Zwolle – Van 31 augustus t/m 3 september is het weer Stadsfestival in Zwolle. Theater Gnaffel, dat in het najaar 30 jaar bestaat, speelt van donderdag t/m zaterdag de humoristische en beeldende voorstelling De Worstelaar. Ook is op zaterdag 2 september Het Bos Draaft Door te zien op het Stadsfestival.
De Worstelaar (6+)
Het is er stil, heel stil. Er heerst orde en regelmaat in het tehuis met ingedutte mensen. Elke dag is als de dag ervoor. Er gebeurt helemaal niets. Maar vandaag is anders. Een nieuwkomer: Koas, de worstelaar. Hij brengt spanning en chaos. Zet de boel op stelten tot ontsteltenis van meneer Kowalski, die juist zo gesteld is op rust en orde. Wat moeten de oude bewoners nou met zo’n maffe circusartiest? Maar het enthousiasme van Koas werkt aanstekelijk bij de andere bewoners.
Julia Schmitz Foto: Ron Greve
Gnaffel in ‘Het Bos Draaft Door’
De Worstelaar is een reprise uit 2006. Toen won Gnaffel met deze voorstelling de Zilveren Krekel. Uit het juryrapport: "De prachtige poppen van Elout Hol en het grote vakmanschap van Koos Elfering in stem, beweging en illusie, zorgen ervoor dat de karakters van deze stokoude bejaarden in al hun kleur tot leven komen. Een mooi onderwerp en herkenbare sfeer; grappig maar toch ook ontroerend."
Credits
Regie Ted Keijser; Spel Koos Elfering of Ted Keijser en Elout Hol; Vormgeving poppen Elout Hol; Vormgeving Laura Josselin de Jong; Kostuums Dorien de Jonge.
Data en tijden:
Do 31 augustus: 19.30 uur
Vr 1 september: 17.00 en 19.30 uur
Za 2 september: 12.00 en 16.00 uur
Meer informatie en kaartverkoop: tickets zijn online te bestellen via www.stadsfestival.nl of op de dag zelf bij de kassa op het festivalterrein (indien niet uitverkocht).
Het Bos Draaft Door (6+)
In deze familievoorstelling maakt Gnaffel een geheel eigen versie van het populaire televisieprogramma De Wereld Draait Door. Presentator Twan nodigt dagelijks verschillende dieren uit in zijn tv-show, om ze eens flink aan de al dan niet aanwezige tand te voelen. Over hoe te leven in de huidige wereld, hoe om te gaan met veranderingen en of mensen groepsgevoel hebben. Welkom bij Het bos draaft doorrrrrr!
Credits:
Regie Joep Onderdelinden; Spel Mark Haaijema, Joep Onderdelinden en Aniek Stokkers.
Datum: zaterdag 2 september
Meer informatie: voor deze voorstelling kunnen voorstellingsmunten worden gekocht. Deze munten zijn alleen te koop aan de kassa op het festivalterrein (niet online).
Julia Schmitz – thuis troost
Theatermaker Julia Schmitz doet een talentontwikkelingstraject onder begeleiding van Niek van der Sprong Culturele Producties en Theater Gnaffel, met steun van de provincie Overijssel. Op het Stadsfestival presenteert ze thuis troost. Hierin gaat Julia op zoek naar het gevoel van thuis bij de kinderen in een schippersinternaat. Want wat is thuis als je de ene dag in een internaat woont, en de volgende dag op een schip? Een familievoorstelling over heimwee, altijd samen zijn met je vrienden en bellen met je ouders.
Data:
Do 31 augustus & vr 1 september
Meer informatie: voor deze voorstelling kunnen voorstellingsmunten worden gekocht. Deze munten zijn te koop aan de kassa op het festivalterrein op het Noordereiland.
