Zaterdag in alle vroegte staat een man te klungelen in stadsmuseum Anno. Op de eerste verdieping probeert hij een pashokje op te bouwen op een manier die de gemiddelde campinggast niet zou misstaan bij het opzetten van een bungalowtent. Het is Gert Makkinga, een man die normaal gesproken op het hoofdkantoor van WE Fashion werkt als manager. Het pashokje moet dit weekend een veilige plek bieden aan iedereen die er bijzonder uit wil zien tijdens de Zwolle Pride, maar niet zo gezien wil worden in de eigen leefomgeving.
Het kledingconcern besloot jaren geleden om woorden van haar slogan ‘Life is better together’ om te zetten in daden. Daarbij stond als een paal boven water dat de daden niet verweven mochten worden met de commerciële activiteiten. Makkinga, in het dagelijks leven eindverantwoordelijk voor de etalages en presentaties in alle winkels van het modebedrijf, nam contact op met verschillende organisaties van prides in het land.
Veilig kleding uitzoeken
“We boden de pashokjes in onze winkels aan als zogeheten safe spaces. Voor mensen die behoefte hadden om zichzelf te zijn tijdens een pride door de kleding te dragen die ze graag willen,” zegt Makkinga. “Dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Iemand uit bijvoorbeeld Ermelo wil misschien niet zo door het eigen dorp lopen of in het openbaar vervoer zitten.”
Het initiatief bleek een succes in verschillende steden. “We doen ook meer op dit vlak,” vervolgt Makkinga. “Mensen die in transitie zijn kunnen het bij onze winkels aangeven en dan wordt er gezocht naar een goede oplossing.” Dat kan advies zijn van een medewerker tijdens de normale openingsuren van de winkels. Alleen blijkt dat vaak niet genoeg, weet Makkinga. “Het kan ook dat iemand na sluitingstijd bij ons terechtkan om in alle rust en veiligheid kleding uit te zoeken van het andere geslacht.”
Geen commercieel motief
Makkinga benadrukt dat er ook dan geen noodzaak is dat er daadwerkelijk iets wordt gekocht bij WE Fashion. Hij is blij met de samenwerking met Zwolle Pride. “In Zwolle is het geen pashokje in een van onze filialen, we komen ermee naar de pride,” aldus Makkinga. Hij wijst om zich heen om zijn eerdere woorden te onderstrepen. “Geen commercieel motief, er is nergens een rekje met kleding van ons te vinden!”
Een bijkomend voordeel is dat in meerdere steden de winkels niet in pride-gebied staan. “Mensen die het best wel moeilijk vinden om de vrijheid te ervaren van er uit mogen zien zoals ze zich voelen, moeten dan nog door de stad lopen om de pride te bezoeken,” vervolgt Makkinga. “In Zwolle staan we met onze safe space midden in het hart van de pride.”
Feestelijke make-up
De manager is ook blij met Colorcrew, een uitzendbureau voor make-up artists. “Ze namen contact met ons op om te vragen of ze zich bij de safe spaces konden aansluiten.” Beide bedrijven hadden elkaar snel gevonden en sindsdien zorgt Colorcrew dat er een make-up artist aanwezig is. In Zwolle is dat Ayla Klein Gunnewiek.
Terwijl Makkinga hulp krijgt om het pashokje op te bouwen, zet zij een tafel neer waarop een enorme hoeveelheid make-up wordt uitgestald. “Met make-up kan alles,” vertelt Klein Gunnewiek. “Van man naar vrouw of andersom.” Net als WE Fashion is het de Colorcrew niet om geld te doen. “We verdienen er niets mee,” zegt Klein Gunnewiek. “Ook wij hopen met daden het verschil te kunnen maken voor mensen.”
Niet veel later is de veilige plek in het stadmuseum volledig ingericht en verschijnen de eerste bezoekers. Behendig gaat Klein Gunnewiek aan de slag met haar kwasten en sponsjes. Binnen een mum van tijd is het gezicht van iemand voorzien van een feestelijk make-upje. Makkinga en Klein Gunnewiek hopen dan ook dat er nog veel mensen mogen volgen om een voor hen onvergetelijke Zwolle Pride te beleven.