Zwolle – Vanmorgen is het treinverkeer rond Zwolle weer opgestart na een stremming van ruim twee weken. In deze periode heeft ProRail met diverse aannemers ingrijpende werkzaamheden aan het spoor gepleegd waardoor treinen nu het knooppunt-station in- en uit kunnen rijden over opnieuw aangelegde sporen en wissels. Om dit mogelijk te maken is er tijdens de ’16-daagse’ gigantisch stevig doorgewerkt in Zwolle. Om reizigers te bedanken voor hun geduld werden ze vanmorgen door ProRail verrast met een frisse en fruitige lekkernij. Zij moesten de afgelopen twee weken immers gebruik maken van busvervoer, waardoor hun reis langer duurde. Maar nu kunnen ze eindelijk hun reizen weer per trein vervolgen.
Verbeteringen
Het verbeteren van de sporen bij Zwolle levert direct resultaat op voor reizigers. “Bijvoorbeeld door de sporen eenvoudiger te maken loopt het treinverkeer soepeler en is er minder kans op hinder van spoedreparaties. Het aanpassen van de perrons zorgt ervoor dat de intercity Enschede-Zwolle nu echt kan gaan rijden. De testritten starten al in juli en de dienst start op 27 augustus.”, meldt ProRail op hun website. De spoorbeheerder heeft in deze periode samen met haar aannemers een berg werk verzet. Zo zijn er maar liefst 24 wissels verwijderd en 5 nieuwe teruggeplaatst. Ook zijn de sporen naar Deventer, Meppel en Enschede recht gelegd zodat treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten bij het in- en uitrijden van het station. Om het hele treinverkeer en de beveiliging aan te sturen zijn maar liefst 3.500 nieuwe kabeltjes in dienst genomen waarvan 2.500 in het relaishuis en 1.000 stuks in de kasten langs het spoor. Voor de aansturing is er 155 kilometer aan kabel aangelegd en zijn er 25 nieuwe seinen geinstalleerd.
Voor de nieuwe sneltrein tussen Zwolle en Enschede zijn de perrons aangepast, er is 150 meter perron verwijderd en 250 meter nieuw perron gebouwd. 5000 m2 nieuwe perronbestrating is hierop aangelegd vergelijkbaar met 25 tennisvelden) en is er 3000 m3 zand verwerkt. De werkzaamheden gingen geduurde de ruime twee weken onafgebroken door. 165 Mensen waren op het hoogtepunt gelijktijdig in dienst, verdeeld over de verschillende werkzaamheden zoals sporen en wissels, bovenleiding, perrons, treinbeveiliging en seinen. Totaal zijn er 4.800 diensten van 8 uur gedraaid. De aannemers Strukton Rail, Sweco Nederland, Movares, Molhoek CCT en spoorbeheerder ProRail werkten nauw samen om deze werkzaamheden op tijd af te ronden, waarbij er tot in de laatste uurtjes nog hard werd doorgewerkt.
bron : http://www.treinenweb.nl