Zwolle – Coníche is dé nieuwe hoofdsponsor van Topvolleybal Zwolle, en daarbij houdt de link tussen deze twee partijen nog niet op. Topvolleybal Zwolle start met een nieuwe manier van werken die uitgaat van moderne management theorieën en is daarmee wereldwijd uniek in de sport. Afgelopen vrijdag tekenden Gert van Driel; voorzitter van de stichting Topvolleybal Zwolle en Marco Vianen; directeur van Coníche, adviseurs en trainers in klantgerichtheid de sponsorovereenkomst.
De directe aanleiding voor de samenwerking betrof de nieuwe aanpak van Topvolleybal Zwolle, die dezelfde principes hanteert die ook Coníche in haar organisatie toepast en haar klanten leert toepassen in hun werk. Zo begint alles binnen Topvolleybal Zwolle met de WHY van het team: focus eerst op ‘het doel’ voor ‘het doen’; ook wordt uitgegaan van een verregaande vorm van zelfsturing geïnspireerd op een onorthodoxe, maar succesvolle managementstijl (Semco) die vele verplichtingen loslaat. Bovendien zal er kort cyclisch getraind worden via agile scrum-achtige principes waarin korte lijnen, snel inzicht in resultaten en teamwerk centraal staan. Alle elementen van high perfoming teams worden hiermee gecreëerd, principes die ook binnen de organisatie van Coníche leidend zijn.
Traditionele lijnen doorbreken
Topvolleybal Zwolle doorbreekt de traditionele hiërarchische lijnen binnen de organisatie van sportteams en sportverenigingen. Vrijwel iedereen kent het beeld van een trainer/coach die bepaalt wat er gebeurt en hoe er gespeeld wordt met daarboven een bestuur dat de trainers aanstelt en indien nodig ontslaat. Topvolleybal Zwolle pakt dit totaal anders aan. Het team en dus de spelers staan centraal en bepalen in hoge mate wat er gebeurt, hoe er getraind wordt en hoe er gespeeld wordt. Trainers/coaches maar ook het bestuur zijn faciliterend aan het team en ieder draagt vanuit zijn eigen expertise bij aan de doelstellingen van het team.
Perfect match
Ook Coníche helpt haar klanten in toenemende mate om deze management theorieën toe te passen in hun manier van werken. ‘De samenwerking met Zwolle past daarom perfect bij ons’, vertelt Marco Vianen van Coníche. ‘Het geeft ons een mooi podium om onze klanten te inspireren op deze nieuwe manier van werken, maar het geeft ons ook de mogelijkheid om onze aanpak voortdurend aan te scherpen en te verbeteren. Nergens is het effect van een performance verandering zo mooi zichtbaar en meetbaar als in de sport. Het effect van de veranderingen zullen wekelijks zichtbaar zijn in het veld. Elementen die vrijwel één op één te vertalen zijn naar effecten in het bedrijfsleven.’
Met vertrouwen vooruit
Topvolleybal Zwolle is blij met de samenwerking. ‘Na het wegvallen van Landstede als hoofdsponsor moesten we vanaf nul het topvolleybal in Zwolle weer opbouwen’, vertelt Gert van Driel. ‘Met onze unieke aanpak en nu ook unieke sponsorsamenwerking kijken we weer met vertrouwen vooruit. Het zal een zeer spannend eerste jaar worden, maar we zijn erg trots op hetgeen we nu al met elkaar hebben weten neer te zetten.’
De samenwerking is aangegaan voor meerdere jaren en zal jaarlijks zorgvuldig worden geëvalueerd.