Zwolle – De Ceintuurbaan krijgt een extra opstelstrook onder het viaduct ter hoogte van afslag naar Meppel en Amersfoort. Burgemeester en wethouders stellen de gemeenteraad voor om ook het laatste aandachtspunt in de doorstroming op de Ceintuurbaan op te lossen uit de meevaller bij de verdubbeling van de toerit A28-Noord.
Momenteel wordt er gewerkt aan de toerit naar Meppel. Door werk met werk te maken is er budget over waarmee ook het laatste aandachtspunt uit de Eindrapportage Reconstructie Ceintuurbaan opgepakt kan worden. Het verkeer vanaf de Zwartewaterallee kan tot aan de kruising met de afrit Amersfoort rijden en wacht daar op één van de twee opstelvakken onder het viaduct om de route via de Ceintuurbaan te kunnen vervolgen. In de ochtend- en avondspits loopt dit opstelvak vaak vol tot en met de afrit Meppel, waardoor het verkeer op de afrit naar Meppel stagneert. Door voor het verkeerslicht een derde opstelstrook voor rechtdoorgaand verkeer toe te voegen wordt de opstelruimte de helft groter.
Het aanleggen van een extra opstelvak onder het viaduct sluit aan op de verdubbeling van de toerit A28-Noord. Daarnaast wordt ook ingezet op het verbeteren van de doorstroming van de buitenring door het realiseren van twee extra linksaf-stroken op de kruising Middelweg-Zwartewaterallee. De aanleg van de extra opstelstroken onder het viaduct wordt als de gemeenterad instemt met het voorstel gelijktijdig uitgevoerd met werkzaamheden aan de A28 van Rijkswaterstaat en met de vervanging van de automaat van de verkeerslichtinstallatie. De aanlegkosten bedragen ongeveer € 200.000,– en kunnen geheel uit het overblijvende projectkrediet gefinancierd worden.
Ze kunnen beter de groepen stoplichten eens onderling op elkaar aansluiten. “Groene golf” heet zoiets. Die mogelijk is nog niet doorgedrongen tot de gemeente kennelijk.