Zwolle – Leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs op De Twijn kregen op 17 en 19 november de kans om deel te nemen aan kunst- en cultuuractiviteiten. In het verlengde van het sportstimuleringsprogramma Special Heroes en in samenwerking met de Stadkamer konden de leerlingen nu kennismaken met diverse kunst- en cultuurdisciplines zoals; beeldende kunst, muziek, dans, theater, media en taal.
Foto: Ronald Hoogendoorn
Onder begeleiding van kunst- en cultuuraanbieders, vakdocenten, groepsleerkrachten en stagiairs konden leerlingen op een laagdrempelige manier en in de vertrouwde omgeving van de school kennismaken met diverse kunst- & cultuuractiviteiten. De leerlingen konden drie activiteiten kiezen uit een divers aanbod zoals drama, striptekenen, rap, djembe, (hiphop)dans, animatie en fotografie. En dat kiezen namen de leerlingen heel serieus, zoals o.a. bleek uit de reactie van een leerling die deelnam aan een workshop drama: "Juffrouw, ik heb moeite om emoties te herkennen en daarom heb ik me opgegeven voor deze workshop!". Met de workshops probeert De Twijn leerlingen zo enthousiast te maken, dat ze uiteindelijk lid worden van een sportvereniging of een kunst- & cultuuraanbieder.
Het belang van Special Heroes wordt onderschreven door één van de leerkrachten van De Twijn: "Naast het plezier voor kunst en cultuur, is het een mooie manier om leerlingen te leren dat ze zich op verschillende manieren kunnen uiten en dat dat niet afhankelijk is van een beperking. Als je wil, kan je alles! De stralende gezichten van de leerlingen, hun eigen inbreng tijdens de workshops, het lef dat leerlingen toonden om op te treden en het enthousiasme van de leerlingen, hebben ervoor gezorgd dat het een dag was met een gouden randje." Zelfs de leerlingen viel het op dat iedereen genoot: "Waarom vinden juffen en meesters dit soort dagen ook zo leuk?". De juf antwoordt: "Kijk maar eens om je heen". Waarop de leerling even om zich heen kijkt en enthousiast roept: "Oja! Allemaal blije gezichten!"