Maandag trakteerde de SP de dienst sociale zaken op een ’tien voor bijstandstaal-taart’. Reden hiervoor is, dat de klantenmap van de gemeente Zwolle bijzonder goed scoort op het taalniveau. Dit is onderzocht door een onafhankelijk bureau voor eenvoudig Nederlands.
Vorig jaar heeft BureauTaal (Bureau voor eenvoudig Nederlands) onderzoek gedaan naar voorlichtingsteksten over bijzondere bijstand. Zij hebben in dit onderzoek het taalniveau in brochures, folders en webteksten geanalyseerd. De SP in Zwolle heeft de klantenmap van de gemeente Zwolle laten doorlichten door dit bureau voor eenvoudig Nederlands. De conclusie is dat de gemeente Zwolle in de klantenmap toegankelijk probeert te schrijven en daarmee aan te sluiten op de doelgroep. Korte alinea’s en tussenkopjes helpt de laagtaalvaardige lezers. Moeilijke woorden worden uitgelegd. Kortom: de gemeente Zwolle scoort ruim voldoende met haar klantenmap.
Fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘De SP in Zwolle wil sociale zaken graag met deze uitslag complimenteren en trakteert hen daarom op een: ’tien voor bijstandstaal-taart’. Wij vinden het erg belangrijk dat mensen in de bijstand geen geld mislopen, terwijl zij daar wel recht op hebben. Hierbij is communicatie met de doelgroep van wezenlijk belang. Een goede toegankelijke klantenmap helpt daarbij. De SP is erg blij met dit goede resultaat.’