Zwolle – Hoe houd je toeristen uit China na een bezoek aan Giethoorn langer in de regio? Studenten van het Cibap ontwikkelden een interactieve travel tool om toeristen wegwijs te maken in de regio. De Cibappers deden dit samen met studenten van het Chongqing City Management College uit China, de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en SintLucas uit Eindhoven. Ondernemers uit de regio boden de kaders en de content.
De studenten met daarachter van links naar rechts Coby Zandbergen, voorzitter College van Bestuur Cibap, Rhoda van Eeden, voorzitter ondernemersvereniging Giethoorn en inspirator Broerenkerk kwartier, Jos Tomassen, docent Cibap internationale contacten en Cor de Koning, directeur onderwijs en ondernemerschap Cibap.
“Giethoorn is een internationale hotspot voor buitenlandse toeristen. Na een bezoek aan Giethoorn vertrekken toeristen veelal direct naar Amsterdam of gaan shoppen in een grote outletstore in Roermond”, vertelt Rhoda van Eeden, voorzitter van de ondernemersvereniging Giethoorn en inspirator van Het Broerenkwartier. Zij ziet kansen om Giethoorn te verbinden met de regio. Een historische stad als Zwolle biedt volop mogelijkheden voor toeristen.
In Giethoorn is niet voldoende ruimte om alle toeristen van een slaapplek te voorzien. Door de verbinding te zoeken met hotels uit Zwolle en omgeving, kunnen toeristen effectief gekoppeld worden aan allerlei bezienswaardigheden op het gebied van kunst, cultuur, culinair en groen. Denk hierbij aan Zwolse initiatieven in samenwerking met stakeholdersvereniging Het Broerenkwartier en kunstenaar Ronald Westerhuis en aan Museum De Fundatie, Waanders in de Broeren en tal van musea en restaurants uit de regio.
Rhoda begeleidt de studenten bij hun opdracht. Zij liet hen kennismaken met het leven in Giethoorn en de studenten verdiepten zich in de activiteiten en bezienswaardigheden in de regio. Op basis hiervan ontwikkelden zij de ‘clever’ travel tool op basis van voorkeur van de toerist. Het resultaat mag er zijn. Als de toerist een activiteit uitzoekt, geeft de tool gelijk allerlei aanvullende mogelijkheden om te gaan doen.
Rhoda is blij met het resultaat: “Dit smaakt naar meer. Binnen twee weken is iets moois ontstaan. Met name de samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en diverse ondernemers is prachtig om te zien”. De ‘clever’ travel tool wordt de komende maanden verder uitgewerkt.