Zwolle – De helpende hand bieden aan mensen en organisaties die dat écht nodig hebben. Dat is het uitgangspunt van het onderwijsproject Helpende Handen. Twee jaar geleden is de opleiding Helpende Zorg en Welzijn van het Deltion College gestart met dit project.
Een bijzonder project, omdat niet alleen de ontwikkeling van studenten maar ook een waardevolle bijdrage aan de maatschappij hierin centraal staan, aldus Deltion. Helpende Handen is een onderdeel van de niveau 2 opleiding Helpende Zorg en Welzijn. Studenten maken kennis met doelgroepen van jong tot oud. Een aantal studenten biedt ook individuele hulp aan bijvoorbeeld ouderen of gastouders.
Arnold Kramer, docent Helpende Zorg en Welzijn: “Hierdoor leren studenten omgaan met verschillende mensen en ze bedenken en organiseren passende activiteiten. Dit levert afwisselende leersituaties op. En het is fijn om te merken dat het goed loopt, de studenten komen enthousiast terug van zo’n praktijkmiddag!”
De docenten zijn kritisch op de omgeving waarin hun studenten van niveau 2 actief zijn. “We werken alleen samen met organisaties die bijdragen aan de ontwikkeling van onze studenten. De individuele begeleiding moet goed zijn en voorafgaand aan een samenwerking vindt er altijd een ‘klikgesprek’ plaats tussen studenten, docenten en de organisatie. Alleen als het goed voelt voor alle partijen, gaan we de samenwerking aan.”
Inmiddels heeft Deltion in de regio’s Zwolle en Meppel vaste leerlocaties waar de studenten de helpende hand bieden. In Meppel is het ruim twee jaar geleden gestart, in Zwolle sinds schooljaar 2021-2022. Bij de leerlocaties zijn er twee Deltion-docenten op de achtergrond aanwezig als de studenten de helpende hand bieden.
Schminken, bellenblazen, geiten borstelen of ezeltje rijden. Iedere woensdag- en vrijdagmiddag bedenken en organiseren de studenten kinderactiviteiten bij Kinderboerderij Wezenlanden in Zwolle. Ook staan er leerzame bezigheden op het programma, zoals het maken van zaadbollen. Of een les over hoe graan verandert in een pannenkoek.
Tweedejaarsstudent Twan (19) is enthousiast. “Vooral omdat we zelf mogen bepalen welke activiteiten we gaan doen met de kinderen. Soms voelen we aan dat kinderen het liefst willen voetballen, dus dan gaan we voetballen. Schminken is ook populair, ook al vind ik dat zelf niet zo leuk om te doen. Het is fijn om te zien dat er steeds meer ouders en grootouders terugkerend een kijkje komen nemen. Het wordt gewaardeerd en dat is top!”
Studenten van de opleiding Helpende Zorg en Welzijn bieden ook individuele hulp aan bij ouderen. Daarnaast gaan ze in groepjes naar het Irenehuis in Meppel. Daar ondersteunen Deltion-studenten de medewerkers bij het inschenken van koffie en thee, spelen bingo of bekijken een film met ouderen. De studenten leren contact maken met ouderen en bieden een luisterend oor.
Voor dit project zijn er speciaal Deltion-fietsen naar Meppel gebracht zodat de studenten eenvoudig vanaf het station naar het Irenehuis kunnen gaan. Ook maakt een wandelgroep in de ochtend een ommetje door de buurt. “Zo’n wandeling is iets kleins en ogenschijnlijk simpel, maar heeft een enorme meerwaarde voor de ouderen. En de studenten leren in de praktijk. Een win-winsituatie,” zegt docent Elles Horstman.
Studenten Mees (18) en Jordy (18) gaan wekelijks op bezoek bij een oudere meneer uit Zwolle. “Hij lijdt helaas aan de ziekte van Parkinson,” zegt Jordy. Samen met Mees biedt hij hem hulp aan bij de dagelijkse dingen, zoals boodschappen doen. “Dat doen we meestal samen. Hij geniet ervan om er samen op uit te gaan. Daarnaast doen we kleine klusjes in huis. En is er altijd tijd voor een kopje koffie en een gezellig praatje,” aldus Jordy. “Het bieden van individuele hulp vind ik leerzaam, omdat de omgang met één persoon centraal staat. Ondertussen helpen we deze meneer al ruim een jaar en we hebben een bijzondere band met hem opgebouwd. Hij kijkt altijd uit naar onze wekelijkse bezoekjes. Dit is dankbaar werk, we zijn van meerwaarde.”