Dinner Train

Door Dick Algra

Ter illustratie
Foto: Peter Denekamp

Ik heb een neef die toen hij nog vrijgezel was, zo’n 15 jaar geleden, in zijn eentje een reis ondernam naar China. Hoe hij dat had voorbereid, heb ik nooit van hem vernomen, maar het mocht in ieder geval niet te veel kosten. Ondanks die beperking is het hem gelukt en werd het voor hem een onvergetelijke reis.

Ik moest in de tijd dat hij onderweg was met enige regelmaat denken aan het boek ‘Moord in de Oriënt-Expres’ van Agatha Christie, dat zij al in 1937 schreef. Daarin was sprake van een trein met een zeer sfeervolle inrichting, onder meer met pluchen kleedjes op de tafeltjes en romantische verlichting. Kortom niet, of juist wel, een mooi decor voor een moord. Het boek is trouwens driemaal verfilmd en wel in 1974, 2001 en 2010.

Na het lezen en een keer zien van de film heeft een reis met zo’n soort luxetrein, dwars door Europa, mij met enige regelmaat aanlokkelijk geleken. Dus toen ik de afgelopen tijd reclame zag van de Dinner Train, was ik toch even geïnteresseerd.

Een reisje vanuit Zwolle, met een speciale trein, twee uur lang, in een luxe restauratiewagen, en dat voor een prijs van 84 euro per persoon. Hoewel, dat moet gezegd, ik er zoal mijn vragen bij had.

Allereerst de prijs. Hoe kan het uit voor de genoemde prijzen? Want ga tegenwoordig maar eens in de horeca uit eten, dan ben je per persoon al een behoorlijk bedrag kwijt. Voor hetzelfde geld dan ook nog eens twee uur reizen in een speciale trein?

Het Nederlandse spoorwegnet is naar zeggen van netbeheerder ProRail welhaast overbelast. Hoe plan je er die extra trein – die dus ook nog terug moet naar de plek van vertrek – daar tussenin?

Op de website van RTV Oost lees ik dat de reizen vanuit Zwolle (en ook vanuit andere plaatsen) zijn geannuleerd en dat de terugbetaling niet erg wil vlotten. De organisatie meldde dat de airco’s niet goed functioneerden en dat dat voor de gasten en personeel ondoenlijk zou zijn. Hoezo, daarvoor is de verhuurder van de trein toch verantwoordelijk?

Het terugbetalen van de gemaakte kosten kan wel tot 2025 duren én dat het geheel een doorstart is van een in 2019 failliet gegaan bedrijf, doen nu het ergste vermoeden. In ieder geval spoort het niet zoals het hoort.

Foto 1
Ter illustratie - Foto: Peter Denekamp
Ter illustratie
Foto: Peter Denekamp

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)