Zwolle – De eerstejaars vmbo-tl/havo-leerlingen van het Carolus Clusius College in Zwolle werken aan een bijzondere uitdaging.
In opdracht van het Van Gogh Museum en techbedrijf ASML, Partner in Science van het Van Gogh Museum, bedenken ze innovatieve ideeën en praktijkgerichte oplossingen om kunstwerken te behouden voor de toekomst en om de verhalen van Vincent en de beleving van zijn schilderijen nieuwe dimensies te geven. Dit doen de leerlingen in het kader van het project Vakkanjers, een programma waarin leerlingen vanaf groep 7 tot en met het laatste jaar van het vmbo hun technisch vakmanschap ontdekken en ontwikkelen.
De komende maanden werken de leerlingen op school aan hun opdracht: de schoolfinale vindt in februari plaats. De teams met de beste ontwerpen pitchen hun idee tijdens de landelijke finale Vakkanjers LIVE, in juni 2022.
In het Vakkanjerproject werken de leerlingen in teams aan een technische maatschappelijk relevante opdracht, elk jaar voor een nieuwe opdrachtgever. Dit jaar stappen de Vakkanjers de kleurrijke wereld van Vincent van Gogh binnen. Eigenlijk zou íedereen zijn talent en zijn meesterlijke werken in het echt moeten zien en de verhalen erachter ontdekken. Hoe zorg je optimaal voor Vincents schilderijen? En hoe presenteer je ze het beste? Hoe maak je zijn werk interactief en vergroot je de beleving? Tijdens deze challenge bedenken de Vakkanjers hiervoor concrete oplossingen.
“Een mooie uitdaging voor onze leerlingen!” zegt Ellen Ensing, teamleider van het vmbo-tl. “Je ziet dat leerlingen net een stapje verder gaan als zij voor een opdrachtgever een opdracht doen.”
Leerlingen ontwikkelen, tijdens dit project, naast technisch vakmanschap ook 21st century skills, zoals initiatief nemen, probleem oplossen, teamwork en klantcontact. Met deze vaardigheden hebben ze straks een streepje voor op de arbeidsmarkt.
“Bij het Van Gogh Museum vertellen we het verhaal van een van Nederlands beroemdste kunstenaars. Dat daar zowel voor als achter de schermen veel techniek bij komt kijken weten mensen vaak niet,” legt René van Blerk uit, Senior Educator van het Van Gogh Museum. “We zoeken altijd naar samenwerking, want we kunnen niet alles alleen. Zo helpt techbedrijf ASML, onze Partner in Science, bij het technisch onderzoek naar schilderijen. En zo zetten de Vakkanjers voor ons hun technische vaardigheden in bij het bedenken van nieuwe, creatieve manieren om mensen in de wereld van Vincent van Gogh te laten stappen.”