Zwolle – Zaterdagavond 28 november is er een uniek Syrisch pop-up restaurant in de Zwolse binnenstad. Een aantal van onze tijdelijke stadsgenoten gaat een traditionele Syrische dis koken. Daar kunt u bij zijn!
Er is de laatste tijd veel negatieve publiciteit rondom de vluchtelingen die in Nederland veiligheid zoeken. "Wij zoeken liever de verbinding. Hoe kun je dit beter vinden dan via de eetcultuur van een land?" Op 28 november koken Syriërs voor de Zwolse bevolking om hen kennis te laten maken met de Syrische cultuur en eetgewoonten. ‘Wij hopen met dit sympathieke initiatief op meer wederzijds begrip."
Naast verbroedering en verbinding door kennis te maken met de Syrische keuken, halen we een aantal tijdelijke bewoners van de IJsselhallen uit hun dagelijkse omgeving en steunt u, met uw komst, de bevolking in Syrië. De opbrengst van deze avond gaat naar stichting Het Syrisch comité, die hiervoor hulpgoederen aanschaffen voor de Syrische bevolking.
Locatie:Het Refter aan het Bethlehems kerkplein 35-1. Inloop tussen 18.30 en 19.30.
Er zijn 100 plaatsen beschikbaar, reserveren is dus noodzakelijk. Dit kan via www.syriekooktvoorsyrie.nl.
Een nobel streven..
Lekkere timing, net na het moslimgeweld in de Franse restaurants. Respectloos!
jesseo38 blijf lekker hangen in het negativisme.
Trol Jesse…
Hun hier kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden voor daar…
Els, hoezo negativisme? Is realisme te pijnlijk voor je?
Angst: pas op, allemaal moslims, over 11 dagen.
Strijdbaar: helpen, rug recht, aniti-IS, openheid.
vd berg: hoe ziet dat ‘strijdbaar’ van jou er nu eigenlijk heel concreet uit?
Zo van: ‘Terreurdreiging? Als we helpen, onze rug recht houden, anti-IS zijn en openheid betrachten is er niets aan de hand!’?
Slaap lekker, vd berg
@Jo: ‘hun ‘ hier zijn aanhangers van dezelfde religie van waaruit de daden ‘daar’ gepleegd zijn. Een religie die intrinsiek intolerant is naar alles wat we hier hebben opgebouwd. Maar dat zal wel weer te ingewikkeld voor je zijn.
Ik vind het een prachtig initiatief, en ik ben erbij.
Huh? Eten? Ben ik bij!
(Weer eens wat anders dan mijn dagelijkse magnetronmaaltijd.)
Jesse038; Hele diep zucht, je spoort niet.
Jesse, deze mensen zijn juist gevlucht voor lui als IS, als de aanslagplegers in Parijs, Beiroet etc.
Als je niet eens begrijpt dat fundamentalisten als IS moskeeën opblazen omdat de bezoekers van die moskeeën niet stijl genoeg in de leer zijn.
Als je niet eens begrijpt dat een deel van de mensen die gevlucht zijn van oorsprong Koerdisch is of christen of zoroastriër of aleviet of alawiet of een andere vorm van islam aanhangt die niet streng genoeg is volgens de IS en daarom het risico lopen verminkt, verkracht of vermoord te worden….
Waarom spui je je ongefundeerde mening dan zo in het openbaar? Zou je je eerst niet eens willen inlezen?
“Als je niet eens begrijpt dat fundamentalisten als IS moskeeën opblazen ”
Dan is er dus fundamenteel iets goed mis binnen de religie!
En heb je het over deze mensen die gevlucht zijn voor lui als IS, aanslagplegers etc?
http://www.ad.nl/ad/nl/36281/Vluchtelingenstroom-West-Europa/article/detail/4151279/2015/09/28/Christenen-leven-niet-zeker-in-Duitse-azc-s.dhtml
Dat doet niets af aan het feit dat die mensen gevlucht zijn voor IS (en Assad). Dat de ellende hun achterna komt kunnen zij ook niet helpen.
Bernard, waarom bedreigen zij dan aanhangers van andere religies? Overigens, de ellende komt hen niet alleen achterna, ze veroorzaken het hier ook zelf.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/174471/politie-rukt-dagelijks-5-10-keer-uit-voor-incidenten-bij-azcs
Nog een dingetje: als ze zo bang zijn voor IS, waarom laat het gros dan hun vrouw en kinderen daar achter? Op z’n minst opmerkelijk….
