Zwolle – De gemeente Zwolle is in 2008 een kleine 500.000 euro kwijt aan wachtgeld voor vertrokken wethouders.
Daarmee staat Zwolle op de vierde plaats van de 25 grootste gemeenten van Nederland. Zes wethouders krijgen wachtgeld. Witbraad en Baarsma, omdat zij zelf het bijltje erbij neerlegden. De wethouders Hagedoorn, Dijkstra, Reinhardt en Janssen, omdat zij niet werden herkozen.
Bron: RTV Oost
Tja .. zo zijn de belasting centen snel weg gegooid…
Waar kan ik me inschrijven?
goh, wat een waardeloze constructie en maar klagen over de gouden handdrukken van het bedrijfsleven. >:( als dit soort dingen ons lichtend voorbeeld is?
Ze hebben toch laatst een prijs gewonnen voor de beste werkgever! haha ;D ;D
Zelf stoppen en toch wachtgeld krijgen?
schande! meer dan 80.000 per persoon!
Dat terwijl het eigenlijk een ‘snoepbaantje’ is waarmee deze heren en dames zichzelf in ’the picture’ proberen te plaatsen voor een baantje in de nationale politiek of het bedrijfsleven…
Laat ze die centen daar dan ook maar helen en laten we ermee stoppen om mensen geld te geven omdat ze stoppen!
Normaliter krijg je geld voor wat je doet, niet voor wat je niet doet!
Dit soort kritiek is wel erg gemakkelijk.
In de politiek is het erg lastig om mensen vanuit bijv. het bedrijfsleven te krijgen. Dat komt vooral omdat een politieke functie erg ongewis is en daarom onaantrekkelijke kanten heeft. Daar wordt met behulp van een (landelijk vastgestelde) wachtgeldregeling wat aan gedaan. Ter compensatie en om op die manier de overstap naar een politieke functie te vergemakkelijken.
Zowel voor Baarsma als voor Witbraad gold dat hun politieke toekomst in zwaar weer was terecht gekomen. Baarsma kreeg een motie aan zijn broek en bij Witbraad dreigde dat. Je kunt dan zeggen dat zij zelf het bijltje er bij hebben neergelegd. In feite was het politiek gedwongen. Ook dan geldt – zie boven – de wachtgeldregeling.
Er zullen best kanten aan zitten met vraagtekens. Het is wel onderdeel van het landelijke systeem.
De duur van de regeling is wel afhankelijk van het aantal dienstjaren als wethouder.
Een functie in het bedrijfsleven is tegenwoordig net zo ongewis.
Heeft men ook nog recht op ww?
Gezellig……..wachtgeld. Kunnen ze samen een biertje bij Theo drinken.
Wat een kul John. En dan nog snoeihard durven beweren dat Zwolle niet voor sinterklaas speelt.
EUR 500.000 staat gelijk aan de WOZ belasting van plm 300 huishoudens ofzo.
En weet je: in het bedrijfsleven worden mensen gevraagd die niet vies zijn van werken. Maar ook daar wordt de witteboorden criminaliteit steeds vaker besproken, maar dan door de overheid (iets als “balkenendenorm”.
Ik snap niet dat overheden dit soort gratis giften met droge ogen kunnen goedpraten. Dat kan alleen, als je je niet verantwoordelijk voelt voor de uitgaven e/o er geen verantwoording voor hoeft af te leggen. Sinterklaas dus.
En als in het bedrijfsleven iemand gedwongen wordt op te stappen wordt ook voor vervangend werk gezorgd en dat zou de overheid best wel eens kunnen doen.
Er zijn legio baantjes in het bedrijfsleven: dus geef ze net als iedere andere werknemer de sollicitatieplicht en voila: gemeente heeft zomaar een half miljoen over. EEN HALF MILJOEN!
@john van boven, bij mijn weten hebben een aantal wel werk en moeten die dan tot het oneindige een wachtgeld krijgen, dacht het toch niet hé en sorry hier wordt ook witbraad genoemd maar dat zij een motie aan haar broek zou krijgen kwam wel door haar eigen schuld, daar zij namelijk haar zin wou doorzetten en niet wou luisteren naar het publiek.
