Zwolle – Afgelopen week werd bekend dat er geld beschikbaar komt waarmee een ondergrondse fietsenstalling bij het station kan worden gerealiseerd. De fractie van D66 is blij met de extra plekken en wil meteen iets aan het probleem doen dat fietsers vaak geen vrije parkeerplekken kunnen vinden terwijl deze er wel zijn. Oswald van Dam, raadslid voor D66 ziet kansen om de informatie over fietsparkeren te verbeteren en dient daarvoor maandag 19 december tijdens de gemeenteraadsvergadering een motie is.
"Voor fietsers zijn meerdere dingen belangrijk. Ze willen graag dicht bij het station hun fiets kwijt en deze moet droog en veilig staan. Ook willen mensen graag snel een plekje vinden. Fietsers moeten een trein halen. Die hebben geen tijd om langs fietsenstallingen te zoeken naar een beschikbaar plekje," aldus Oswald. In het artikel in ‘de Stentor’ gaf wethouder van As aan, dat er op dit moment wel parkeerplaatsen beschikbaar zijn, maar dat fietsers moeite hebben om deze te vinden. Zo worden de vrije plaatsen bij Hanzeland niet gevonden. D66 vindt dat dáár een oplossing voor moet worden gezocht. En dat kan, zoals onder andere in Utrecht blijkt, maar ook in Arnhem, Zutphen en Delft zijn goede oplossingen bedacht.
"Bij autoparkeren rondom de binnenstad doen we dat ook. We verwijzen mensen naar parkeergarages die ruimte hebben. Mensen kunnen er voor kiezen om in de rij te staan bij de parkeergarage die hun directe voorkeur heeft, maar ze kunnen ook doorrijden naar een parkeerplaats waar ze direct plaats hebben. Fietsers moeten tijdens het aanrijden worden geïnformeerd over de parkeerplaatsen waar plek is. Ik denk dan aan de Deventerstraatweg en de van Karnebeekstraat, of aan de Kamperweg en de fietssnelweg langs de Willemsvaart. Fietsers kunnen dan naar de parkeerplek van hun voorkeur fietsen, of naar de parkeerplek met het meeste ruimte. Op deze manier worden de beste plaatsen goed benut, maar kunnen mensen ook snel een plekje vinden als het druk is," zegt Oswald. "Daarnaast biedt een dergelijk systeem informatie over parkeerbehoefte en knelpunten, zorgt het voor een betere benutting van de parkeerplaatsen, waardoor minder plaatsen nodig zijn en helpt het bij het signaleren van ‘weesfietsen’ die plaatsen voor langere tijd bezet houden." Voor meer informatie over het systeem in Utrecht zie; https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/fiets/fiets-stallen/
Innovatie, Top! Lezende:
“Voor fietsers zijn meerdere dingen belangrijk. Ze willen graag dicht bij het station hun fiets kwijt en deze moet droog en veilig staan. Ook willen mensen graag snel een plekje vinden. Fietsers moeten een trein halen. Die hebben geen tijd om langs fietsenstallingen te zoeken naar een beschikbaar plekje,”
Dat alles kan heel gemakkelijk via een appje op je mobieltje.
De lego steentjes zijn er.
Kwestie van met de lego steentjes zo’n toepassing maken.
Fietsers moeten een trein halen. Die hebben geen tijd om langs fietsenstallingen te zoeken naar een beschikbaar plekje,”
Volgens mij moeten ze gewoon wat eerder van huis gaan om een plaatsje te zoeken. Dat is de beste en goedkoopste oplossing.
Sympathiek idee zo’n app maar volgens mij wordt appen op de fiets toch verboden ?
En terecht ….
Krankzinnig idee weer van D66. Hoe ga je de openstaande plekken monitoren? Zet er een hok neer met werklozen die dan op een knopje mogen drukken?
D66 compleet los van de realiteit. Nog even een motie indienen zo vlak voor de kerst zodat het lijkt alsof je dit jaar nog wat hebt gedaan voor die 1500 euro in de maand.
Bij auto’s wordt er geteld op basis van in- en uitrijkaarten. En dat heeft een fietser niet. Fietser mag idd straks niet bellen en appen. Onlangs nog in het nieuws geweest. Koekoek meneer van Dam.