Zwolle – In September 2015 heeft GroenLinks vragen gesteld over de snelheidsaanduiding op matrixborden boven de A28. Bij de beantwoording van deze vragen door de gemeente Zwolle is overleg geweest met Rijkswaterstaat om te kijken of het mogelijk is om de geldende maximum snelheid op de matrixborden aan te geven.
Dit jaar zal groot onderhoud gaat plaatsvinden aan de A28. De eerste (voorbereidende) werkzaamheden zullen in maart van start gaant. Bij de werkzaamheden worden de huidige kantelwalsborden (lamelborden) vervangen. Bij de vervanging komt ook op deze borden de geldende maximum snelheid te staan. Bij open spitsstrook 80 km/u en bij gesloten spitsstrook 100 km/u. Daarnaast zal aan het eind van alle opritten een 100 km/u-bord worden geplaatst met als onderschrift ‘bij gesloten spitsstrook’. Dit zou de duidelijkheid over de toegestande snelheid moeten verbeteren. Op de matrixborden wordt de snelheid niet aangegeven, omdat daar de pijlen op worden aangegeven van de stroken die open zijn.
Daarnaast is het nu technisch niet mogelijk om de maximum snelheid erop te zetten en om dit technisch mogelijk te maken kost veel geld. Daarnaast is het landelijk beleid om op de kantelwalsborden de maximum snelheid aan te geven. De matrixborden worden bij filevorming ingezet als signaleringsborden met de daarop 50, 70 of 90km/u om aan te geven dat er verderop iets aan de hand is.
Toch vind ik het soms erg onduidelijk. Het gebeurt wel eens dat ik daar rijd, en de spitsstrook is open, dus is de maximum snelheid 80. En dan is er iets aan de hand, en wordt ineens op de matrixborden 90 aangegeven. Dat lijkt me dan toch niet de bedoeling.
Eens Merije.
Dat is niet afdoende, want dat zou betekenen dat je bij een open spitsstrook 130 km/u mag rijden (maximum op alle snelwegen, tenzij anders aangegeven).
ik vind de situatie t.h.v. Zwolle over de A28 altijd al een beetje bijzonder.
juridisch gezien geldt er een max vanuit het noorden van 100 thv oprit Ommen. Deze vervalt bij oprit Noord (want geen herhalingsbord van 100) dus vanaf daar 130 tot oprit zuid ( daar wordt staat een bord op de brug)
Andersom het zelfde verhaal.
Vanuit zuid voor knooppunt Hattemerbroek staat een bord 100. deze wordt herhaald bij samenvoeging van A50 (dit bord stond er vroeger ook niet) maar bij de oprit van centrum wordt dit bord niet herhaald dus geen 100 maar 130.
Ook bij oprit noord wordt dit bord niet herhaald. pas voorbij de stad aan het einde van het industriegebied wordt de snelheid terug gebracht naar 120.
in de wet is het geregeld dat bij iedere zijweg / samenvoeging / oprit er bij een snelheidsbeperking het betreffende bord wordt herhaald. Indien niet…. dan vervalt deze.
let er maar eens op als je er weer rijdt.
Ps. dit geldt alleen wanneer de spitstrook gesloten is. want bij een open spitstrook staan op de lamelborden 80. bij gesloten spitsstrook staat er niets op.
gr Erik
Hmm, vandaar dat iedereen dik 120 langs Zwolle heencrost.
Kijken er ook wel eens mensen naar de hectopaaltjes? Daar staat de toegestane snelheid ook op. (niet op allemaal maar om x aantal geloof ik)
gewoon lekker met het verkeer mee rijden mensen en niet zo krampachtig achter het stuur met een blik op oneindig. Sommigen hebben geen binnen- of buitenspiegels nodig, want die doen maar wat.
@peaky,
de betreffende hm paaltjes op dat betreffende stuk zijn zwart, deze hebben geen max snelheid sticker.
Mwoa… op de A50 heb je ook zojuist bordjes met “100” erop voor je kiezen gehad. Juridisch gezien heb je gelijk. En het zou ook inderdaad nóg duidelijker zijn om die borden te herhalen. Echter, te veel borden wordt door mensen ook weer als verwarrend gezien.
Het kan zeker hier en daar beter, maar laten we wel wezen: je rijdt daar niet te snel omdat je niet kunt weten hoe snel je er mag. Als je daar te snel rijdt overtreed je bewust de regels.
@Plantje Als je bedoelt dat wanneer je 130 rijdt buiten de spits (matrixborden zonder snelheidsindicatie) na de afrit Ommen (vanaf het noorden rijdens) dan pas je juist de regels toe. Erik legt het mooi uit. Als je dan 100 rijdt let je niet op 😉
Onno, het is precies zoals ik zeg: juridisch gezien heeft Erik gelijk. En we weten allemaal dondersgoed dat het dan de bedoeling is dat je 100 rijdt en geen 130 op het stuk dat jij noemt.
Dit is een beetje hetzelfde geneuzel als de situatie waarin er wegwerkzaamheden zijn aan een stuk waar je normaal gezien 130 mag en er rechts van de weg borden staan met 70 (ivm de wegwerkzaamheden) dan zijn er figuren die er met 130 voorbij rijden, geflitst worden en dat dan gaan aanvechten. Niet omdat ze oprecht dachten dat ze er sneller mochten, maar omdat ze misbruik maken van het feit dat wettelijk vastgesteld is dat die borden dan ook links moeten staan, omdat ze anders enkel op de rechter rijstrook van toepassing zijn.
Zo ook hier: waar zijn we nu mee bezig? Zorgen dat de situatie duidelijk wordt of zorgen dat er geen speld meer tussen te krijgen valt?