Gaten in wegdek A28 bij Zwolle

Mede door de voortdurende regenval zijn in het wegdek van de A28 bij knooppunt Hattemerbroek gaten ontstaan. Een spoedreparatie van Rijkswaterstaat bood geen soelaas, aldus een woordvoerder maandag.

Het asfalt tussen Wezep en Zwolle-Zuid zou dit jaar worden vervangen. In de weg zijn gaten ontstaan tot een halve meter doorsnee. Om te voorkomen dat de weg geheel afgesloten moest worden, is geprobeerd met een mengsel van koud asfalt de gaten te repareren. “Door de regen houdt dit spul niet. Het water komt er onder en spoelt het net zo hard weer weg.” Rijkswaterstaat is in overleg met een aannemer om het asfalt met spoed te repareren. “Zolang het hard blijft regenen, heeft dit nog geen zin.” Momenteel geldt op het traject een maximum snelheid van 70 kilometer per uur. De komende dagen biedt dat voldoende garantie op veiligheid, aldus een woordvoerder.

Gaten in het wegdek van een snelweg ontstaan doorgaans aan het einde van de levensduur van het asfalt. Een klein gaatje, ontstaan doordat bijvoorbeeld een bout door een vrachtwagen in het asfalt wordt gereden, kan binnen een paar uur uitgroeien tot een groot gat. Regen en vorst versnellen dat proces.

Over een lengte van 500 tot 600 meter op de A28 zijn twintig tot 25 gaten gevallen. Onbekend is nog wanneer de spoedreparaties plaats hebben. Rijkswaterstaat moet enkele dagen wachten omdat asfalt gedurende de wintermaanden amper in fabrieken wordt geproduceerd. De spoedreparatie zal ’s nachts plaats vinden. De al geplande vervanging van het wegdek vindt mogelijk rond 17 februari plaats.

Bron: Telegraaf

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

15 gedachten over “Gaten in wegdek A28 bij Zwolle”

  1. Volgens mij mag er dan wel eens rap wat gedaan worden aan de kwaliteit van dat asfalt daar! Regen dat gaten slaat in het asfaltwegdek van een drukke snelweg! Tsss, het moet niet gekker worden!

  2. Op sommige stukken zit ook forse spoorvorming, met name rond Knooppunt Hattemerbroek. Dit stukje is trouwens het 2e of 3e drukste punt buiten de Randstad. ;D

  3. Kortom: “ze” zijn weer te laat met vervanging, mogelijk om wat geld te besparen. En nu wordt er onnodig veel geld uitgegeven aan reparaties en vergeet ook de kosten niet die al die het filerijden veroorzaakt.
    Daarentegen stond er vanmorgen wel weer een flitsheld, dus die levert weer wat extra geld op, waarmee straks de reparatie betaald kan worden. Het budget was vermoedelijk al opgegaan aan de dak- en thuislozen opvang, of aan de doucheruimte in het provinciegebouw. >:(

  4. Ik dook vanmiddag bijna in zo’n gat, richting Amersfoort. Je kunt het beste op de linkerbaan blijven dan heb je geen last !
    Maarja…te lang links mag ook weer niet….. >:(

  5. Rijkswaterstaat gaat nog deze week het asfalt vervangen van de A28 tussen Wezep en Zwolle-Zuid.

    Maandagochtend ontstonden er grote gaten in het asfalt door de regen. De maximum snelheid op het traject is teruggebracht naar 70 kilometer per uur. Het asfalt wordt vervangen in de nacht van dinsdag op woensdag en in de nacht van woensdag op donderdag. Verkeer zal rekening moeten houden met een langere reistijd.
    Bron: RTV Oost

  6. Overigens is er een klein foutje in het artikel geslopen bij de Telegraaf. Er wordt beweerd dat de weg vorig jaar afgesloten was voor het aanleggen van inhaalstroken, maar dat is uiteraard onzin op een snelweg(!). Dat ging over de N50 tussen Hattemerbroek en Kampen-Zuid.

    Dat laatste regeltje staat dus ook in dit artikel. Dus een verzoekje richting het beheer om die laatste zin in het artikel te verwijderen 🙂 want ‘ut klopt niet 😉

    ===========

    O.k. dan!

  7. A28 Amersfoort – Zwolle
    tussen Wezep en de brug over de IJssel
    6 km stilstaand verkeer door slecht wegdek
    ter hoogte van de brug over de IJssel
    [!]afsluiting van de rechterrijstrook in verband met slecht wegdek

  8. Ik heb er net even overheengereden, en op sommige plekken, met name tussen Zwolle-Zuid en Hattemerbroek zitten forse gaten, sommige 10cm diep. Richting Zwolle zat er vlak voor de brug een gat van zo’n 20cm en 3 meter lang. Dat was afgezet.

    Ik denk dat er meer gaten zullen vallen, want de huidige gaten kunnen makkelijk verder kapotgereden worden door het vrachtverkeer.

    De gaten zitten in beide richtingen.

  9. Gaten ontstaan door regen? Hallo, we leven in Nederland, we hebben wel vaker te maken gehad met regen. En waarom zit de rest van Nederland dan niet opeens onder de gaten?

  10. Het wegdek was hier altijd al vrij oud denk ik. Met de hoeveelheid vrachtverkeer en het toepassen van ZOAB krijg je op den duur altijd gaten. Gebeurd vrij vaak in de winter, vorig jaar zat de A28 bij Nijkerk ook vol gaten.

  11. De grote gaten in het wegdek van de A28 bij Zwolle zijn gerepareerd.

    In de nacht van dinsdag op woensdag heeft de asfalteerder noodreparaties uitgevoerd door een deel van de A28 bij Zwolle-Zuid opnieuw te asfalteren. Daarvoor was een rijstrook afgesloten, die inmiddels weer is vrijgegeven. Woensdagnacht worden de markeringsstrepen op de weg gezet. Tot het zover is geldt een maximum snelheid van 70 kilometer per uur. In de nacht van donderdag op vrijdag worden de kleinere gaten aangepakt. De gaten werden maandagmorgen ontdekt. Door de hevige regenval was asfalt weggespoeld.

    Bron: RTV Oost

Reacties zijn gesloten.