Zwolle – De ChristenUnie heeft in het verkiezingsprogramma de bouw van drie nieuwe stations in en om Zwolle opgenomen. Over een paar jaar moeten reizigers de trein kunnen pakken vanaf Staphorst, Hattem en Zwolle-Zuid, vindt de partij.
Dinsdag onthulden drie kandidaat Kamerleden alvast op locatie borden met de stationsnamen. Frank Visser, ov-deskundige en de nummer 11 van de ChristenUnie: “Met deze drie stations investeren we in duurzame bereikbaarheid van de Regio Zwolle. Alleen station Staphorst zou dagelijks al een paar duizend reizigers kunnen trekken.”
“Wij willen investeren in meer capaciteit zodat er meer treinen kunnen rijden, er ruimte komt voor de extra stops, en treinen korter hoeven stil te staan op station Zwolle. Dat kan door het spoor tussen Olst en Deventer te verdubbelen, door de seinen tussen Zwolle en Meppel aan te passen en door het emplacement van station Meppel te verbouwen,” aldus Frank Visser.
De ChristenUnie denkt dat door de opening van de stations meer reizigers voor de trein zullen kiezen. Gerdien Rots, Zwollenaar en kandidaat nummer 16 van de ChristenUnie: “Wij willen dat reizigers op fietsafstand een station kunnen bereiken. Reizigers uit Zwolle-Zuid die naar Deventer willen, reizen nu om doordat ze eerst naar station Zwolle moeten gaan. Daardoor ben je snel geneigd een ander vervoermiddel te gebruiken. Met de komst van station Zwolle-Zuid maken we het voor veel meer mensen aantrekkelijker om de trein te nemen.”
Arend Palland, Hattemer en nummer 30: “Voor veel inwoners van Hattem is de auto nu de logische keuze als men het land in wil. De stations Zwolle en Wezep zijn te ver weg. De ChristenUnie gaat daarom voor opening van station Hattem. Een treinstop in Hattem is een logische stap. Onze gemeente is de laatste jaren sterk gegroeid in de richting van het spoortracé. Misschien moet het spoor tussen Hattem en Zwolle hiervoor verdubbeld worden. Daar profiteren veel reizigers van. Want Intercity’s uit Amersfoort en Lelystad kunnen op die manier tegelijkertijd op Zwolle aankomen. De reistijd naar Noord-Nederland wordt dan korter en dat is winst voor iedereen.”