. Dat is voor betrokkenen, die daar de dupe van zijn, enorm naar en vervelend. Bij elke verandering, en zeker bij zo’n grote stelselwijziging, kun je wel dromen maar niet realistisch verwachten dat alles meteen gladjes verloopt.
    Om dan als Martijn van der Veen te gnuiven dat Zwolle 2 maanden na het aannemen van zijn motie, nog niet heeft laten zien hoe ze de aanpak voor kwetsbare jongeren hebben overgenomen, past misschien wel in een verkiezingsstrategie, maar komt niet bijster constructief over. Of hij begrijpt de omvang van dedecentralisatie-opgave niet, maar dat kan ik me niet voorstellen.

  3. In welke maand vorig jaar wisten de gemeentens dit al? Juist ze hadden iig voorbereidingen mogen treffen. Slagvaardig, zijn wij ook in de handel.

    Sorry hoor of de fout nu in Den Haag ligt of bij de gemeente, het feit is dat beide partijen wisten dat het niet op zo’n korte termijn kon. Dan trek je voor die tijd toch aan de bel ipv overleg en onderzoek?

  4. Derk, heb je wel een idee wat voor een transitie het is? Dit is echt een mega-operatie. Het was pas in het najaar 2014 duidelijk hoeveel geld elke gemeente zou krijgen en ook op de inhoud zijn er nog tot diep in 2014 zaken gewijzigd door de Tweede Kamer. Die motie is van medio november 2014. Nu is het 5 februari. Hoe kun je dan al resultaten verwachten?
    Geef eens een voorbeeld van jouw handel van een heel lastige kwestie waar veel partijen bij betrokken zijn en je niet precies weet hoe de wetgeving in elkaar zit en jij toch in een kleine drie maanden een enorme prestatie hebt geleverd.

  5. Nou Dame, ik nodig je uit bij deze om te zien hoe eea gecoördineerd gaat worden als zes secties een scheep moeten worden die van drie verschillende werelddelen moeten samen komen om tot een geheel te komen. In alle werelddelen zijn andere wetten en de iss norm verandert ook met regelmaat. Toch moet alles aan de eisen voldoen van de opdrachtgever en iss normen. Ja dan moet je creatief wezen en sommige overleggen opschorten en beslissingen nemen of je stapt naar de opdrachtgever toe en zegt dat deadline niet haalbaar is om zo de boete clausule van 150,000 us dollar per dag te ontduiken. Aan een schip werken in totaal meer als 4500 mensen met de handen en dan nog eens de werkvoorbereiders, management ect ect.

    Het is gewoon de cultuur die er in het bestuur, politiek zit die voor vertraging zorgt. Snap heus wel dat eea goed gedaan moet worden om de hulpvragende niet teleur te stellen maar pgb is een mooi voorbeeld en nu zijn er gedupeerden komt in het nieuws en dan kan het binnen een dag geregeld worden? Raar, het kan dus wel

  6. Heb ik het nog niet eens gehad over tijdig bestellen van staal, electra verf, hydrauliek, apparatuur schroeven schroefas ect ect en dan ook nog op tijd leveren.

  7. Derk, ik ken de scheepswereld een beetje en weet ook wel dat sommige zaken ingewikkeld zijn. Stel jij krijgt morgen van Martijn van der Veen de opdracht voor een schip en dan geen standaard schip, maar een waarbij van innovatieve technieken en materialen gebruik gemaakt moet worden. Daarnaast ben je al bezig met twee andere opdrachten voor grote schepen. Hoeveel tijd heb je nodig om met een eerste zichtbaar resultaat te komen?
    Ik zie de reactie van Martijn van Veen als populisme: inspelen op de gevoelens van het publiek dat de politiek, traag en onwillend is om met snelle resultaten te komen. Dit had hij in mijn ogen nooit geschreven als het CDA niet gehalveerd was in de laatste verkiezingen en nog collegepartij was geweest.
    Ik zou Johannes de Vries hier weleens over willen horen.

  8. @dame
    Ik sta ieder keer weer versteld van je gebrek aan kritisch vermogen en je conformisme aan bestaande systemen en organisaties. Slaap zacht!

  9. De kern was van mijn opmerking is dat jij geen lerend (kritisch) vermogen toont. Dus waarom je dat nu omdraait is onduidelijk. Van domheid zal ik je zeker niet betichten!