@john van boven, kan desnoods wel meer vertellen maar dat is niet zinvol, het is een schande dat er zoveel gemeenschapgeld over de balk gaat 😛
wel eens met john v boven. politiek is hard werken, ten opzichte van vergelijkbare functies elders matig verdienen en veel kritiek krijgen (ook wel vaak terecht trouwens). Slechte betaling leidt er inderdaad toe dat er soms incapablee types makkelijk carriere maken in de politiek. Dat gaat dan dus mis en dan kost het ons aleen wachtgeld. Dus: betaal meer, krijg beter kwaliteit en minder brokkenpiloten in wachtgeldregeling.
In bedrijfsleven of ‘gewone’ functies bij overheid kan je fouten maken zonder publiekelijk te worden geslacht. Afbreekrisico in politek is erg groot, dus wachtgeld mag best iets uitgereider dan WW. Maar als mensen weer een ander inkomstenbron hebben gevonden, moet wachtgeld natuurlijk stoppen.
aanpassen
Bij mijn weten wordt het wachtgeld aangepast, als er weer eigen inkomsten zijn.
Hoe kun je als Zwolle voor Sinterklaas spelen, wanneer je te maken hebt met een landelijke regeling?
zelf opstappen en dan zo steun in!! haha wat n zooitje, pvda zal wel voorstander zijn van eea! 😛
Wanneer je werkzaam bent in het bedrijfsleven en je wordt gevraagd voor een functie als wethouder moet je er terdege van bewust zijn dat je deze functie in principe aangaat voor een periode van vier jaar.
Het risico dat je na vier jaar door verschillende redenen niet meteen aan het werk komt kan groot zijn.
Dit zou voor veel mensen een overweging kunnen zijn om een baan als wethouder niet te accepteren het risico om zonder werk te komen te zitten is immers (te)groter geworden.
Zeker als je al een bepaalde leeftijd hebt bereikt.
De wachtgeld regeling is een goede regeling als vaknet voor deze tijdelijke werkloosheid dus in die zin ben ik hier een groot voorstander van.
Wel ben ik van mening dat tijdens de wachtgeldregeling de wethouder zich verdienstelijk kan maken voor de maatschappij zoals zich inzetten voor vrijwilligerswerk.
Je krijgt immers betaald door de gemeenschap en daarvoor in de plaats mag er best verwacht worden dat je je verdienstelijk maakt voor deze gemeenschap.
Tevens ben ik van mening dat in de wachtgeldregeling een sollicitatieplicht moet gelden en herintredingproject moet starten om deze wethouders zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen.
Het kabinet balkenende pleit zelf al jaren voor dat iedere Nederlander(dus ook de wethouders) weer aan het werk moet en het op z??n zacht gezegd de asociaal WIA regeling waarin arbeidsongeschikten bij werkeloosheid hun inkomen kunnen zien verdampen naar minder dan de helft van de minimum inkomen is hier een mooi voorbeeld van.
Sinds 1 juli geldt de Nieuwe richtlijn passende arbeid WW
http://www.awvn.nl/smartsite.shtml?id=10846 voor de ‘normale’ burger. Lijkt me een prima idee om dat dan ook maar in te voeren voor deze heren en dames wethouders. Lekker achter de kassa van de Jumbo ipv wachtgeld!
@ John van Boven: Dus alleen mensen uit het bedrijfsleven zouden kapabel zijn voor een wethoudersfunctie? Wordt wakker! Die mensen zitten daar echt wel voor hun carri?replannen ín het bedrijfsleven; even netwerken als wethouder zijnde.
Wat is dit nu weer voor uitspraak.
a- als het landelijk gehanteerd werd (en landelijk gehandeld) stond Zwolle niet in de top 4. Ik hoop tenminste dat Zwolle niet in de top 4 staat vwb het aantal wethouders.
b- als het landelijk zo is, gaan we ons er maar bij neerleggen? Vertel je dat de ww-ers ook? Want ook dat is landelijk geregeld….. Maar nee, dat is simpel volk dus kan je best wat harder aan de touwtjes trekken.
c- Wat is er aan gedaan om het wachtgeld naar beneden te brengen? Is er door betrokkenen wel eens gesolliciteerd?
d- Wethouders zijn toch cababele personen? Waarom zijn ze dan nog niet aan het werk? Even buiten zwolle kent niemand de wethouders, dus dat kan geen reden zijn. Zelfs de zwollenaren kennen de wethouders niet eens. Hint: je hebt als burger al een sollicatieplicht in een straal van 45km meen ik.
e- ik ga niet alles voorkouwen……..
voorkauwen?
