Lesbrieven voor beter begrip Jodenvervolging

Zwolle – Stichting Judaïca Zwolle heeft in samenwerking met het Historisch Centrum Overijssel en met advies van Stadkamer lesbrieven ontwikkeld bij de tentoonstelling ‘Jodenvervolging in 12 portretten’. Het lesmateriaal wordt woensdagochtend 1 november om 10.00 uur gepresenteerd bij Kindcentrum Aquamarijn aan de Turfmarkt in Zwolle. Hier worden de lesbrieven ook overhandigd aan wethouder Jan Brink. De kinderen van groep 7 gaan ter plekke de eerste les van het pakket uitvoeren.

St. Judaïca, een educatieve organisatie omtrent de joodse cultuur, organiseert haar activiteiten vooral in de Zwolse synagoge. In de mobiele tentoonstelling ‘Jodenvervolging in 12 portretten’ wordt aan de hand van korte levensverhalen van 12 Joodse Zwollenaren zichtbaar gemaakt welke impact de vervolgingen van de nazi’s hadden op hun leven. De tentoonstelling in de vorm van roll-ups kan gehuurd worden door scholen en andere geïnteresseerden.

De 12 lesbrieven dienen als leidraad bij het bekijken, lezen en leren begrijpen van de persoonlijke levensgeschiedenissen van vervolgde Joden in de Tweede Wereldoorlog. Doelgroep is de bovenbouw van het basisonderwijs, voor leerkrachten is er een handleiding beschikbaar waarin tips te vinden zijn hoe de lesbrieven te gebruiken.

De lesbrieven zijn mede gefinancierd door Stichting het Hervormd Weeshuis en Historisch Centrum Overijssel en zijn gratis te downloaden via de website van Stichting Judaic, waarop ook alle 12 portretten zijn terug te vinden. Het materiaal wordt ook ten behoeve van leerkrachten opgenomen in het educatieve aanbod van het Historisch Centrum Overijssel, tevens te vinden via Stadkamer.

 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

11 gedachten over “Lesbrieven voor beter begrip Jodenvervolging”

  1. De Joden moeten denk niet blijven doorzeuren over wat er in ’t verre verre verleden allemaal is gebeurd. In ’t licht van wat er heden ten dagen gaande is.

    Mocht religi je in de weg zitten, laat weten.

  2. Hikje is waarschijnlijk wat jonger en heeft geen opa’s en oma’s gekend die de oorlog bewust mee hebben gemaakt of tijdens die tijd hebben geleden.
    Ik begrijp uit zijn reactie dat dat educatie nog steeds noodzakelijk is.
    Wat ik als stichting wel zou doen is om de gebruikte les methode eens tegen het licht te houden. Heeft de methode nog steeds het gewenste effect? Ik heb de oorlog niet mee gemaakt en vond destijds de lessen niet erg interessant. De waarde van de lessen heb ik pas goed begrepen toen ik op latere leeftijd een bezoek in Januari bracht aan Auswitz-Birkenau in Polen. Misschien ook een idee voor Hikje. Kun je combineren met een gezellige stedentrip naar Krakau.

  3. Het is nog maar anderhalf jaar geleden dat Auschwitz-overlevende mevrouw Bloeme Evers-Emden overleed. Ze is met haar kamptatoeage begraven.

    Zo ver is dat verleden dus niet. En “in ’t licht van wat er heden ten dagen gaande is” kunnen wat lessen over antisemitisme en de Holocaust helemaal geen kwaad.

  4. Riet, dat klopt. Maar de tweede wereld oorlog is een ongrijpbaar begrip geworden voor kinderen omdat de generatie die het bewust heeft mee gemaakt langzaam aan het verdwijnen is. Dat is niet erg, maar dat betekend dat men wellicht zich kan afvragen of de huidige vorm nog wel effectief is? Het gedenken en de lessen die uit deze oorlog getrokken zijn, moeten wel blijven leven. Temeer om de reden die je benoemd.
    Bij mij ging het lichtje pas echt branden tijdens mijn bezoek aan Auswitz-Birkenau. Daarvoor was het iets ongrijpbaars. Iets dat ik niet goed kon plaatsen, maar waar ik wel veel over moest leren maar waar ik tot voorheen niet veel mee had. Hoeveel films en lessen ik heb gezien en gehad. De periode bleef hangen al een “spannende” en nare tijd.

  5. Let op, dit is wel een ding.

    In Italie zijn ze zo geschrokken dat komend
    weekend bij elke voetbalwedstrijd er wat gaat
    voorgelezen van ’t dagboek van Anne.

    Meer info nodig ?

Reacties zijn gesloten.