Zwolle – In Zwolle heeft een groep enthousiaste mensen de Stichting Historisch Maritiem Zwolle geformeerd, met als doel een replica te kunnen maken van een oud beurtschip dat rond 1600 (ws 1620) voer tussen Zwolle en Amsterdam. In 1980 is een vergelijkbaar schip opgegraven in Lelystad. De lancering van het project vindt donderdagmiddag, in het bijzijn van wethouder Van Dooremolen, in het stadhuis plaats.
Kamperpoort
Het beurtschip zal, wanneer het gereed, is daadwerkelijk gaan varen en geëxploiteerd worden voor promotionele, educatieve, dag/weekend/weektochten en horeca-doeleinden. De bouw van een replica van het beurtschip is een project an sich, met als secundair doel om inwoners, instellingen en bedrijven te enthousiasmeren en te betrekken bij de (her)ontwikkeling van dit stukje historie van Zwolle. Het casco wordt in nauwe samenwerking met de Stichting Kamper Kogge gebouwd op hun scheepswerf in Kampen. De bedoeling is om het schip af te bouwen en in te richten op een, te ontwikkelen (historische) scheepswerf in Zwolle aan het Zwarte Water. In beeld is de voormalige werf Boterman.
Arie Hoogendam heeft speciaal voor de presentatiebijeenkomst in het stadhuis een replica gemaakt van het originele schilderij dat in het Stedelijk Museum aan de Melkmarkt hangt. Het schilderij laat 2 beurtschepen zien varend over het Zwarte Water richting Zwolle. Zwolle was omstreeks 1600 5-6 scheepswerven rijk.
prachtig schip, lijkt me een aanwinst voor zwolle, vooral in combinatie met de oude kraan waarvan toch ook eens sprake was om die op het rodetorenplein te herbouwen.
Mooi plan, maar leg dat schip in de stadsgracht.
Lijkt me beter op z’n plaats.
De Schuttevaerkade lijkt me een prima plek.