Het standpunt van Me barst van de vooronderstellingen. Een paar vragen:
a. waarom denk je dat Zwolle anders handelt met de landelijke regeling? Alleen omdat ze op de 4e plek staat?
b. ben je bekend met de regeling, waardoor je opmerkingen kunt maken over de sollicitatieplicht?
c. op basis van welke informatie concludeer je dat de voormalige wethouders nog niet aan het werk zijn? Weet je of ze het volledige bedrag krijgen, of dat er wordt ingehouden ivm inkomsten?
Zo maar een paar vragen.
Graag eerst antwoorden en dan pas een standpunt. Daar hebben de betrokken oud-wethouders ook recht op.
ok jeffrey & johnie; tegengas voor de simplisten. Bravo!
@me; wou je nu suggereren dat gemeente Zwolle zich mbt de WW niet aan de landelijke regels houdt en dat voor deze regeling ook niet moet doen? Denk na, Nederland is een rechtstaat, geen anarchie.
Hoewel ik tegen simplisme ben en zeker denk dat de zaken er wat genuanceerder voorstaan. Vindt ik het toch behoorlijke bedragen. Deze mensen hebben een prima netwerk (ook vanuit de voorgaande functie gezien), dan zou het toch niet z’n probleem moeten zijn om ander werkt te vinden. (alsof je met de titel van wethouder op je CV lastig werk kan krijgen?!)Dat er met het bedrijfsleven geconcurreerd moet worden klinkt logisch, maar dat is nou niet echt een valide argument. Je gaat niet de politiek is voor de gunstige op rot premie. Dat dit soort regelingen landelijk zijn maakt voor het feit dat het stevige bedragen zijn niks uit. Dit geld evengoed in andere steden.
@assendorper: schelden levert geen positieve bijdrage aan deze discussie.
Snap ik niet helemaal… want we hebben nu meen ik dezelfde coalitie als vóór de laatste verkiezingen??
Verder, netjes verwoord Corner.
Nee, dat zeg ik niet. Lees het nog eens. Corner heeft wat dat betreft een gedeelte al (veel netter dan ik) verwoord.
@john, als Zwolle (zeker niet op 3 na grootste gemeente) onevenredig veel geld spendeert aan wachtgelden dan wel ja. Maar “jullie” mogen zelf bedenken wat de oorzaak is: daar hebben WIJ recht op.
Verder geldt: als de overigen wel aan het werk zijn houdt het per definitie in dat er een onevenredig hoog aantal er gebruik van maakt. Wat daar de redenen van zijn, hebben wij ook recht op.
Teveel ambtenaren? Te weinig “wachtgelden aangepast”? Te makkelijk met aanname van personen? Te……..
Dus vertellen dat mijn punten “barst van de veronderstellingen” is ook weer vrij kort door de bocht. SImpel feit: niet grootste gemeente, wel bijna grootste uitgave. Niks-niet-veronderstelling. Feit.
Voor de rest staan er genoeg vragen bij om de oorzaak hiervan te achterhalen en wat de lokale politiek gaat doen om die 300 WOZ-ers volgend jaar het geld in de knip te laten zitten.
Daar hebben zij recht op.
@ Jasper; wethouders worden gekozen door hun partij (als deze in de coalitie zit). De ministers van CDA in Balkenende 1-4 waren ook niet allemaal dezelfde; soms krijg je als partij een andere portefeuille waarvoor de zittende wethouder/minister minder geschikt is, soms wil je als partij een nieuw talent in het veld brengen (Witbraad…) 😉
Stentor vandaag:
Het moet vorige week zaterdag een ietwat sombere dag zijn geweest in Huize Janssen. Op die dag, 28 juni, liep de wachtgeldregeling af waar oud-wethouder Henk Janssen sinds zijn vertrek uit de Zwolse politiek in het voorjaar van 1998 recht op had.
Het schrappen van de oud-CDA-wethouder van de Zwolse wachtgeldlijst voor oud-bestuurders scheelt de stad een slok op een borrel. Janssen had tot vorige maand recht op een maximale maandelijkse toelage van ruim 5500 euro.
Dat blijkt uit een actueel overzicht van de wachtgeldverplichtingen die Zwolle heeft jegens vertrokken wethouders. Sommigen van hen zijn al jaren uit de politiek, anderen hebben nog geen jaar recht op de wettelijk bepaalde uitkering.
