“Negen Nederlandse gemeenten ontvangen geld van het Rijk om hun winkelgebied aan te pakken. Zo wil het kabinet consumenten weer naar fysieke winkels krijgen.” Ik citeer een nieuwsbericht op de website Nu.nl. Ik kan nu al verklappen dat Zwolle niet bij die negen hoort.
Ik mag natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken, maar naar mijn idee gaat dit plan vallen in de categorie ‘water naar de zee dragen’. Want tijden veranderen. Winkelen via internet is erbij gekomen en, of je nu wilt of niet, dat is niet meer weg te poetsen. Een driedelig pak kopen via internet is misschien ondoenlijk, maar bijvoorbeeld, een boek daarentegen – je hoeft het niet te passen – is in veel gevallen heel makkelijk.
Gemeentes maken het, of gaan het de aspirant-kopers steeds moeilijker maken om de winkelcentra te bereiken. Dan neem ik Zwolle toch maar als voorbeeld. Eerst werd het parkeren duurder. Nu wordt meer en meer het verkeer verbannen. Intussen wordt ook het openbaar vervoer geweerd, zeker uit de binnenstad, naar de randen van de stad gestuurd en je fiets ziet men liever ook nergens staan.
Dan de overdaad aan terrassen. Dat er sinds de coronacrisis extra terrassen werden toegestaan was begrijpelijk. Nu alles weer gewoon is, mogen die terrassen er blijven. Hoezo? Er is al een tekort aan personeel, dus verklein de werkruimte weer, dat scheelt al.
Ik heb niets tegen horeca, begrijp me goed, heb er de jaren door mijn brood kunnen verdienen, maar als een winkelcentrum voornamelijk bestaat uit horecabedrijven, sterft zo’n centrum ongetwijfeld een langzame dood. Trouwens de charme een terrasje pakken is ‘mensen kijken’ en ‘gezien worden’. Moeten de benodigde voorbijgangers er wel zijn.
Als gemeenten toch geld willen steken in het verkrijgen van fysieke winkels, laten ze dan, net als vroeger, meewegen of er serieus behoefte aan is en of het ondernemersplan haalbaar is. Daarmee voorkom je onnodige dubbelingen en hoef je straks niet, zoals in Amsterdam bij de ‘Nutella-zaken’, op besluiten terug te komen.
Uit een winkelcentrum waarvan men weet dat het winkelbestand niet stabiel is, blijven de kopers, zeker uit de regio, weg. Hooguit als Vroom & Dreesmann zou terugkomen, wat ik heel prettig zou vinden. Maar ja, die tijd is echt voorbij!