Zwolle / Meppel – Kamerleden, vertegenwoordigers van ministeries, NS, ProRail, burgemeesters, wethouders en ondernemers kwamen afgelopen vrijdag in Meppel bijeen om te praten over de toekomst van het spoor.
Zij stapten met behulp van virtual reality brillen op de trein van Zwolle naar Noord-Nederland om te zien welke investeringen op korte termijn nodig zijn op de bestaande spoorverbinding van de Randstad via Zwolle naar Noord-Nederland. Tijdens de virtuele rit hadden zij een eersteklas uitzicht op het spoor. ‘Onderweg’ kregen de aanwezigen, terwijl de trein bij stations en overwegen even stopte, uitleg over de belangrijke bijdrage van deze spoorverbinding aan onder meer de regionale economie, arbeidsmarkt en woningbouw.
“Hier in Meppel komen alle treinreizigers uit Friesland en Groningen samen die verder het land in reizen en vice versa,” aldus Richard Korteland, vice-voorzitter van Regio Zwolle. “Per dag profiteren ruim 75.000 reizigers van deze verbinding. Het is een van de meest intensief gebruikte sporen van Nederland. De mobiliteit, ook in dit deel van Nederland, groeit en de urgentie om dit zonder CO2-uitstoot te doen neemt toe.” De komende jaren worden veel woningen gebouwd rond stationslocaties langs de spoorverbinding vanuit de Randstad, via Zwolle naar Noord-Nederland. Korteland: “Die groei moet op een goede manier opgevangen worden.”
Een investering in de bestaande spoorverbinding Randstad – Zwolle – Noord-Nederland zorgt voor versterking van de robuustheid van het spoor en reistijdverkorting, stelt Regio Zwolle. “Nu investeren in het bestaand spoornetwerk werpt op korte en lange termijn vruchten af: een snelle verbetering van de treinbereikbaarheid van Regio Zwolle en Noord-Nederland, stabiele duurzame mobiliteitsoplossing en een bijdrage aan de urgente woningbouwopgave waar Nederland voor staat.”
Regio Zwolle vindt dat de spoorverbinding Randstad – Zwolle – Noord-Nederland kwetsbaar is door de flessenhals tussen Zwolle en Meppel en de vele gelijkvloerse spoorwegovergangen. “Dit leidt tot veel verstoringen en vertragingen van het treinverkeer, een verminderde bereikbaarheid van het Noorden van Nederland per trein en een lange reistijd.”
Richard Korteland: “Een vierde perronspoor in Meppel helpt om meer treinen te verwerken en maakt de verbinding minder kwetsbaar. Dit extra spoor maakt het mogelijk om vier in plaats van twee intercity’s per uur te laten rijden tussen Meppel en Groningen, met mogelijk een extra stop in Hoogeveen.”