Zwolle – Maar liefst 17 dagen stug doorwerken en het is geslaagd. Wissels, sporen, spoorgrind, dwarsliggers, kabels, seinen, bovenleiding en alles wat daarbij hoort is helemaal nieuw aan de westkant van Zwolle. En vanaf dinsdag 23 juli weer beschikbaar voor treinverkeer.
Wat is er gebeurd? Eerst de sloop van de oude sporen, het grondwerk. Vervolgens met grote machines nieuwe sporen en wissels leggen. Tot slot de afwerking aan onder andere de bovenleiding en kabels. Aan de frisse kleur van de nieuwe ballast is goed te zien wat er allemaal is vernieuwd. Leuk weetje: een deel van de ballast is nieuw, en een deel van de oude ballast is schoongemaakt en hergebruikt.
De sporen en wissels aan de westzijde van station Zwolle waren aan vervanging toe. Vorig jaar heeft ProRail de oostkant van station Zwolle al helemaal vernieuwd. Dit betekent dat de sporen rondom het station nu weer helemaal up-to-date zijn. Zo’n megaklus is nauwkeurig gepland om zo efficient mogelijk te werken. Het is geweldig dat het binnen planning gelukt is om het spoor weer klaar te krijgen. Alleen de bovenleiding op de Kamperlijn had een halfuur extra nodig.
Er staan nog meer werkzaamheden op de rol, om Zwolle als tweede spoorknooppunt van Nederland klaar te maken voor de toekomst. Eerst gaat ProRail nog verder met het opstelterrein, dat vlakbij het station ligt. Vanaf 2020 gaan ze volop aan de slag met de spoorverdubbeling tussen Zwolle en Herfte. Dit doen ze om ervoor te zorgen dat er meer treinen kunnen rijden en om aansluitingen verbeteren.
De afgelopen 17 dagen konden reizigers met de bus van Zwolle richting Amersfoort, Lelystad en Kampen. Ook lagen sommige andere trajecten er voor het treinverkeer uit. Om reizigers te bedanken voor hun geduld, deelden ProRail en NS een kleine traktatie uit.