Den Haag – Minister Eurlings van Verkeer wil de maximumsnelheid op enkele provinciale N-wegen verhogen van 80 naar 100 kilometer per uur. Dat schrijft de bewindsman in de notitie Mobiliteitsaanpak. Het kabinet buigt zich eind volgende week over de plannen die het mobiliteitssysteem in Nederland op ‘Olympisch niveau’ moeten brengen.
De minister wil onder meer de de N35 tussen Zwolle en Almelo ‘opwaarderen’. Voorwaarde voor het verhogen van de maximumsnelheid op N-wegen is dat de veiligheid op ‘bijbehorend niveau’ komt te liggen en dat dorpen als Wijthmen en Raalte daarbij ontzien gaan worden. De meeste verkeersslachtoffers vallen op provinciale wegen.
Eurlings pleit verder voor bredere snelwegen. De belangrijkste snelwegen in de Randstad moeten minimaal twee keer vier rijstroken krijgen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil met deze plannen toewerken naar 2028. Nederland wil zich namelijk kandidaat stellen om de Olympische Spelen in dat jaar te organiseren. Ook op het spoor zal daarvoor het nodige moeten veranderen. Eurlings wil na 2020 uitbreiding van het beoogde metro-achtige systeem in de Randstad, met uitlopers naar onder meer Alkmaar, Lelystad, Nijmegen en Eindhoven.
Heeft alleen zin als er veilige inhaalstroken komen á la de N50 naar Kampen. Want anders heeft 100km/h weinig zin met de hoeveelheid vrachtverkeer. Dat er wat moet gebeuren was 20 jaar geleden al duidelijk toen er al tracébesluiten zijn genomen, maar waar nooit meer wat mee gedaan is.
Nou ja, als je al mág inhalen ben je al een heel eind!
Iedere week weer kom ik op de weg naar Wijhe wel iemand tegen die voor de zekerheid maar 75 km/uur in plaats van 80 rijdt. Aan werkelijke snelheid is het dan nóg trager! Maar ik weiger het inhaalverbod te negeren.
Ik ben van mening dat wanneer men een inhaalverbod stlt, dat men ook een minimum snelheid moet stellen, in de buurt van de maximumsnelheid. Dat geldt voor 100 km zones niet, aangezien er vrachtverkeer zit. weghalen dus die dubbele streep 😛
Probleem is dat je op wegen als de N35 bijna nooit veilig kan inhalen door het verkeersaanbod. Daarom moeten er dus veilige inhaalstroken komen om de doorstroming en het rijcomfort te garanderen en pelotonvorming te voorkomen. De N340/N34 is ook zo’n irritante weg, je kan er nergens bij de verkeerslichten inhalen, alleen tussen Ommen en De Witte Paal is een onderbroken streep maar daar is het meestal ook te druk om veilig in te halen.
@Ghehe:
Minimumsnelheid heeft in het verleden bestaan.
Weliswaar alleen op snelwegen, maar is afgeschaft omdat er in dichte mist zeer ernstige ongelukken gebeurden toen mensen zich (onverantwoord) aan de minimum snelheid hielden terwijl ze geen hand voor ogen zagen.
goed initiatief. verder kijken dan je neus lang is.
Plannen om de N35 op te waarderen, bestaan al langer. De provincie Overijssel heeft er ook al het nodige over gezegd. De voorkeur ligt bij een 2×2-baans 100 km-weg. Langs de route zijn nog diverse pijnpunten, zoals bij Raalte, waar het precieze tracé nog onderwerp van discussie en protest is.
Dat er snel iets moet gebeuren, is duidelijk. Zwolle en Enschede verdienen als grootste steden van Overijssel een fatsoenlijke verbinding. De files tussen Zwolle en Heino nemen zienderogen toe. Het is mooi dat het punt nu ook bij de minister op de agenda staat.
Die N50 is nog steeds een drama hoor. Er gebeuren nog steeds ladingen ongelukken. Laatst nog een auto op de kop.
En eerst prachtige inhaalstroken aanleggen en nu ligt de hele N50 weer op de schop.
De N50 ligt voornamelijk op de schop vanwege de Hanzelijn.
@chris,
Nee hoor, de N50 ligt voornamelijk op de schop omdat ze het kruispunt bij zalkerbroek aan het aanpakken zijn. Daar is ook de dubbele strook afgesloten.
Door de hanzelijn moet je een eindje verderop een stukje worden omgeleid.
Het heeft mij altijd al verbaasd dat er tussen en Zwolle en Enschede niet gewoon een snelweg (A35) ligt.En de N50 moet gewoon doorgetrokken worden als A50.