Zwolle – DHL Express heeft vrijdag op bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle een nieuw Service Center geopend voor internationale expreszendingen. Met de bouw is een investering gemoeid van ruim 11 miljoen euro. Het is de eerste vestiging waar een deel van de loods speciaal is ingericht om containers te laden voor City Hubs.
Deze City Hubs, onder meer gevestigd in Groningen en Leeuwarden, fungeren als satelliet om zendingen vervolgens onder meer per fiets af te leveren. Ze hebben tevens een klantbalie waar pakjes afgeleverd of opgehaald kunnen worden. Zwolle is de tweede vestiging in het Nederlandse expresnetwerk die met ‘BREEAM outstanding’ de hoogst mogelijke duurzaamheidskwalificatie krijgt. De bouw is gerealiseerd door Aan de Stegge Twello.
Het Service Center van de expresvervoerder werd in het bijzijn van ruim 150 klanten en relaties uit de regio feestelijk geopend door wethouder Dogger van de gemeente Zwolle, en Ronald Leunisse, Managing Director van DHL Express in Nederland. Met een druk op de knop startte een film waarbij de reis van een pakket werd gevolgd dat uiteindelijk in het bijzijn van alle aanwezigen bij het podium werd afgeleverd door een DHL fietskoerier. Uit het pakket tilden de heren Dogger en Leunisse een openingsplaquette. William Dogger, wethouder mobiliteit van de gemeente Zwolle: “Wij zijn blij dat opnieuw een belangrijke speler in de markt van e-commerce en logistiek, in dit geval internationale expreslogistiek, heeft gekozen voor uitbreiding op bedrijventerrein Hessenpoort. Daarmee demonstreert DHL het grote belang van Hessenpoort als strategische en grootschalige werklocatie voor de regio Zwolle. Van hieruit kunnen grote delen van Noord- en Oost-Nederland beleverd worden, niet alleen per vrachtauto, maar in de grote steden ook met de fiets en schone voertuigen. Daarmee behoren logistieke hubs van verschillende schaalniveaus niet langer tot de verbeelding. Dat past goed in onze ambities voor schone stadslogistiek en zero emissie in de binnenstad in 2025.”
De BREEAM-NL duurzaamheidskwalificatie ‘outstanding’ komt naar voren bij de arbeidsomstandigheden voor medewerkers, het energie-en waterverbruik, de toegepaste materialen en de afvalverwerking. Zonnepanelen voorzien in de stroombehoefte, ook voor de elektrische laadpalen voor voertuigen. Regenwater wordt opgevangen en gebruikt als spoelwater voor toiletten en het wassen van auto’s. Overal is energiezuinige led-verlichting die reageert op bewegingssensoren. Ook is er een insectenhotel. Lucht-, licht- en temperatuurregeling zorgen voor een goed werkklimaat. Het keurmerk is in lijn met het DHL GoGreen programma, waarmee DHL de CO2 uitstoot in 2050 tot nul wil terugbrengen.
Voor DHL Express is de ligging aan de A28 en in de nabijheid van veel klanten een belangrijke reden voor vestiging op Hessenpoort. Vanuit het nieuwe Service Center verzorgt DHL het sterk groeiende aantal expreszendingen voor Friesland, Groningen, Drenthe en grote delen van Overijssel, Gelderland, Flevoland en de Waddeneilanden. Het Service Center biedt werkgelegenheid aan ruim 140 mensen. Een automatische installatie sorteert de pakketten op bestemming en er zijn 45 docks voor het laden en lossen van bestelauto’s en trailers. Naast 60 bestelauto’s en 4 vrachtwagens worden vanuit de vestiging ook Cubicycles bevoorraad: containerbakfietsen met een kubieke meter laadruimte die in het centrum van Groningen en Zwolle rijden. Dagelijks worden er in het Service Center ruim 5.000 internationale, tijdkritische expreszendingen verwerkt. De vestiging maakt deel uit van het internationale netwerk van DHL Express, waarmee vanuit de regio veel belangrijke zakencentra in de wereld binnen 24 uur bereikt worden.
Het nieuwe Service Center aan de Mindenstraat 9 in Zwolle huisvest ook een shop waar klanten hun zendingen zelf kunnen afhalen en brengen. Naast de veelal zakelijke klanten biedt DHL Express ook particulieren de gelegenheid om expreszendingen wereldwijd te versturen. Bij de opening was ook de professionele wielerploeg team Sunweb aanwezig die de expresvervoerder helpt om een breed publiek bewust te maken van de eigen rol om bezorging te verduurzamen. Ieder pakje dat bij de eerste afleverpoging bezorgd kan worden, bespaart DHL kilometers en CO2. Dat is goed voor het milieu, maakt bezorging efficiënter en verbindt verzender en ontvanger nog sneller. DHL heeft daarvoor een module in zijn On Demand Delivery-tool waarmee de ontvanger actief zijn voorkeur registreert voor bezorging op een DHL ServicePoint, thuis of op een ander adres en tijdstip. De CO2-reductie die hier het gevolg van is, wordt door DHL verdubbeld met de aanplant van bomen.
De negen Service Centers van DHL Express in Nederland verwerken momenteel drie keer zoveel zendingen als amper tien jaar geleden. De groeiverwachtingen gaan uit van nog eens een verdubbeling in de komende jaren. Om deze aantallen te blijven verwerken, wordt het netwerk uitgebreid. Daaraan wordt nu al bijna vijf jaar gewerkt met het grootste investeringsprogramma sinds DHL Express zich ruim veertig jaar geleden in Nederland vestigde. Tot nu toe is er 57 miljoen euro geïnvesteerd in uitbreiding en vernieuwing van de Nederlandse vertakking van het internationale expresnetwerk. Inmiddels zijn de vestigingen op Schiphol en in Eindhoven en Apeldoorn grondig vernieuwd en uitgebreid en zijn er volledig nieuwe vestigingen gebouwd in Utrecht, Breda, Den Hoorn, Hoofddorp, Maastricht en nu in Zwolle. In het wereldwijde expresnetwerk lopen de huidige investeringen in de honderden miljoenen. De uitbreidingen bieden tevens de mogelijkheid innovaties te introduceren, die de processen efficiënter maken en productiemiddelen duurzamer. Hierdoor kunnen koeriers eerder op pad en nemen klanten hun pakketten eerder op de dag in ontvangst.