Jubileumprogramma 24 september
Op 24 september organiseert Gnaffel ter ere van het 30-jarig bestaan een feestelijke dag in Schouwburg Odeon. Dan is eveneens De Worstelaar te zien. Hierna gaat de voorstelling op tournee door het land. Een overzicht van alle speeldata en locaties van De Worstelaar is te vinden op www.gnaffel.nl.
Theater Gnaffel
Het Zwolse gezelschap Theater Gnaffel maakt voorstellingen waarin mensgrote poppen op magische wijze tot leven komen. In de voorstellingen, in theaters, op scholen en bijzondere buitenlocaties worden kinderen en volwassenen meegenomen naar een andere werkelijkheid.
https://www.zwollenu.nl/hoofdzaken/theater-gnaffel-krijgt-toch-subsidie-en-is-gered/
Kan iemand mij uitleggen waarom een poppentheater meer dan een ton subsidie per jaar krijgt?
Jasper Bos,
Dat kun je hier lezen.
Dat is een jaarverslag, geen direct antwoord. Bedankt voor het meedenken.
Financieel verslag staat er ook in. Dan weet je waar Gnaffel dat geld voor nodig had.
Dus omdat er niet genoeg bezoekers zijn om de kosten te dekken moet er subsidie worden aangevraagd voor de stichting.
Als ik de bezoekers aantallen zo bekijk zijn het er in het jaar 2016 niet meer dan 25.000 mensen geweest over verschillende projecten. Laat het er nu 35.000 bezoekers zijn.
Kortom er wordt voor iedere bezoeker drie of vier euro betaald door het Rijk om deze achterhaalde jaren 60 poppentheater in leven te houden.
Maar gelukkig wordt er wel bezuinigd op de ouderenzorg in Zwolle.
Nee, er wordt voor iedere bezoeker drie of vier euro betaald zodat ze de voorstelling kunnen bezoeken.
Het zal wel zijn dat ouderenzorg belangrijker is maar we kunnen niet al ons geld aan ouderenzorg geven. Als je dan toch ergens geld vandaan wil halen, dan heb ik wel een paar betere ideeën.
Ik ben ook van mening dat een kunstenaar(sgezelschap) zijn of haar broek zelf moet kunnen ophouden, je kiest er als ondernemer zelf voor om je in een bepaalde sector te wagen en dan is het slagen of niet daarin voor eigen rekening, vind ik.
Als je een bedrijf niet winstgevend kunt maken, dan zijn óf de kosten te hoog, óf de omzet is te laag, óf een combinatie van beiden.
Blijkbaar is er dus of niet genoeg vraag naar een poppentheater of maken ze teveel kosten en dan hoef ik daar als burger niet voor op te draaien.
Historischbesef,
Hoezo is er niet genoeg vraag? Onze overheid vindt Gnaffel een paar ton waard. Dat is ook vraag. Subsidie is gewoon een inkomstenbron waar ook een prestatie tegenover staat.
Ik kan een heleboel dingen bedenken waar best vraag naar is maar waar niemand voor betaalt. Wegen worden volledig uit belastingen betaald. Zorg uit premies. Er is niemand die zegt “Dat ziekenhuis kan niet eens zijn eigen broek ophouden”. Onderwijs. Defensie. Politie.
Waarom vinden we het eigenlijk normaal dat politie gratis is en theater niet? Gnaffel betrekt tenminste nog een déél van zijn inkomsten uit kaartverkoop.
Als burger draai je ook op voor wegen in Noord-Groningen waar je nooit op zult rijden en voor vruchtbaarheidsbehandelingen die je zelf niet nodig hebt. Zo werkt dat in een samenleving.
Bedenk eens hoe arm een samenleving is waar alleen Marco Borsato en Van den Ende in de theaters staan.
Bedenk eens hoe arm een samenleving is als gezinnen gedwongen op straat komen te staan, ouderenzorg wordt uitgekleed, studieleningen toenemen en vanwege geldgebrek gaan jongeren zonder ontbijt naar school.
Daarom ook wel goed dat het theater minder subsidie heeft gekregen voor de komende jaren.
