Zwolle – De tijd dat alleen mensen met een minimuminkomen en studenten naar de kringloopwinkel gingen om voor een zacht prijsje de afgedankte rommel van een ander te kopen is al lang voorbij.
Dinsdagavond werd in theater Odeon tijdens een Club Cele meeting onder gespreksleiding van Martijn van Hese gesproken over het succes van de kringloopwinkels. Zwolle telt inmiddels meer dan vijftien van dit soort winkels en is daarmee de “kringloophoofdstad” van Nederland. Tegenwoordig komen ook de hogere inkomensgroepen naar kringloopwinkels op zoek naar “pareltjes”, die in hun moderne interieur passen. Vorig jaar ging in Zwolle zelfs een ets van Anton Heyboer in de verkoop. Beeldend kunstenaar Tineke Puyenbroek zoekt stofjes voor haar schilderijen en foodblogger Inez van der Voet koopt goede tweedehands kookspullen. De winkel van de Stichting Kringloop Zwolle heeft zelfs een kledingrek met tweedehands merkkleding, waar een specifieke doelgroep op af komt.
Kringloopwinkels passen bij het concept van de circulaire economie, waarbij spullen zoveel mogelijk worden hergebruikt en niet bij het restafval terechtkomen. Het is een tegenhanger van de wegwerpeconomie. Er werd opgemerkt dat winkels als Action, Primark en bijvoorbeeld de Mediamarkt nog onderdeel uitmaken van de “oude lineaire economie” en consumenten met lage prijzen verleiden zoveel mogelijk te kopen zonder zich veel zorgen te maken over hergebruik. Volgens de aanwezigen tijdens de bijeenkomst van Club Cele is er wel wat aan het veranderen en brengen steeds meer mensen spullen naar de kringloop die ze zelf niet meer gebruiken. Ook het aantal mensen dat bij kringloopwinkels gaat “speurneuzen” neemt toe. Enkele jaren geleden waren spullen uit de seventies in de mode; nu is er meer vraag naar de jaren tachtig van de vorige eeuw.
Het kan zelfs tot een andere manier van winkelen leiden; het zogenoemde “slow shopping”, waarbij je bewust met aandacht en geduld gaat zoeken naar kwalitatief goede tweedehandsgoederen. Nu vind je deze magazijnachtige winkels nog buiten het stadscentrum, maar er zijn plannen om in de binnenstad van Zwolle een hot and happening retrowinkel te openen, die niet zal worden geprofileerd als een kringloopwinkel, maar als een lifestyle shop met mooie en trendy tweedehands kwaliteitsspullen voor een aantrekkelijke prijs. Dit zal gepaard gaan met een eigentijdse presentatie van unieke producten die ook aantrekkelijk zijn voor het luxere segment. Wel merkte iemand na afloop van de Club Cele bijeenkomst op dat het ook mogelijk moet blijven om bijvoorbeeld een pannetje te kunnen kopen voor € 2,50, een LP voor € 0,50 of een oud bruin opoekastje voor € 10,00, dat overgeschilderd kan worden.