Terechte opmerkingen, Jesse038.
Worden de maaltijden wel halal bereid zodat het dier met het kop naar het oosten hangt aan één poot en met een mes wordt de halsslagader geraakt zodat het dier dood kan leeg bloeden?
En wordt er een echte islamiet ingevlogen (geen kaaskop natuurlijk) om deze handeling te kunnen doen zodat hij (altijd een hij) zijn magische spreuk kan zeggen voordat het dier halal wordt geslacht?
U weet dat er islamieten zijn die geen wc papier gebruiken? Is haram. Water en een paar handige vingers om de restjes poep uit de anus te pulken is helemaal halal.
Denkt u ook daar even aan tijdens de maaltijd? Ik hoop voor u dat de islamitische kok zijn handen goed wast en de horeca HCCP regels helemaal in acht neemt en het natuurlijk een warm hart toe draagt naar de blanke ongelovige.
Denk er ook even aan wanneer u de turkse pizza bestelt?
Dat veroorzaken ze ook niet. Spanningen zijn er altijd als je veel mensen bij elkaar zet. Is dus van een heel andere orde dan de ellende waar ik het over had.
Wat bedoel je nou weer met “daar”? In de meeste gevallen wonen die in kampen in de regio. Het is daar relatief veilig. Uiteraard is het belangrijk dat ze zo gauw mogelijk hier naar toe komen.
Wie veroorzaken die ‘spanningen’ (aanrandingen, steekpartijen,bedreigingen etc) dan? De schoonmakers? De mensen van het COA? En bedreigde christenen, is dat geen ellende? En op een beetje campig valt het met die spanningen wel mee. Daar worde vakantiegangers niet gescheiden op basis van religie. Kun je dat uitleggen?
Bernard, wat maakt dat jij de feiten niet onder ogen durft te zien? Zo vreemd, bijna verdacht…
Overigens, als het ‘daar’ relatief veilig is, waarom dan toch hierheen komen? Wat je zegt klopt inhoudelijk niet.
Misschien eens inlezen hoe en waarom ISS is ontstaan en wie het zijn, waarschijnlijk dat er dan wat meer gefundeerde reacties komen ipv zoveel onzin,
http://www.nrc.nl/next/2015/11/17/1560146
Ook voor dit artikel graag ON-TOPIC blijven!!
Een mooi initiatief. Ik heb geen idee welke gerechten typisch Syrisch zijn, maar hoor graag van Bernard na afloop wat hij voorgeschoteld kreeg.
Ik heb begrepen dat het inmiddels volgeboekt is. Fijn dat er zoveel animo voor is.
Dat is nog maar de vraag Dame. Zoals wel vaker mijn lot is was ik te traag met inschrijven en sta ik nu op een wachtlijst. Mocht ik toch nog in de gelegenheid zijn dan beloof ik een verslagje te schrijven. (Wellicht leest de organisatie dit ook en zetten ze mij als eerste reserve.)
Syrisch eten heeft wat weg van de Turkse keuken.
Ik had toch nog het voorrecht om mee te mogen eten. Dus hier het beloofde verslag[/url].
Nou, ziet er smakelijk uit, Bernard. Je hebt zeker geen recepten meegekregen?
Leuk Bernard!!
Nee Dame, ook niet om gevraagd. Uiteindelijk blijf ik toch een cultuurbarbaar. Maar ga zeker eens proberen eens om een “runder- of varkens- of gemengd”-rijstgehaktbal te maken.
Hij was echt lekker.
Ook nog leuke gesprekken gevoerd?
Die gehaktballen eet ik zo vaak. Daar heb ik echt geen Syrisch kookboek voor nodig.
Geef jouw recept dan maar. Kan Bernard testen of het resultaat even smakelijk is.
Mooi verslag, Bernard. Ik was er ook bij en ik heb een heel leuke avond gehad, met heerlijke gerechten en mooie mensen. Ik vond het een prachtig initiatief. Fijn dat er zoveel betrokken mensen zijn in Zwolle!
Zéker: strak initiatief. Geweldig dat het een succes was mbt koken.
Alle 100 kaartjes verkocht?