Wie de door deze krant opgevraagde wachtgeldlijst bekijkt, kan enige schrik over de hoogte van de periodieke uitkering toch niet onderdrukken. Minus Janssen krijgen momenteel zes oud-bestuurders wachtgeld van de gemeente. In totaal kunnen zij maandelijks ruim 35 duizend euro tegemoet zien. De hoogste uitkering is voor oud-wethouder Emmy Witbraad (PvdA), die sinds 18 september vorig jaar recht heeft op ruim 6700 euro bruto. Vanaf dit najaar wordt dat bedrag overigens wat lager, omdat een vertrokken wethouder het eerste jaar na vertrek recht heeft op tachtig procent van het Zwolse wethouderssalaris, en daarna op zeventig procent.
Voor het laagste brutobedrag staat oud-PvdA-bestuurder Hans Dijkstra in de boeken, met maandelijks een brutobedrag van iets minder dan 5000 euro. Maar Dijkstra kan dan wel weer het langst profiteren van de regeling: pas medio 2012 loopt zijn wachtgeldperiode, die in 1998 begon, af. Witbraad – bijvoorbeeld – wordt tot mei 2009 doorbetaald.
De lijst bestaat naast Witbraad en Dijkstra uit de volgende oud-bestuurders (met tussen haakjes hun maandelijkse brutorechten): Erik den Bult (5922 euro, tot 30 januari 2010), Jaap Baarsma (5209 euro, tot 3 november), Jaap Hagedoorn (5922 euro, tot 14 april 2010) en Peter Pot (6556 euro (nu nog 80 procent) tot 22 maart 2013).
Bij de bedragen op het lijstje moet wel aangetekend worden dat de oud-bestuurders eventueel minder uitgekeerd krijgen door de gemeente: bijverdiensten worden gekort op het wachtgeld. Zo koos GroenLinks/De Groenen-wethouder Peter Pot vorig jaar zelf voor een andere baan. Pot houdt, net als de andere bestuurders, het recht zijn nieuwe salaris aan te laten vullen door Zwolle tot de wachtgeldhoogte.
Al met al moet Zwolle maandelijks ruim 35 duizend euro reserveren voor de wachtgelduitkering. Op jaarbasis is dat een dikke vier ton. Het vakblad Binnenlands Bestuur becijferde deze week dat de stad daarmee in de top 5 staat van gemeenten die het meest kwijt zijn aan de wachtgeldregeling.
Een woordvoerder van de gemeente zegt dat er op het stadhuis geen schrik was over die ‘score’. “Het gaat om landelijke regels, wij voeren dat slechts uit. Maar het gaat echt niet om een voorziening met een gouden randje: het wachtgeld is bedoeld als een soort vangnet. Wethouders zeggen vaak een vaste baan op voor een onzekere politieke functie, waarbij ze hard moeten werken.” En nee, laat de gemeente desgevraagd weten, oud-wethouders worden niet extra gestimuleerd om elders aan de slag te komen. “Dat is hun eigen verantwoordelijkheid.”
Vandaar dat Jaap altijd lacht als hij door de stad fietst: http://zwolle.web-log.nl/zwolle/2006/04/afscheid_jaap_h.html
Als Jaap niet meer aan de slag komt, wie moet er dan in godesnaam nog aan de slag komen in deze wereld… Deze slimme Zwollenaar won nog onlangs, samen met z’n broer, met vlag en wimpel bij Astrid Joosten de Twee voor Twaalf kenniskwis en was de beste in de lange historie van 2 voor 12. De oud-wethouder wordt te riant in de hangmat gepositioneerd door exorbitante wachtgeldregelingen en komt er dus kennelijk niet meer uit. Overigens die gewonnen 10.000 euro kan de Gemeente Zwolle inhouden op zijn uitkering.
Ik krijg toch een nare smaak in de mond van deze veel te ruime regelingen, ze doen te sterk denken aan de uitwassen van de graaicultuur die zo welig tiert hedentendage.
Wat te denken van een Karel van der Graaf, die ontslagen werd door de AVRO, omdat hij betaalde arbeid voor een of andere bank of multinational verrichtte: dit is in strijd met journalisten-regels. Dat wist Karel natuurlijk ook wel. Deze meneer werd ontslagen met een ontslagvergoeding van 560.000 Euro! Let wel dit is allemaal gemeenschapsgeld, door de burger opgebracht via de belasting.
