Zwolle – In het Pinksterweekeinde, 19 en 20 mei, is het 110 meter lange stalen brugdeel van de nieuwe busverbinding bij station Zwolle met succes over de bovenleiding van het spoor gereden en op de betonnen pijlers op de definitieve plek gelegd. Een complexe en unieke operatie vanwege de combinatie van de S-vorm, de grootte, het gewicht van ruim 1.000 ton en de beperkte ruimte waarbinnen het geheel boven en naast het spoor moest worden verplaatst.
Met name de asymmetrie en de verschillende belastingen waar de brug mee te maken had, was voor de partijen die bij het inrijden betrokken waren ingewikkeld. In het Pinksterweekend leidden elke acht uur tussen twintig en dertig personen de werkzaamheden rondom het inrijden van de nieuwe busverbinding van Zwolle in goede banen.
Veel belangstelling
Vanaf zaterdagochtend vroeg tot en met zondagochtend volgden tussen de 1.750 en 2.000 inwoners van Zwolle en omgeving de werkzaamheden ter plaatse. Dat kon vanaf een speciaal hiervoor geplaatste tribune en vanaf de begane grond, het balkon op de tweede verdieping en een ruimte op de achtste verdieping van City Post. Daarnaast volgden veel mensen het inrijden via de webcams op www.zwolle.nl/busbrug.
Dank
“Ik heb bijzonder veel respect voor de dames en heren van BAM Infra, Victor Buyck, Sarens en ProRail. Zij hebben een sterk staaltje vakmanschap aan de dag gelegd en hebben veel Zwollenaren een onvergetelijke ervaring bezorgd. Vanaf het moment dat de eerste onderdelen van de busbrug eind januari in Zwolle arriveerden tot en met nu hebben we te maken gehad met alle weersomstandigheden. Er is dag en nacht doorgewerkt om dit weekend mogelijk te maken. Petje af voor allen die hier een bijdrage aan hebben geleverd. Er moet de komende maanden nog veel gebeuren om de busbrug gereed te maken, maar ik ben heel blij dat de moeilijkste klus is geklaard!”, aldus Ed Anker, wethouder spoorzone.
Timelapse
De beelden van het opvijzelen van de brug op 14 mei tot en met het op de definitieve plek leggen van de brug op 20 mei zijn te zien via een timelapse.
Komende werkzaamheden
Na het Pinksterweekende start de realisatie van de zuidelijk pijlers, betonnen aanbruggen en gewapende grondconstructie. Aansluitend wordt van noord naar zuid de betonnen rijvloer van de brug aangebracht. Het betonwerk zal in de tweede helft van 2018 zijn afgerond. In het najaar wordt de brug afgebouwd door het aanbrengen van de barrières, houten panelen en randelementen. Na aanleg van de asfaltverharding en aansluiting van de busbrug op de Veerallee en het nieuwe busstation, is de Zwolse busbrug, een ontwerp van ipv Delft creatieve ingenieurs, begin 2019 klaar voor gebruik. In februari wordt de brug in gebruik genomen. Vanaf dan zullen er dagelijks 1.200 bussen van de busbrug gebruikmaken. Meer informatie staat op zwolle.nl/busbrug.