Zwolle – Vorig jaar brachten in totaal 1,7 miljoen mensen een bezoek aan Zwolle, dat is 12,3% meer dan het jaar ervoor (1,5 miljoen). Dit is in lijn met de groei in vergelijkbare steden, zo blijkt uit het continu vakantieonderzoek van het NBTC-NIPO. Omdat ook de bezoekfrequentie omhoog ging en mensen vaker naar Zwolle kwamen, steeg het totale aantal bezoeken aan de stad beduidend meer: van 4,7 miljoen in 2017 naar 5,7 miljoen bezoeken vorig jaar, dat is een stijging van 21%.
Iets meer dan de helft van alle bezoekers komt naar Zwolle om te winkelen, en ze gaan er ook graag naar de bioscoop. Bijna de helft van de mensen die naar de Hanzestad komt is jonger dan 40 jaar en ze komen relatief vaak van buiten de provincie.
De bezoekers in Zwolle gaven afgelopen jaar bijna 40% meer uit dan in 2017: ze spendeerden bij elkaar 306 miljoen euro. Ook de gemiddelde besteding per persoon nam toe, van € 46,30 naar € 53,20, dat is een stijging van bijna 15%. Dat is nog net iets minder dan gemiddeld in Nederland, maar wel aanzienlijk hoger dan in de andere Overijsselse steden die meededen aan het onderzoek.
De stad wordt het meest bezocht op zaterdagen, op zondag lag het bezoek in 2018 5% onder het landelijk gemiddelde.
Groei toerisme
De stijging van het aantal bezoekers past in de tendens van de groei van het toerisme in Nederland. Daarnaast timmert Zwolle Marketing flink aan de weg met nationale marketingcampagnes en ook in Duitsland en België voert Zwolle samen met de andere Hanzesteden langs de IJssel en het NBTC intensief campagne. Het internationale touroperatorcongres dat in 2018 in Zwolle plaatsvond werpt ook zijn vruchten af: meerdere touroperators hebben Zwolle in hun programma opgenomen. Volgens het Zwols Balletjeshuis is er steeds meer vraag naar stadswandelingen.
Lees hier het onderzoek: Samenvatting CVO stedenonderzoek Zwolle