Doordat gemeenten en semi-overheid gedwongen worden deze feiten naar buiten te brengen komt dit nu aan het licht en kan er eindelijk iets aan gedaan worden.
Hagedoorn vindt het nu tijd om leuke dingen te doen, op reis te gaan, boeken te lezen en te klussen in zijn woning.
Zou hij dat wel allemaal kunnen doen met die almoes van bijna 6.000 euro?Snap niet dat ie daar van rondkomen kan.Geen wonder dat hij aan het beunen is in zijn woning.
Geef hem liever een bijstands uitkering en een bezem om verplicht de straat te vegen.Wedden dat ie dan binnen een week een baan heeft?
Geld ook voor die andere profiteurs.
Geen wonder dat de burger steeds verder wordt uitgekleed door de belastingen want hoeveel personen (ambtenaren)zouden er in Nederland profiteren van deze riante uitkeringen die wij met ons allen moeten opbrengen?
wat nu interessant zou zijn is een lijstje per persoon: hoeveel heeft men recht op cf wachtgeldregeling, hoeveel krijgt men in werkelijkheid (kennelijk minder omdat sommigen wél een andere baan hebben) en hoeveel zou men krijgen cf WW/bijstand regeling, dus als men een ‘gewone baan’ zou hebben gehad. Dan kunnen we beoordelen wie profiteert en wie nauwelijks of niks meer krijgt dan ieder ander die zn baan kwijtraakt. Wie pakt deze uitdaging op?
Als je bovenstaande bedragen bij elkaar optelt, is dat 830.000. Daarvan wordt 500.000 uitgekeerd. Dus gemiddeld krijgen zij 60% van het wachtgeld.
Aangezien het wachtgeld schijnbaar max 80% van het laatst verdiende loon is, gaat het om een totaal bruto bedrag van ca 1,1 mln.
Zijn 7 personen genoemd, dus goed voor een gemiddeld inkomen van EUR 150.000 pp.
Geen wonder dat het bedrijfsleven ze niet meer wil – veel te duur!
Vergelijking gaat vast niet 100% op, maar in grote lijnen…………
Gemeente Zwolle betaalt half miljoen aan wachtgeld
De discussie over de riante wachtgeldregeling voor wethouders (en andere politieke ambtsdragers) is al een hele tijd aan de gang. Terecht. Er zit een veel te groot verschil tussen de regelingen die voor alle werknemers gelden en de regeling die nu voor politieke ambtsdragers geldt. Als voor de werknemers allerlei aanspraken op regelingen voor werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en (pre)pensioen worden versoberd, moet dat ook gebeuren met de regeling voor gewezen wethouders. Vasthouden aan de huidige wachtgeldregeling is een verkeerd signaal. Dat kan je niet rechtvaardigen door er op te wijzen dat het bij wethouders gaat om functies met een groot afbreukrisico, op de ongewisheid van verkiezingsuitslagen en dat uit de aard van het wethouderschap voortvloeit dat je omstreden kan raken, of dat je geen getalenteerde mensen meer zou kunnen krijgen voor een wethoudersfunctie als je geen goed vangnet biedt.
Daarom ben ik blij dat er nu een wetsvoorstel ligt bij de tweede kamer waarin forse wijzigingen in hun rechtspositie worden aangebracht. De belangrijkste:
Aanpassing uitkeringsduur: de uitkeringsduur wordt voor ex-wethouders die bij aanvang van de uitkering nog geen 50 zijn, verkort naar maximaal vier jaar. Ben je 50 jaar of ouder blijft de maximale uitkeringsduur 6 jaar.
Op dit moment wordt, als een ex-wethouder 50 of ouder is en in een periode van 12 jaar ten minste 10 jaar wethouder is geweest, de uitkeringsduur verlengd tot 65. Voortaan moet je 55 zijn voor zo??n verlengde uitkering.
Invoering sollicitatieplicht: ex-wethouders worden net zoals iedereen verplicht te solliciteren naar een passende functie. De sollicitatieplicht geldt voor alle wethouders die bij ontslag de leeftijd van 57,5 jaar niet hebben bereikt. Er komt ook een sanctieregeling bij die tot inhouding van de uitkering kan leiden. En de ex-wethouder wordt begeleid bij het zoeken van passend werk voorafgaand en tijdens de wachtgeldperiode.
