Zwolle – De bekende weerman Piet Paulusma zal op donderdag 30 oktober aanstaande in de Thorbecke Scholengemeenschap te Zwolle de officiële opening verrichten van de studio, die de stimulerende leeromgeving wordt voor de leerlingen, die het fonkelnieuwe schoolvak Moderne Media volgen.
De feestelijkheden beginnen om 15.00 uur. Ter gelegenheid hiervan zal – naast de geplande Moderne Mediapresentatie van de school – ook een tweetal gastsprekers een presentatie verzorgen: prof. dr. Anneke Smelik, hoogleraar visuele cultuur, verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen en mevrouw Dirkje Ebbers van de Stichting Leerplanontwikkeling te Enschede, met wie de school in een netwerkverband samenwerkt. Behalve het personeel van de school zijn 40 à 50 personen (in ons land werkzaam op het gebied van media, cultuur en onderwijs) uitgenodigd.
Vanzelfsprekend zijn ook alle 54 Moderne Medialeerlingen bij de festiviteiten (actief) aanwezig. Deze leerlingen krijgen voortaan les in een volledig uitgeruste studio met een ruime regie-/vergaderkamer, een montageruimte met twaalf werkplekken, een opslagruimte voor alle apparatuur én een geluidscabine annex kleedkamer. Het ontwerp is van het gerenommeerde Zwolse architectenbureau 19Het Atelier.
Media is de naamgever van één van de vier keuzetrajecten, die de school aanbiedt (de andere zijn: Sport, Technasium en Wetenschap). Na een voorbereidingstijd van bijna twee jaren staat bij de Thorbecke Scholengemeenschap m.i.v. cursusjaar 2008-2009 een nieuw, uniek schoolvak op het lesrooster.
Gedurende 5 lesuren per week leren jongeren op een verstandige, kritische én creatieve manier omgaan met allerlei uitingen op het gebied van fotografie, film, televisie en mediacultuur (van krant tot internet). Zij worden “mediawijs” gemaakt: wat doen beelden met jou en wat doe jij met beelden? De school is met Moderne Media begonnen in een brugklas. De komende jaren wordt de leerlijn doorgetrokken naar klas 2 en 3 met de optie dit vak uit te laten groeien tot een eindexamenvak.
De leerlijn bevat theoretische, praktische en ondernemende onderdelen. In het eerste leerjaar staan fotografie, films en “televisie maken” centraal. Het internet wordt daarbij met name ingezet als informatiebron en om de eigen producties uit te zenden. Vakonderdelen zijn bijvoorbeeld: camera-, geluids- en montagetechniek, mediageletterdheid (theorievak), R.O.P. (redactie, organisatie, productie, journalistieke vaardigheden) en mediabedrijfskunde. Laatstgenoemde vakonderdeel hangt samen met de ambitie van de school een omroep/productiebedrijf(je) in het leven te roepen: een vorm van ondernemend leren. Belangrijke begrippen en vaardigheden binnen de didactiek van het vak zijn: samenwerken, (mede)verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, keuzemogelijkheden, talentontwikkeling, het werken met deadlines, creativiteit en de kritische omgang met beeldcultuur. Vanaf het tweede leerjaar is er in het lesprogramma met name veel aandacht voor de nieuw(st)e media, zoals: website bouwen, gaming, animatie, You Tube, Second Life.
De school biedt met deze studio de leerlingen in meer dan één opzicht “ruimte om te leren”!
Piet paulusma????? mensen mensen het moet toch niet gekker worden.
Vercommercialisering van het Onderwijs. Wist niet dat het er in zat… alles uit de kast trekken om leerlingen te trekken. PAS OP… misschien ligt de concurrentie wel op de loer!!!
Piet komt ze vast vertellen wat voor weer ze gehad hebben, Yoepie….