Zwolle – De benoeming van Nikken is een logisch vervolg op zijn opdracht om als buitengewoon hoofddocent bij Windesheim voor de opleiding Pedagogiek een minor te ontwikkelen rond het thema mediaopvoeding en -wijsheid. Inmiddels heeft dit thema bij de opleiding Pedagogiek een prominente plek gekregen met de totstandkoming van een internationale minor Child & media die alleen bij Windesheim is te volgen. Er zijn verschillende symposia rond mediaopvoeding georganiseerd en er is promotieonderzoek in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen opgezet. Windesheim biedt inmiddels ook trainingen voor professionals die zich binnen dit thema willen bekwamen. Windesheim profileert zich hiermee en met de benoeming van prof. dr. Peter Nikken nadrukkelijk als kennisplatform voor kennisdeling rond mediagebruik door kinderen en jongeren.
Een manier om het belang van mediawijsheid op de kaart te zetten is het organiseren van symposia. ‘Het symposium dat we onlangs organiseerden in de week van de mediawijsheid, laat zien dat steeds meer beroepskrachten in het onderwijs, de jeugdhulpverlening, de opvoedondersteuning en bij de bibliotheek, het belang van een bewuste mediaopvoeding onderkennen’, vertelt de nieuwe lector. ‘Zo’n symposium levert nieuwe kennis en inzichten op voor toekomstige projecten. De sprekers gaven ons veel nieuwe informatie over de trends en verschuivingen in mediagebruik, het belang van social media voor het zelfbeeld van jongeren, maar ook over mediaverslaving en de impact die sexting kan hebben op jonge levens. Door ook jongeren zelf te betrekken, zoals dit keer de 21-jarige Chris Schoonens, een innovatieve jonge vlogger, krijgen professionals een goed inzicht in hoe online media de rol van de televisie hebben overgenomen. Tegelijk leren wij daarvan dat er voor de bestaande en aankomende beroepskrachten nog veel gedaan moet worden. Vanuit het lectoraat Jeugd bij het Kenniscentrum van Windesheim gaan we daar de komende jaren hard mee aan de slag.’
Over prof. dr. Peter Nikken : Prof. dr. Peter Nikken is naast lector Jeugd en media bijzonder hoogleraar Mediaopvoeding aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en senior adviseur bij het Nederlands Jeugdinstituut in Utrecht.
Hij schreef populaire en wetenschappelijke artikelen en boeken over kind en media. Thema’s die hij beschreef zijn classificatiesystemen voor films, televisie en games als Kijkwijzer en PEGI; de effecten van reclame, seks en geweld in de media, wat kinderen van media kunnen leren en uiteraard wat de rol van ouders en professionals hierbij is. Peter Nikken is in zijn rol als lector benaderbaar voor advies aan bijvoorbeeld de overheid, instellingen voor opvoed- en jeugdhulp, het onderwijs, bibliotheken en gemeentes.