Zwolle – Wie meer uren wil werken in de zorg krijgt niet altijd de kans. Dat concludeerde de FNV na een recent onderzoek onder meer dan vijftienduizend van hun leden. Zorgaanbieder Frion, die in de regio Zwolle actief is, meldt dat meer uren draaien bij hen juist wél mogelijk is.
Zo veel mogelijk 8-uursdiensten en een vast jaarrooster, zodat ruim van tevoren bekend is wanneer je werkt. Frion wil die omslag maken in de dienstroosters van haar personeel “om meer regelmaat, rust en voorspelbaarheid te creëren.” Dat biedt veel voordelen voor medewerkers zelf en voor het terugdringen van het personeelstekort. Bovendien zien cliënten zo vaker een vertrouwd gezicht en dat voorkomt ontregeling, aldus Frion.
“Ik zeg niet dat het makkelijk is,” vertelt bestuurder Hugo Broekman. “Zo nu en dan vraagt het best wel wat aanpassingsvermogen. Toch kan ik nu al zeggen dat het z’n effect heeft. Een flink aantal collega’s kon niet wachten tot het zo ver was. Eindelijk niet meer terug hoeven komen voor een paar uurtjes.”
Hugo Broekman: “We merken ook meteen dat mensen graag meer weer willen werken. Je pakt er makkelijk een paar uurtjes bij als het op dezelfde dag is.” De beweging naar de 8-uursdiensten heeft Frion nu al drie fte aan extra uren van eigen medewerkers opgeleverd. “Voor die ruim honderd uren hebben we dus geen vacature en hoeven we geen inval te regelen. We verwachten dat meer mensen extra uren willen werken, omdat we nog midden in de beweging zitten. Als mensen zien dat dit loopt, ontstaat er ook weer ruimte thuis en dat biedt vaak mogelijkheden.”
“Maar het schuurt ook,” zegt Broekman. “Zo is combinatie gewenst van het werken op de woningen en met dagbesteding om 8-uursdiensten te creëren. Dat is anders dan medewerkers gewend zijn. We zijn met elkaar in gesprek waar het zowel van de werkgever als van de werknemer geven en nemen is. We vullen het met elkaar in om het samen beter te doen.”
“Wij zitten nog midden in de beweging, maar ik ben ervan overtuigd dat we hiermee voor de zorgmedewerkers een flinke slag slaan. Veel van de sollicitanten én ook veel van de collega’s willen graag meer werken of een (bijna) volledige baan met een fatsoenlijk salaris, zonder versnipperde diensten. Op deze manier kunnen we dat bieden. Het geeft medewerkers rust, maar ook onze cliënten!”
Frion wil voor haar medewerkers plezier in het werk met een goed rooster en een fatsoenlijk salaris. Dat is de reden dat ze toewerken naar een jaarrooster. Vervanging bij onvoorziene zaken of verzuim maakt Frion deels planbaar. Op deze wijze willen ze zorgen voor rust en regelmaat. Ook wordt je recht om niet bereikbaar te zijn zo beter beschermd, aldus Frion.
Het draaien van 8-uursdiensten is het uitgangspunt om tot een jaarrooster te komen. Kleine of korte diensten wil Frion eigenlijk niet meer. Die willen ze alleen nog incidenteel, want daarmee vullen ze geen grote contracten.
Frion startte na de zomervakantie met de overgang naar 8-uursdiensten en is nog volop in gesprek met de medewerkers. Frion zegt dat nog niet iedereen het rooster voor komend jaar al duidelijk heeft, maar voor de meeste teams is het wel rond.