  10. was de kern niet dat jij iedere keer weer versteld staat?
    Maar weet je, P.pectief, het interesseert me geen barst wat jij van mij vindt. Dat is me onderhand wel bekend. Ik zit niet op jouw goedkeuring over mijn mening te wachten. Wanneer je inhoudelijk wat te melden hebt over het onderwerp, dan hoor ik het wel.:)

  11. Bedoeld @Dame niet te zeggen. Dat er in Den Haag iets bedacht wordt. Ze schaven er een poosje aan. En dan vlak voor de dead line wordt er een go gegeven. En dan mag “jan lul”op werk vloer er mee aan de slag. Is iedereen al wel ingewerkt, is alles er klaar voor.
    Of men heeft alles al voor bereid, en dan wordt het weer uitgesteld. Wat doe je met de mensen die extra opgeleid en/of aangenomen zijn. Kost bakken met geld, wie betaald dat. Dan blijk dat het SVB weer bakken extra heeft uitgegeven aan inzet aan iets wat uitgesteld is, of niet door gaat.
    Heeft Nederland weer wat te zeuren, het is nooit goed.
    En nee werk niet bij het SVB.

  12. @dame
    Ik keurde niets goed of af. Ik neem waar en maak je daar – uit zekere sympathie- deelgenoot van. Ik bespeur een sterk dogmatisme en denk dat je je zelf daarmee tekort doet. Verder: up to you!

  13. Ben blij dat je dat laatste erkend, P.Pectief;D Als ik tot de conclusie kom dat ik een leermeester nodig heb, dan zal ik me bij je melden.

  14. Bericht door Dame, op 5 februari 2015 21:01

    Dame dan zorg ik dat een ieder die ermee verbonden is zegt dat het niet haalbaar is. Samenwerking dus en uitstel, je stem laten horen als gemeenschap, partner. Dat hebben gemeentes verzuimd omdat ze gehoorzaam zijn en wij burgers vertrouwen er in hadden dat het geregeld zou worden. Ja door een wethouder die 20 uur voor gemeente werkt en eigen baan er naast heeft, geen opleiding in bestuursvorming. Medewerkers die het altijd makkelijk gehad hebben met vlgns regels werken, op tijd koffie , doe ik ook, na vijf uur naar huis. Regels volgen van 1-10 afwijken kan niet dat zijn de regels, immers eerst moet dat en dat dus regel 1-2-3 Niet inspelen op de vraag nee, eerst raadsvergadering, twee weken later de regels veranderen, personeel moet wennen na 6-8 weken werkt dus pas iets. Gemeente niveau. Nu zie je dat Den Haag ook die tijd nodig heeft een een een is twee. Er is geen slagvaardigheid.

  15. Uitstel werd niet toegestaan, Derk. Maar ontopic, ik lees in het artikel dat van de 200 werkplekken die nog te vergeven zijn, ook Zwolle er een aantal zal realiseren. Dat is niet hetzelfde als de aanpak overnemen, maar kan wel als een overgangssituatie gezien worden naar het wel zelf hanteren van de aanpak.

  16. Goedemorgen!

    @Dame
    Het is wel een beetje makkelijk om een opmerking die opkomt vanuit de oppositiebanken bij voorbaat maar te framen als zuur of populistisch. Zeker als het betreffende nieuwsbericht waarop ik reageerde slechts is uitgezonden vanwege het feit dat verkiezingen naderen.

    Maar goed. Het CDA roept nooit zomaar wat. Dus ik zal mijn opmerking ‘Geen woorden, maar daden’ nader onderbouwen. En het zal helaas een wat lang verhaal worden.

    Uitvoerder (en mede-bedenker) van het 1000-jongerenplan voor o.a. Zwolle was (is) Trias Jeugdzorg. Al vanaf 2008.
    Met decentralisatie van de jeugdzorg was in ieder geval duidelijk dat provincie de aanpak 1000-jongerenplan vanaf 1 januari 2015 niet meer onder haar verantwoordelijkheid ging subsidiëren/voortzetten. 1000-jongerenplan, als onderdeel van jeugdzorg, moest bij de gemeenten een plek krijgen.

