Zwolle – Rondom Zwolle gebeuren regelmatig verkeersongelukken die weer tot de nodige files leiden. Zoals op de A28 bij de knooppunt Hattemerbroek, rond afrit Zwolle-Zuid, maar ook bij afrit Ommen of eerder deze week nog bij De Lichtmis. De ene keer gaat het alleen om blikschade en moet er een gekantelde vrachtwagen rechtop gezet worden. De andere keer raken er inzittenden bekneld en moeten brandweer en ambulance zo snel mogelijk ter plaatse komen om levens te redden. Om dit traject te bespoedigen en zo mogelijk meer levens te kunnen redden, worden gegevens doorgestuurd door een automatische eCall.
Vanaf 1 april zullen auto’s binnen de Europese Unie die uitgerust zijn met eCall (Emergengy Call) na een ongeluk automatisch contact leggen met de 112-centrale. Hierbij registreren sensoren sensoren in het voertuig de impact van het ongeval. Hierna worden de precieze plek van het ongeluk, de rijrichting, het aantal inzittenden, type voertuig, voertuigidentificatienummer en type brandstof worden doorgegeven. Met deze informatie kunnen de hulpdiensten zich beter voorbereiden en sneller ter plaatse zijn. Een automatische eCall kan van levensbelang zijn wanneer de passagiers zelf niet in staat zijn om 112 te bellen. Naast de eCall is het ook mogelijk om zelf contact op te nemen met 112 door op een knop in de auto te drukken. Dit is vergelijkbaar met het bellen naar 112, alleen heeft de centralist dan al nodige gegevens.
Het direct contact leggen van het eCall-systeem met de 112-centrale komt voort uit EU-vordering uit 2014, waarin staat dat nieuwe modellen personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen (tot 3500 kg) die per 1 april 2018 op de markt komen, het eCall systeem aan boord moeten hebben. Dit moet zorgen voor het snel inschakelen van hulpdiensten, wat moet bijdragen aan het verminderen van het aantal verkeersdoden. Mogelijk kan eCall in Europa jaarlijks 2.500 levens redden. In Nederland gaat het naar verwachting om een afname van 5-10 dodelijke verkeersslachtoffers per jaar.
Er bestaan twee 2 varianten van eCall. De Pan European eCall, maakt direct verbinding met de 112-centrale. Alle nieuwe types personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen die na 1 april op de markt komen, zijn met dit systeem uitgerust. Daarnaast is er de Third Party Service (TPS) eCall, dit zijn noodoproepsystemen van autofabrikanten die al op de markt zijn. Er gaat een noodoproep naar de alarmcentrale waar het automerk een contract mee heeft. Daar wordt na gegaan of noodhulp nodig is, op dat moment geven zij de noodoproep door aan de 112-centrale.
ECall werkt via het gsm-netwerk en wordt pas geactiveerd na een ernstig ongeval of als de noodknop in de auto wordt ingedrukt. Door middel van microfoons en luidsprekers in de auto wordt de spraakverbinding tot stand gebracht tussen de inzittenden en de 112-centrale. Hierdoor kunnen slachtoffers hun situatie toelichten aan de centralist. Er wordt bij het overdragen van gegevens door het eCall-systeem rekening gehouden met privacy. Zo wordt alleen noodzakelijke data doorgestuurd.
Het systeem kan niet worden gebruikt om voertuigen te volgen. Ondanks dat er maximaal drie locaties bekend zijn, kan hier geen snelheid over worden gemeten. Deze locatie worden gebruikt om de rijrichting van het voertuig te bepalen, om zo de hulpdiensten naar de juiste kant van een (snel)weg te sturen. Daarnaast mag verzamelde data van het ongeluk niet worden opgeslagen en niet voor andere doeleinden worden gebruikt. Ondanks dat er
Lezende ‘Vanaf 1 april zullen auto’s binnen de Europese Unie die uitgerust zijn met eCall (Emergengy Call) na een ongeluk automatisch contact leggen met de 112-centrale. Hierbij registreren sensoren sensoren in het voertuig de impact van het ongeval. Hierna worden de precieze plek van het ongeluk, de rijrichting, het aantal inzittenden, type voertuig, voertuigidentificatienummer en type brandstof worden doorgegeven. ‘
Vast een 1 April. Een 1 April om alvast rekening mee te houden over een jaartje of Tien.