Schuttebusbrug in Zwolle krijgt Nationale Staalprijs

|   Laatste wijziging

Schuttebusbrug
Foto: Nationale Staalprijs

Zwolle – De Schuttebusbrug in Zwolle heeft de Nationale Staalprijs gewonnen in de categorie infrastructuur. Het project omvat het architectonisch ontwerpen en realiseren van een busbrug aan de westzijde van station Zwolle.

Vorig jaar won de brug al de Thüringer Staatspreis en kreeg ze een eervolle vermelding bij de Betonprijs. Inwoners van Zwolle dachten mee over het ontwerp van de busbrug. Het is daardoor een echte Zwolse brug, die bovendien goed past in de stationsomgeving. De onderzijde van de S-vormige brug is bekleed met bamboe, waardoor de brug goed aansluit bij de nieuwe, groene omgeving van het station.

De 245 meter lange brug kruist een druk bereden bundel van sporen bij het station van Zwolle. De vorm springt hierbij erg in het oog. Ook in het juryrapport kreeg dit de aandacht: “In plaats van haaks kronkelt deze stalen slang zich over het spoor. Er is veel werk verricht om het beeld staande te houden. Superlatieven komen te kort om de inspanningen van alle partijen te roemen. Ondanks de dwang van het spoormaterieel, bovenleidingen en alles wat in de ondergrond zit, siddert de busbrug natuurlijk door de lucht.”

In technisch opzicht is de bouw een knap staaltje ingenieurswerk, onder meer omdat er naast de twee landhoofden slechts vier betonnen kolommen nodig zijn om de 245 meter lange brug te ondersteunen. De bouwers stonden tijdens de werkzaamheden voor extreme omstandigheden. Van strenge vorst in de winter tot temperatuurrecords in de zomer. Toch zijn alle werkzaamheden volgens planning uitgevoerd en is het asymmetrische deel van de brug in één weekend op zijn plek gereden.

De brug is gebouwd om de drukke noordzijde van het station te ontlasten. De bussen uit de binnenstad en het noorden van de stad maken gebruik van de brug om de reizigers snel en op een comfortabele manier naar het nieuwe busstation te vervoeren. De bouw van de Schuttebusbrug duurde anderhalf jaar. Elke dag vinden ongeveer 1200 busritten plaats over de brug om reizigers naar hun bestemming te brengen. De brug is uitsluitend bedoeld voor stads- en streekbussen en hulpdiensten.

Ipv Delft ontwierp de S-vormige brug in opdracht van BAM Infra Nederland voor ProRail en de gemeente Zwolle. BAM verzorgde de uitvoering in samenwerking met de Belgische staalbouwer Victor Buyck Steel Construction en werkte samen met Setzprandt Beratende Ingenieure het constructief ontwerp uit.

Bekijk hieronder een versnelde weergave van de bouw.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)