Zwolle – Winkelgedrag verschuift van offline naar online. We shoppen massaal in webshops, bestellen vliegtickets online en sturen een kaartje via een website in plaats van ouderwets naar die goede, oude Primera te fietsen. Maar waarom kopen we wat we kopen?
Er wordt heel wat af geklikt, maar waarom klikken we juist op die ene link? Dát is de vraag die Edward Niemijer, neuromarketeer en CEO van Limesquare, 25 oktober komt beantwoorden. Een interessante avond voor marketeers, consumenten en iedereen die weleens online winkelt. Kom jij ook?"U weet het niet, maar op dit moment vindt het grootste psychologische onderzoek aller tijden plaats. Wat u ook niet weet, is dat u meedoet. Ja, u ook!" luidt de opening van de VPRO Tegenlicht-aflevering ‘What makes you click’. Online klikgedrag wordt geregistreerd voor onderzoeken, zonder toestemming van de consument, waarna de resultaten gebruikt worden om te beïnvloeden. In hoeverre is dit bekend? En kun je als consument de baas zijn over je koopgedrag, of is dat slechts een illusie? De avond staat in het teken van neuromarketing. Edward Niemijer (Limesquare, crossmediale campagne ontwikkelaar) vertelt wat dit is. Maar we willen nog verder de diepte in. Tijdens de Tegenlicht aflevering wordt gesteld dat de consument makkelijk te beïnvloeden is. Edward Niemijer komt toelichten voor welke prikkels de consument gevoelig is en hoe deze gestuurd worden.