Jasper Bos, dat is een valse tegenstelling. De armoede in Nederland neemt echt niet toe door dat schijntje dat aan kunst wordt uitgegeven.
De armoede neemt sowieso niet toe door welke subsidie dan ook, want collectief worden we steeds rijker, alleen is het beleid om de rijkdom over steeds minder mensen te verdelen, en wel degenen die al het rijkst zijn.
Dankzij deze subsidie verdient de poppenmaker tenminste een fatsoenlijk inkomen en hoeft hij zijn kinderen niet zonder ontbijt naar school te sturen.
Hoeveel wordt er aan kunst en cultuur jaarlijks uitgegeven?
Zo te zien is er domweg te weinig belangstelling voor deze vorm van theater. Dan kan je inderdaad het geld beter besteden aan andere doeleinden waarvoor wel interesse is
Rietpluim
Dat lijkt me de wereld op zijn kop. Iedereen moet gewoon werken in banen waar hij/zij genoeg verdient om zichzelf in leven te houden.
Riet, Zwolse leeft van subsidie, afgekeurd grote broek aantrekken tref dr eens, je gaat lachen Ja zwolse eigen schaapjes eerst op het droge he NepperT
Veldwachter
Rijksoverheid: 798 miljoen op een totale begroting van 182.918 miljoen euro, minder dan een half procent.
Gemeente Zwolle: 16.658 duizend op een totale begroting van 462.699 duizend euro, ongeveer 3,6 procent.
Dat is niet alleen voor kunst maar ook voor cultuureducatie, musea en Stadkamer.
Zwollee
Maar dat doet Gnaffel toch? Subsidies zijn ook verdiensten.
Denk je zo ook over ziekenhuizen?
Rutje
Dat is pas de wereld op z’n kop! Waarom zou je belastinggeld besteden aan projecten die dat helemaal niet nodig hebben? En wanneer is belangstelling te weinig?
Wat me nog het meeste steekt: kunstsubsidies zijn klein bier vergeleken bij de miljarden die het managementgilde verspilt. Kunst is een makkelijke en kwetsbare afleidingsmanoeuvre!
Voetbal ook maar afschaffen, kost de samenleving veel meer.
Kunst en cultuur wordt al tientallen jaren op bezuinigd.
En in dit specifieke geval, paar euro paar kaartje subsidie, dat is niet anders dan bij een kaartje naar je favoriete caberatier in de odeon.
Om nog maar te zwijgen van subsidies op festivals.
Wat ik wel veel vind is de subsidie op opera (een mooie kunstvorm, echt!) maar bijna tweehonderd euro per kaartje (Nationale reisopera).
Maar of een poppentheater je smaak is of niet, al deze dingen (voetbal theater, festivals) zijn zaken die het leven interessanter en rijker maken. Brood en spelen zoals de Romeinen al zegden.
Straks is ons enige entertainment de wereld en elkaar zuur afzeiken op weblog Zwolle
Je kunt moeilijk zeggen dat onze voetbalmiljonairs gesubsidieerd worden.
Ja, ik ben er vóór dat de hele voetbalsector zijn eigen broek ophoudt, dus ook betaalt voor beveiliging etc.
Dat het managementgilde geld verspilt is nog geen excuus ervoor om nog meer te verspillen aan kunstsubsidies
zouden zichzelf in leven moeten kunnen houden als het een beroep betreft. Anders is het voor wat mij betreft een hobbyisme dat betaald zou moeten worden door degenen die dat mooi vinden.
Ha, het voetbal wordt er ook weer bijgehaald, hoe voorspelbaar. Neem svp ook de bedragen mee die het voetbal de staat via belastingen oplevert. Hoor en lees je nooit wat over, wel vind ik dat het tuig uit de stadions geweerd moet worden (een politie-taak) en ik vind gemeentelijke subsidies om voetbalclubs overeind te houden “not-done”, waarom belastingbetalers indirect mee moeten betalen aan transfersommen of salarissen van spelers is mij een raadsel.
