Zwolle – Het ministerie van VWS geeft IJsselheem de ruimte verder te werken aan kwaliteitszorg. IJsselheem heeft een innovatief vernieuwingsplan opgesteld waarin administratieve rompslomp verdwijnt en de beoordeling van kwaliteit van zorg veel meer recht doet aan wat de klant wenst.
Kwaliteit wordt nu vooral bepaald door het afvinken van lijstjes. Daardoor is kwaliteit in de ogen van IJsselheem verworden tot een abstract begrip, een administratieve handeling. IJsselheem wil een omslag maken van ‘vinken’ naar ‘vonken’. “Wij zetten actief in op een stevige positie van de klant. De bedoeling is dat onze diensten de vitaliteit van ouderen versterken, zodat zij zelf de verantwoordelijkheid kunnen nemen voor de kwaliteit van hun eigen leven”, legt bestuurder Helene Wüst uit. “Vanuit deze gedachtegang is het logisch dat de cliënt en diens vertegenwoordiger een grote rol spelen bij de uitvoering van ons plan.”
VWS liet weten dat het voorstel van IJsselheem bijdraagt aan de verbetering van de kwaliteit van zorg bezien door de ogen van de cliënt. Daarom neemt de overheid het plan graag op in het vernieuwingsprogramma ‘Waardigheid en Trots’.
Programma
De overheid geeft in het vernieuwingsprogramma ‘Waardigheid en Trots, liefdevolle zorg voor onze ouderen’ zorgaanbieders regelruimte om de kwaliteitsverbetering te realiseren. Ook zorgkantoor Achmea en de Inspectie Gezondheidszorg (IGZ) scharen zich achter het plan om de ruimte te creëren die nodig is om de zorg anders te organiseren. Het programma heeft een looptijd van twee jaar en start in september.