Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen heeft donderdag een streep gezet door de extra sneltreinen die vanaf 2025 zouden gaan rijden tussen Zwolle en Groningen. In het najaar stemde een meerderheid in de Tweede Kamer voor een motie om meer intercity’s te laten rijden tussen de provinciehoofdsteden. De staatssecretaris liet weten dat het te duur is.
Tijdens een Kamerdebat in september over de hoofdrailconcessie bleek dat een meerderheid van de Tweede Kamer wilde dat er meer treinen naar het noorden van het land zouden rijden. Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie diende daarvoor een motie in en kreeg steun van VVD, CDA, D66 en GroenLinks-PvdA. VVD en D66 wilden dat Arriva de kans zou krijgen om dit te gaan doen, mocht het de NS niet lukken.
Enkele maanden eerder had het ministerie gereageerd op een brandbrief van de provincie Groningen. Heijnen gaf toen al aan er geen brood in te zien om extra treinen te laten rijden in de nieuwe concessie voor de periode 2025-2033. Dat werd gisteren realiteit toen het nieuwe contract werd afgesloten met de NS.
De extra sneltreinen zouden vanaf 2025 gaan rijden in de ochtend- en avondspits. Heijnen blokkeerde in augustus de plannen van Arriva voor extra sneltreinen op het traject. In de huidige situatie rijden er twee intercity’s van de NS tussen Zwolle en Groningen die een tussenstop maken in Assen. Arriva bood aan om in de spits extra intercity’s te laten rijden die zouden stoppen in Meppel, Hoogeveen en Assen.