    Vanaf het moment dat plannen voor decentralisatie jeugdzorg een feit werden, heeft Trias geprobeerd bij de gemeente Zwolle poot aan de grond te krijgen voor het voortzetten van het 1000-jongerenplan.
    In dat overleg kwam het helaas niet tot resultaat (zelfs tot de dag van vandaag…).

    En wij denken, op basis van gesprekken met betrokkenen, dat dit uiteindelijk zijn oorzaak kent in het uitgangspunt van de gemeente dat in beginsel organisaties er niet toe doen, maar de focus dient te liggen op de activiteiten/beleid met hun maatschappelijk effect.

    In die visie zou het bijvoorbeeld zo moeten zijn dat het 1000-jongerenplan (of iets wat daar op lijkt) ook door een andere partij dan Trias zou moeten kunnen worden uitgevoerd. En dat misschien zelfs wel goedkoper!

    Het CDA Zwolle heeft voortzetting van het 1000-jongerenplan door de gemeente van begin af aan ondersteund. En eerlijkheidshalve waren wij van mening dat Trias dit traject mocht voortzetten. Zij hadden de kennis en de netwerken wat dit plan tot een succes maakten. Dus waarom niet? Daarbij stond voor ons de cliënt / het resultaat centraal. En niet in eerste aanleg een taakstelling op de jeugdzorg.

    En op momenten dat het kon (o.a. reactie op collegeakkoord; behandelingen uitvoeringsprogramma’s decentralisatie; verordening jeugdzorg) hebben wij ook onze insteek in de raad kenbaar gemaakt. Met uiteindelijk bij de begrotingsbehandeling 2015 een positief effect! Want half november werd onze motie (mede ingediend door CU en Swollwacht) met een oproep tot voortzetting/borging van het 1000-jongerenplan daartoe aangenomen.

    Uiteindelijk bleek opvolgend de provincie voor het jaar 2015 ook nog eens hernieuwd middelen beschikbaar te stellen voor het 1000-jongerenplan als een soort overgangskrediet. Om te borgen dat dit plan zou worden voortgezet door de gemeenten.

    Met de motie van de raad in de hand, moest overigens vervolgens wel haast worden gemaakt. Want ten eerste moeten cliënten/MKB weten waar zij aan toe zijn per 1 januari 2015. Maar ook moet een organisatie als Trias duidelijkheid kunnen verschaffen aan haar personeel dat betrokken is bij het 1000-jongerenplan. Cru gesteld: geen duidelijkheid over voortzetting van het traject bij Trias, personeel op straat, weg kennis, weg netwerk. Einde succesvol 1000-jongerenplan.

    En het college had in mijn beleving met de motie in de hand voortvarend kunnen handelen door (met een beroep op de aanvullende middelen van Overijssel) Trias uiteindelijk kort opvolgend de opdracht te gunnen voor 2015 en in gesprek te gaan voor 2016 en later.

    Het CDA heeft nu meermalen in de wandelgangen gevraagd naar de stand van zaken van de uitvoering van de motie. Telkenmale procesmatige antwoorden. En tot op vandaag is (in ieder geval bij ons) geen duidelijkheid of het traject nu door Zwolle wordt voortgezet en of bijvoorbeeld Trias de aangewezen uitvoerder is. En dat is (zachtjes uitgedrukt) weinig daadkrachtig handelen van dit college met CU-signatuur.

    We hebben onze ergernis daaromtrent tot 5 februari 10.28 uur 8) binnenboord gehouden en hebben ons ook constructief opgesteld. Maar in vervolg op het verkiezingsbericht van de heer Westert kon ik een korte reactie toch niet laten.

    Dus: geen woorden, maar daden! En in Zwolle zou dat toch een makkie moeten zijn, want daar zit de CU nota bene zelf aan de knoppen!

    Groeten,

    Martijn van der Veen

  17. Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, Martijn van der Veen. Dat maakt in ieder geval meer duidelijk dan je eerste posting. Wat voor mij nog een vraag blijft is, hoe de mede-indieners van de motie (ChristenUnie, Swollwacht, PvdA, D66 en VVD) er in staan? En of het buiten verkiezingsretoriek toeval is dat de CU met het in het artikel beschreven voorstel komt? Misschien lobby van de Zwolse geloofsbroeders?

Reacties zijn gesloten.