De gemeentelijke reactie “we stimuleren oud-wethouders niet een andere baan te zoeken, dat is hun eigen verantwoordelijkheid” is, zeker in het licht van deze ontwikkelingen, ongepast. Helemaal in strijd met ons eigen gemeentelijk beleid om mensen die niet werken te re-integreren en te laten participeren. Voor ex-wethouders mag daarop geen uitzondering worden gemaakt, ook al is er nu nog geen wettelijke sollicitatieplicht.
Overigens moet worden opgemerkt dat het geld dat de gemeente reserveert een voorziening is voor het geval er een beroep wordt gedaan op het maximale wachtgeld. Dit wil niet zeggen dat deze bedragen ook worden uitgekeerd. De meesten zijn gewoon weer aan het werk. Hun inkomsten worden verrekend met de uitkering en als hun inkomen gelijk is aan of hoger dan het inkomen uit hun wethouderschap vindt er in het geheel geen uitkering plaats.
Me en Theo dank voor jullie input. Gelukkig blijkt uit de laatste alinea van Theo dat de berekening van Me niet helemaal klopt. 500k is maximale voorziening in de begroting. Dat is dus 70 a 80% van het opgetelde salaris van ‘de zeven’. Dus salaris is -700k gedeeld door 7 =100k. En 10sec Googlen leert dat dat klopt; het maandsalaris voor wethouders van gementen met 100000-150000 inwoners is 7405 euro. Dat is veel geld en uiteraard bovenmodaal. In mijn werk neem ik veel mensen aan en voer ik vele arbeidsvoorwaardengesprekken. Ik durf te stellen dat dit salaris in balans is met de zwaarte vd functie; marktconform.
Maar hoeveel geeft Zwolle nu echt uit van die 5 ton? Wie loopt te flierefluiten en wie verdient in een andere baan gewoon minimaal hetzelfde?
@Theo Peeters,
bedankt voor deze input. Ik moet eerlijk bekennen dat ik (ondanks voorkeur voor andere politieke kleur) het een helder en duidelijk verhaal vind. Levert een hoop input!
Neemt niet weg dat ik inhoudelijk op detail toch graag dingen “steviger” zou willen aanpakken. Maar het is een begin. En de inzet is in mijn ogen duidelijk beter dan John van Boven eerder aangaf.
Al-met-al begrijp ik het subject dan nog niet helemaal: die 500K is dus een reservering. Maar als dat niet uitgegeven wordt – maar wel wordt verwacht uit te geven. En dat is dan natuurlijk een beetje in tegenstrijd met de roep om de kosten van het wachtgeld te verlagen.
Want als er actief wordt omgegaan met personen in de wachtgeld regeling, dan is dus zeer aannemelijk dat de kosten ook zullen verlagen – en dus de gelden uit de reservering gehaald kunnen worden om dat ene straatje bij ZZ op te knappen 😉 (of andere publieke zaken uiteraard).
Dat zou toch een veel betere krantenkop kunnen zijn! ;D
@assendorper: ik ben blij dat mijn berekeningetje niet klopt – tis maar op een zolderkamertje op de achterkant van een sigarendoosje berekend 😀 Het zou niet best zijn als het wel klopte (lees: onvermogen ambtenaren).
Ik ben ook erg benieuwd hoeveel daarvan nu WEL uitgegeven wordt. Een nieuwe
krantenkopweblogkop zie ik graag verschijnen.nieuwe situatie
Ik gaf de huidige situatie aan.
Wat Theo Peeters beschrijft is dat wat nu voorligt in Den Haag. Wat mij betreft, terecht voorligt. Ik heb willen benadrukken dat Zwolle de landelijke lijn volgt en er geen eigen (sinterklaas)beleid op na houdt.
Het meest onduidelijk op dit moment vind ik nog wel wat nu de werkelijke kosten zijn van het wachtgeld.
Ik zou graag een staatje zien van wat wordt gereserveerd (dus het totaal bedrag) en wat wordt ingehouden vanwege huidige verdiensten (nettobedragen).
@John, volgens mij was je de belangen van de wethouders aan het verdedigen, en daarmee het excuus van de landelijke richtlijn volgt.
Je ging zondermeer vanuit dat het bedrag van 500K ook uitgegeven wordt zonder daarbij na te denken of het ook klopt c.q. nodig is. Vind ik niet sterk.
Het klonk in ieder geval meer als een verdediging van het eigen honk dan van een bestuurder die kritisch zaken blijft volgen.