Zwollee
Dus zorg, politie en defensie zijn hobby’s?
En onderwijs, afvalverwerking, waterzuivering en dijkbewaking?
Poppentheaters en de bijbehorende subsidie vergelijken met ziekenhuis, onderwijs, afvalverwerking, waterzuivering en dijkbewaking. “ja maar het management in Nederland geeft ook veel uit”.
Recht praten wat krom. Indien je kunstvorm als bedrijf niet rendabel is, moet je wat anders gaan doen. Net zoals ieder ander bedrijf.
Mag ik een verschil maken tussen wat ik noodzakelijk vindt en wat ‘leuk’ is? Of is kunst net zo noodzakelijk als genoemde onderwerpen?
@Leonardo
Wat mij betreft niet hoor. Wat jij zegt is helemaal waar denk ik
@zwollee
Nee, je mag dat niet vinden en er een standpunt innemen. Iedereen moet gelijk zijn en denken andere meningen worden belachelijk gemaakt. 😉
@leonardo
helemaal met je eens.
Zwollee
Jazeker, maar dat is niet wat je deed.
Ja, inderdaad, en dat is waar ik het graag over zou hebben, maar je wekt niet de indruk dat je daarvoor openstaat.
Dus aan jou de vraag: is het rijker en interessanter maken van levens niet noodzakelijk?
Jasper Bos
Ziekenhuizen zijn ook bedrijven. Wat is het verschil?
Tot nu toe is geen enkele reactie in deze draad belachelijk gemaakt. Dat was een verademing. Verpest dat nou niet.
Jasper Bos
Wil je die quote wel in de juiste context zetten? Jij begon over toenemende armoede en de bezuinigingen op de ouderenzorg. Mijn argument was dat die geen enkel verband houden met kunstsubsidies.
Ik sta inderdaad niet open voor het idee dat kunst in dezelfde categorie valt als zorg, politie, defensie, onderwijs, afvalverwerking, waterzuivering en dijkbewaking.
Die sectoren moeten betaald worden en zijn absoluut noodzakelijk, kunst is een product van een kunstenaar, die daarvoor betaald krijgt. Zoniet, kan hij/zij beter ander werk zoeken.
Zwollee
Dan is verdere discussie zinloos.
RietPluim, sta jij open voor het idee dat kunst niet in dezelfde categorie valt als zorg, politie, defensie, onderwijs, afvalverwerking, waterzuivering en dijkbewaking?
Zwollee,
Ja hoor, als je daar argumenten voor hebt.
Ik ben geen essentialist en denk niet dat sommige dingen absoluut noodzakelijk zijn en andere dingen niet. Mensen verschillen van mening over wat belangrijk en noodzakelijk is.
Blijkbaar vinden niet veel mensen kunst noodzakelijk, wat verklaart waarom er maar zo weinig geld aan wordt besteed, maar het zou niet redelijk zijn er helemáál geen overheidsgeld aan te besteden. Daarvoor zijn er te beel mensen die kunst wél noodzakelijk vinden.
Ik hoop meer mensen te overtuigen van de noodzaak van kunst. Maar overtuigen heeft weinig zin als mensen al zo overtuigd zijn dat ze niet meer open staan voor discussie.
Om ook voetbal erbij te halen: zelf heb ik er geen enkel probleem mee als er gemeenschapsgeld aan voetbal wordt besteed, ook al heb ik er zelf niets mee. Ik weet namelijk dat het voor veel andere mensen heel belangrijk is.
Nu vind ik het niet nodig om miljonairs te sponsoren, maar een amateurclub of een eerstedivisieclub, geen probleem. Ik betaal tenslotte ook mee aan wegen en bruggen waar ik nooit over rijd en aan televisieprogramma’s waar ik nooit naar kijk.