Zeer aansprekende reactie van Merije vooral
Bericht door Dame, op 29 november 2015 18:57
Ook nog leuke gesprekken gevoerd?/quote]
Gesprekken zijn voor mij in een zo’n rumoerige omgeving nauwelijks mogelijk. Maar ondanks dat heb ik toch een mooie avond gehad.
Ja doeiiiiiii, ik ga mijn recepten hier niet meer bekend maken. Heb het eerder eens gedaan met de Indische Hachee en een ander gaat er mee op de loop.
@ Assie…Bovendien zit jij toch ook niet te wachten op sociale contacten met mensen die ‘anders’ zijn?
Inderdaad dick, heb liever sociale contacten met mensen die van het zelfde kaliber zijn als ik.
Dat zijn er bijzonder weinig 😮
Beetje in de stijl van Peter Blanker
Maar goed, dit topic gaat o.a. wél over sociale cohesie.
Heb niks te klagen dick, maar we dwalen hier door jou weer behoorlijk af van het onderwerp van gesprek.
Heb mijn best weer gedaan:
Bericht door dick, op 29 november 2015 20:54
Bericht door dick, op 29 november 2015 21:02
Bericht door dick, op 29 november 2015 21:10
Waar in
Bericht door Assendörper, op 29 november 2015 20:58
(Indische Hachee … zal wel als humor bedoeld zijn)
Assendörper, op 29 november 2015 21:06 en
Assendörper, op 29 november 2015 21:17
helaas niet eens een poging tot on-topic te bespeuren is.
Daarom laat ik graag de ruimte voor mensen als bernard en Merije, die met hun lekkere positieve berichten en hun aanwezigheid gister, écht wat over het zeer belangrijke (integratie) onderwerp te melden hebben.
Niks integratie Dick. Gewoon lekker eten. Weer es wat anders dan een magnetronmaaltijd.
Geef die mensen maar de ruimte dick! Voor een Syrisch gehaktballenfestijn hoef ik de binnenstad niet in. Overigens stelt de Syrische keuken niet zo gek veel voor.
Oh bernard. Op zich natuurlijk al een geweldige reden om heen te gaan. Maar heb je niet gebabbeld, geïnvormeerd en ben je het niet eens met Merije’s constatering
?
Dat eerste slaat volgens mij op de Syriërs
Dat 2e op de organisatie?
Dat op zich legde ik al uit als integratie…zou eigenlijk meer 2-zijdig moeten zijn “Heb je wat gemerkt van wederzijds begrijp.inlevingsvermogen…denk je dat je wat meer van hun bent gaan begrijpen?”
Of stel ik het me allemaal te pretentieus…in de zin van
* Veel eisen stellend
* Vol pretenties
voor?
@ Assie, kwam (niet) heel toevallig de WLZ-foto’s uit de tijd van Koko’s-gakbal en van zijn speurtocht (met Tim natuurlijk) ook nog weer tegen.
Ontopic, vind het altijd bijzonder uitdagend om te proeven uit andere keukens. Zal ook wel komen omdat ik zelf net een ei kan bakken….oh ja….en koken.
Ben nog nooit wat tegengekomen wat ik niet lust.
Hier lees ik toch eigenlijk alleen maar positieve berichten over het eten dat bereid was.
Het Refter is een schitterende locatie…weet ik nog uit mijn Ger.bond tijd. En dit (uit de topic-tekst) sprak me nog het meest aan; zit volgens mij ook iets van integratie in
Maar, hoefde er niet eens over te denken om heen te gaan, want geloof het of niet…..een verjaardag (de oudste)…..
ja, bedankt hoor 😉
Ik ben het wel helemaal eens met Marije, Dick. Zeer attente en aandachtige bediening. De kreet zoals je in Hollandse eetgelegenheden vaak hoort: “Mijn collega komt zo” was hier ondenkbaar.
De koks waren uiteraard lange tijd onzichtbaar. Aan het einde van de avond kwamen ze te voorschrijn en kregen een klaterend applaus.
Goed zeg, bernard!
Zeg dat wel dick! Bernard is goed bezig!;D De bediening uit Syrië is veel beter dan die rotbediening waar wij al jaren mee te kampen hebben. Is ook één van de redenen waarom ik nog maar amper mijn huis uit kom. :):)