Op verzoek van de provincie Overijssel start vanuit Zwolle de Fietsersbond op 10 november een groot onderzoek naar de veiligheid en kwaliteit van vier fietsroutes in Overijssel. De Fietsersbond maakt hierbij gebruik van een high-tech meetfiets uitgerust met computer, videocamera en GPS.
Deze nieuwe onderzoeksmethode is ontwikkeld om een gedetailleerd en objectief oordeel te kunnen geven over langere fietsroutes die vooral worden gebruikt voor dagelijks (utilitair) verkeer naar school, werk en winkel. Na afloop van het onderzoek ontvangen provincie en betrokken gemeenten een uitgebreid rapport, inclusief concrete aanbevelingen, van de Fietsersbond.
Vrijdag 10 november om 9.00 uur gaat het onderzoeksteam met high-tech
meetfietsen op pad, vanaf het restaurant van der Valk in Zwolle.
Gedeputeerde de heer Klaasen lost het startschot in aanwezigheid van
onder andere de wethouders Verkeer van de betrokken gemeenten en
vertegenwoordigers van de afdeling Zwolle en het landelijk bureau van de
Fietsersbond.
Welke routes gaan ze dan controleren, ik hoop ook de route tussen Hattemerbroek en Zwolle. Levensgevaarlijk dat fietspad
Ze hebben het in de zomervakantie wel aangepakt; het is beter dan het was maar alsnog niet comfortabel inderdaad. Alleen…. Hattemerbroek ligt dan wel Over de IJssel maar is niet meer Overijssel!
In Zwolle mogen we niet klagen denk ik. Erg veel vrijliggende fietspaden, in redelijke kwaliteit. Langs de meeste doorgaande straten ligt ook een geasfalteerd fietspad. Zeker in Zwolle-Zuid, wat ik het beste ken.
En…. ik kan iets niet helemaal volgen.
31 Oktober heeft de meetfiets van de fietserbond 4 routes naar Zwolle gereden; routes vanuit Kampen, Heino, Dalfsen en Hasselt (ik ben meegereden op de route Kampen-Zwolle). Dit zijn ook allemaal ‘utiliteitsroutes’. Maar ik meen dus te begrijpen dat ze nu nog meer routes gaan rijden.
De 4 routes waar WFvN het over heeft zijn op verzoek van de provincie al gefietst, maar officieel is vrijdag aanstaande het startschot. Dus meer controles is een voorbarige conclusie.