*te veel mensen
RietPluim, dan is ons meningsverschil dus over waar op de schaal van noodzakelijk tot leuk wij met zijn allen aan mee moeten betalen. En in hoeverre een ieder die kunstenaar is recht heeft op subsidie. En wie bepaalt dat een kunstenaar kunst maakt dat subsidiabel is. En over wie voor z’n hobby kunst beoefent of voor de boterham. En wanneer wij daar dan voor moeten betalen. En… en…
Ja, inderdaad, dat is ons meningsverschil.
Sta je nu weer open voor discussie? Die emoji suggereert van niet…
Stichting Holding Isala klinieken en Stichting Isala klinieken. Maar ziekenhuizen zijn bedrijven toch?
Ander voorbeeld: Zwolsche balletjeshuis daar wilde de gemeente een aantal jaar terug niet in investeren. Dus het zou failliet zijn gegaan. Een ondernemer (een bedrijf) heeft het overgenomen met geen enkele cent subsidie.
En theater Gnaffel krijgt in hetzelfde tijdsperiode van faillissement ZBhuis meer dan drie ton subsidie voor drie jaar.
Kunst en cultuur is geen noodzaak. Zeker niet als men de broek niet kan ophouden.
Riet, ik zei dat ik niet open sta voor het idee dat kunst in dezelfde categorie valt als zorg, politie, defensie, onderwijs, afvalverwerking, waterzuivering en dijkbewaking.
Dat wil niet zeggen dat ik niet open sta voor discussie!
Mijn emoji suggereert dat ik vind dat jouw argumenten bij ‘kromdenken’ horen.
Jasper Bos,
Wij verschillen fundamenteel van mening wat noodzaak is, maar ook over wat “broek ophouden” is.
Gnaffel houdt zijn eigen broek op. Ze verwerven inkomsten via kaartverkoop én via subsidie. Blijkbaar vind jij subsidie geen “echte” inkomsten. Waarom niet?
Daarom begin ik steeds over ziekenhuizen. Je zegt toch ook niet dat ziekenhuizen hun eigen broek niet kunnen ophouden alleen omdat ze van gemeenschapsgeld leven?
Dat staat los van de vraag hoe noodzakelijk zorg is. Ook noodzakelijke zorg zouden we aan de vrije markt kunnen overlaten. Waarom zorg niet en kunst wel?
Zwollee,
Als de discussie is of kunst in dezelfde categorie valt als zorg, politie, defensie, onderwijs, afvalverwerking, waterzuivering en dijkbewaking, dan sta je dus niet open voor discussie.
En dat je mijn gedachten krom vindt is nu wel duidelijk. Ik snap alleen niet waarom. Blijkbaar vind je je eigen standpunten zó vanzelfsprekend dat je andere alleen maar krom kunt vinden.
Kennelijk ja.
In het verre verleden was kunst maken iets dat voornamelijk aan de rijken voorbehouden was, die hadden daar geen inkomsten van nodig.
Vorige eeuw vond men het nodig om subsidies te verstrekken zodat ook ‘armere’ mensen kunst konden gaan maken.
Nu is dat echt niet meer nodig. Je kunt parttime werken en kunst maken, of in je vrije tijd (ja ja, zat vrije tijd bij een 40 urige baan).
Een ziekenhuis vergelijken met een theater. Dan houdt het bij mij ook op. Niet omdat ik open sta voor een discussie maar de beredenering krom vind. En uitleggen waarom is overbodig.
Jasper Bos
Ah, het “het is gewoon zo”-argument.
Sorry, niet overtuigend.
Zwollee
Hoe kom je daarbij? Je bent zelf een geschiedenis aan het verzinnen!
Mooi.
Het hoogtepunt van de hedendaagse kunst tot nu toe is het portret van het Huilende Zigeunerjongetje.
De rest is bijzaak.
Kijk dàt is nog eens kunst! :D;D
Als kunst noodzakelijk is, waarom zijn de straffen voor graffiti dan zo hoog?
Zoveel tegenstanders als medestanders hier. Dit kan alleen maar positief zijn op het einde!
Reacties zijn gesloten.